Veľký kuriérsky test elektrických dodávok
Veľký kuriérsky test elektrických dodávok. Česká redakcia usporiadala tradičný spotrebiteľský test, kde o víťazovi a porazenom rozhodujú skutoční kuriéri. Tento rok sa tejto role ujali zástupcovia firiem DPD, GLS, PPL a Zásielkovňa, ktorí testovali výhradne veľké elektrické dodávky. O víťazovi rozhodli dva body.
Tento ročník tradičného testu bol v jednom ohľade prelomový, vôbec po prvýkrát totiž medzi sebou súťažili výhradne elektrické dodávky. Do testu sa nám podarilo zohnať päť modelov: Citroën ë-Jumper, Ford E-Transit, Iveco eDaily, Maxus eDeliver 9 a Renault Master E-Tech.
Citroën ë-Jumper
Medzi kuriérmi veľmi obľúbená dodávka bola jedna z vôbec prvých čisto elektrických, hoci k nám sa pomerne dlho nedovážala. Keď sa však snažíte dostať do konštrukčne zastaraného auta elektrický pohon, s ktorým sa na začiatku vývoja nepočítalo, tak to je na výsledku poznať. A všimli si to aj porotcovia. „Veď oni si ani na rozdiel od Fordu nedali prácu upraviť prístroje, jednoducho len z otáčkomera odmontovali ručičku a hotovo,“ napísal si do poznámok Jakub Patras z GLS. Lukáš Marvan z PPL správne poznamenal, že tlačidlá namiesto voliča nie sú ideálne ani z hľadiska bezpečnosti: „Kuriér je v neustálom zhone a triafať sa do malého tlačidla nie je ľahké. Viem si predstaviť, že to neurobí poriadne a auto sa rozbehne. Alebo ho to bude minimálne spomaľovať, a teda aj otravovať.“
Ešte menej bodov Citroën dostal z dynamického testu. „To auto absolútne nejde. Najskôr som si myslel, že niečo robím zle, ale ono nie,“ sťažoval sa po vystúpení z auta Denis Hauptmann zo Zásielkovne. „Šliapnem na plyn a ono sa nič nedeje, zrýchlenie žiadne. Tiež riadenie je také tupé a necitlivé,“ pridáva svoju skúsenosť Jakub Patras z GLS.
Ford E-Transit
Ani Ford Transit nie je žiadny mladík. Na druhej strane interiér sa všetkým páči, pretože do neho Ford aj v súvislosti s uvedením elektrickej verzie investoval. Materiály vyzerajú kvalitne a nechýba ani veľký dotykový displej. Ako upozorňuje Jakub Patras, kvôli pohonu zadných kolies má E-Transit vysokú nákladovú hranu, hlavne napríklad v porovnaní s ë-Jumperom, čo kuriérom znepríjemňuje nastupovanie a vystupovanie.
Akonáhle ale každý z nich vystúpi po troch kolách na testovacom okruhu, nešetrí slovami chvály na jazdné vlastnosti, dynamiku, zrýchlenie či na brzdy, ako aj na celkovú ovládateľnosť. Hlavne v porovnaní s Citroënom je to veľký rozdiel, ktorý je viditeľný aj z bodovania. „Úplne božia je elektronická parkovacia brzda, tá by mi strašne uľahčovala život, pretože môžem pokojne nechať zaradenú rýchlosť a vystúpiť,“ vyžíva Michal Kropáč. „Ja som sa zamiloval do veľkých a pohodlných sedačiek, aj odkladacích miest je tu veľa. Ford ma naozaj milo prekvapil,“ priznáva Lukáš Marvan.
Iveco eDaily
Čerstvá novinka roku 2023 sa dostavila v prevedení 35S14 Elec značiaci klasický furgon s celkovou hmotnosťou 3,5 t a nákladovým priestorom s objemom 14 m3 a dvoma akumulátorovými sadami (môže mať až tri) s kapacitou 74 kWh zaručujúce dojazd až 235 km.
„Daily je neskutočný ťahúň, ktorý toho síce vďaka rámovej konštrukcii dosť veľa vydrží, hlavne v meste, na druhej strane má ale kvôli zadnému pohonu vysoko podlahu, takže kuriér sa nadrie viac ako pri dodávkach s čisto predným pohonom,“ upozorňuje Michal Kropáč z DPD.
Na akúkoľvek kritiku interiéru ale všetci zabudli po dynamických testoch. „To auto má neskutočný rajd,“ hlási nadšene ihneď po vysadnutí Lukáš Marvan z PPL. Všetci sa unisono zhodnú aj na skvelej dynamike, ľahkej ovládateľnosti alebo na presnom riadení, kedy v slalome pri prudkej zmene z jedného konca rajdu na druhý volant nestuhne. Kladné hodnotenie sa pochopiteľne odráža aj na bodovom hodnotení v kategórii jazdných vlastností. Vysoké známky však Iveco dosiahlo aj v ostatných kategóriách.
Maxus eDeliver 9
Obrovské kladné prekvapenie tohto testu. Značka Maxus patrí čínskej automobilke SAIC Motor (Shanghai Automotive Industry Corporation) a v Česku aj na Slovensku ju predáva Auto Palace. Do testu sme pozvali eDeliver 9 vo verzii L3H2 s prostrednou veľkosťou akumulátora s 52 kWh. Základy vozidla vychádzajú z techniky britského výrobcu LDV, ktorého SAIC v roku 2010 kúpil.
Nemusíte sa ale obávať, že by ste si zaobstarali nejakú históriu, ba práve naopak. Za interiér by sa nemuselo hanbiť ani osobné auto – elegantné tvary, solídne materiály, obria dotyková obrazovka, pohodlné veľké sedadlá, nekomplikované ovládanie. „To je skoro pre tú našu prácu škoda, taký vymazlený interiér,“ glosuje Michal Kropáč. „Pre moju prácu mi tu ale chýba viac odkladacích priestorov, chcelo by to nejakú otvorenú priehradku na dosky na hornom diele prístrojovky,“ hovorí Denis Hauptmann. eDeliver má aj napriek pohonu predných kolies vysoko podlahu (platforma je robená aj na zadný pohon) a keď k tomu pridáte malú vnútornú výšku necelých 1,8 m, výsledkom je iba 11 m3 nákladového priestoru.
„Človek musí zaobchádzať s plynom veľmi opatrne, pretože inak si zásielky nechtiac prerovná,“ poukazuje na vysoký výkonný pohon čínskej dodávky Jakub Patras. Elektromotor dáva až 150 kW (204 k) a 310 Nm. Za dynamiku, ovládanie aj za spracovanie interiéru si Maxus odniesol veľmi vysoké hodnotenie.
Renault Master E-Tech
Elektrická verzia predstavená v roku 2018 dostala pohon z mestského osobného vozidla Renault Zoe. 33kWh akumulátor a dojazd 120 km však logicky žiadny veľký poprask nespôsobili. Vlani preto výrobca predstavil druhú generáciu s oveľa zaujímavejšími parametrami a my sme si ju vo verzii L3H2 aj vyskúšali.
Master patrí aj medzi kuriérov k celkom obľúbeným dodávkam, a to hlavne vďaka veľkému batožinovému priestoru v pomere k svojej dĺžke. „Toto auto poteší aj nízkou nakladacou hranou alebo ľahko otvárateľnými dverami,“ hovorí Lukáš Marvan z PPL. „Super je aj madlo v nákladovom priestore pri zadných dverách,“ pripája svoj postreh Jakub Patras z GLS. Interiér poteší dostatkom odkladacích priehradok, schránok či dômyselných držiakov, celkovo ale pôsobí zastaralo.
„Nejako som sa pretláčal s voličom prevodovky, stále sa mi nedarilo zaradiť neutrál,“ objavovala sa dosť často v poznámkach porotcov výčitka smerom k prevodovke. Namiesto klasickej „automatovej“ s P, R, N a D používa Master schému radenia ako pri automatizovanom ústrojenstve bez pozície P. Motor sa štartuje aj zhasína na neutrále, takže je potrebné zatiahnuť ručnú brzdu.
Napriek tomu, že má Master E-Tech o dosť slabší motor (57 kW) ako Citroën ë-Jumper (90 kW), dynamiku mal pocitovo o lepšiu. „Do 50 km/h má oveľa svižnejšie rozjazdy ako Citroën,“ potvrdzuje Denis Hauptmann zo Zásielkovne. Lenže už v 80 km/h zasahuje pri tejto verzii obmedzovač rýchlosti. Všetci sa tiež zhodli na najhoršej manévrovateľnosti danej extrémne dlhým rázvorom a minimálnymi prevismi.
Tesné víťazstvo
Hneď od začiatku sa vykryštalizovali dvaja favoriti, Iveco e-Daily a Ford E-Transit, ktorí si to medzi sebou rozdávali a preťahovali sa o prvenstvo. Nakoniec iba o dva body zvíťazila talianska novinka. Na treťom mieste už s odstupom 15 bodov skončilo veľké čínske prekvapenie Maxus eDeliver 9. Zemiaková pozícia zostala pre Renault Master E-Tech, ktorý to, rovnako ako piaty Citroën ë-Jumper, nemusí až tak mrzieť, pretože budúci rok budú mať „nabité“ ďaleko ostrejšími nábojmi. Master sa totiž objaví v úplne novej generácii a ë-Jumper prejde modernizáciou.
Ako sa testuje a hodnotí
VKT je spotrebiteľský test, v ktorom sú porotcovia skutoční kuriéri. Test sa skladá zo statickej a dynamickej časti. V prvej časti hodnotia kuriéri v rámci vonkajšieho a vnútorného vzhľadu dizajn, ochranu karosérie, prístup k motoru, tvar zadných a bočných dverí alebo prístup do nákladového priestoru. Vnútri zase hodnotia dizajn palubnej dosky, kvalitu sedadiel, množstvo odkladacích priestorov atď. Celkom sa boduje 21 kritérií.
Dynamické skúšky prebiehajúce na polygóne simulujú jazdu v meste. Na porotcov čaká ostré vyhýbanie, pozdĺžne a priečne cúvanie, slalom, prudké rozjazdy a brzdenie. Kuriér hodnotí štartovanie, výhľad z vozidla za jazdy, hlučnosť motora, brzdy a ďalšie, celkom je to 15 položiek.
Porotca má k dispozícii desať bodov pre každé kritérium, pričom desať bodov bolo najlepšie, nula najhoršia. Následne všetky tri kategórie sčítame a spriemerujeme. Víťazom je automobil s najvyšším počtom bodov.
Veľký kuriérsky test – celkové hodnotenie za všetky kategórie
Model | DPD | GLS | PPL | ZÁSIELKOVŇA | Súčet | Priemer | Poradie |
CITROËN Ë-JUMPER | 242 | 267 | 255 | 260 | 1024 | 341 | 5. |
FORD E-TRANSIT | 280 | 266 | 313 | 332 | 1191 | 397 | 2. |
IVECO EDAILY | 308 | 268 | 305 | 315 | 1196 | 399 | 1. |
MAXUS EDELIVER 9 | 276 | 249 | 278 | 342 | 1145 | 382 | 3. |
RENAULT MASTER E-TECH | 258 | 268 | 262 | 294 | 1082 | 361 | 4. |