Motorizmus

Bezpečnosť na prvom mieste

Bezpečnosť na prvom mieste. Spoločnosť Daimler Buses nás pozvala do Madridu na akciu Driving Challenge, aby nás oboznámila s novou generáciou bezpečnostných asistenčných systémov pre svoje autobusy Mercedes-Benz a Setra. A to ako tie modernizované, tak aj úplne nové vrátane čiastočne autonómneho riadenia.

GSR (General Safety Regulations), čiže Nariadenie o všeobecnej bezpečnosti vozidiel, je nová smernica Európskej únie. Od júla 2024 vyžaduje, aby všetky novo registrované nákladné vozidlá a autobusy v EÚ obsahovali osem automatických bezpečnostných asistenčných funkcií. Toto nariadenie je súčasťou iniciatívy EÚ „Vision Zero“, ktorá si kladie za cieľ do roku 2050 dosiahnuť nulový počet smrteľných a vážnych zranení na európskych cestách. Medzi nové bezpečnostné funkcie patria napríklad systémy na detekciu únavy vodiča, pokročilé brzdové systémy, varovanie pri strate tlaku v pneumatikách, inteligentný asistent rýchlosti alebo stráženie mŕtvych uhlov.

Vždy v predstihu

Spoločnosť Daimler Buses zavádzala do svojich autobusov asistenčné systémy oveľa skôr, než to nariaďovali predpisy. Napríklad ABS začala montovať v roku 1987 už o štyri roky skôr. ESP v roku 2002 predbehla o 12 rokov. Automatický brzdný asistent ABA uviedla v roku 2008 (povinný od 2015). Systém pre varovanie opustenia jazdného pruhu LDWS bol pre ňu štandardom už v roku 2006, deväť rokov pred povinným zavedením. V tomto ohľade má Daimler Buses veľký náskok a aj preto nám predstavil niekoľko generácií svojich systémov.

Bezpečnosť na prvom mieste

ABA 6

To je aj prípad Active Brake Assist – automatický brzdný asistent, ktorý má za úlohu detekovať prekážky, varovať pred možnou zrážkou a v prípade nečinnosti vodiča automaticky zabrzdiť. Šiesta generácia prináša ďaleko širšie monitorované pole záberu. Popri tzv. LLR, čiže Long Range Radar (radar s dlhým dosahom) a Multi Purpose Camera (multifunkčná kamera) jej totiž pomáhajú aj dva radary typu SRR, Short Range Radar (radar s krátkym dosahom), vďaka ktorým dokáže ABA 6 detekovať prekážky aj v zákrutách alebo pri jazde na ceste s viacerými jazdnými pruhmi. Systém zaznamená stojace aj pohyblivé prekážky ako sú chodci alebo cyklisti. Vodiča najprv akusticky aj vizuálne varuje na možnú prekážku, pokiaľ nereaguje, začne sám najprv pribrzďovať (50 % účinku) a keď treba zabrániť zrážke, aktivuje panické brzdenie do úplného zastavenia.

Ako systém funguje v praxi, nám špecialisti z Daimler Buses demonštrovali na cieľovej rovinke okruhu Jarama v špeciálnom autobuse Setra vybavenom armádou senzorov, kamier a diagnostickej techniky, ktorý používajú pri vývoji systémov. Prvá simulácia spočívala v reakcii na vedľa nás idúceho cyklistu, ktorý nečakane zmení smer a vojde do jazdnej dráhy autobusu. Na túto situáciu autobus zareagoval varovaním a následným zabrzdením. Pre tento typ testu Daimler Buses používa špeciálnu pohyblivú platformu idúcu rýchlosťou až 60 km/h, na ktorej sa môže umiestniť chodec, cyklista alebo motorkár. Druhá ukážka spočívala v demonštrácii situácie, keď pred autobusom idúcim rýchlosťou 60 km/h stojí vozidlo. Priznám sa, že to nie je úplne príjemný pocit zažiť také núdzové brzdenie. Avšak autobus bezpečne zastavil len pár centimetrov pred maketou vozidla.

Na podobnom princípe pracuje aj systém PBA 2, Preventive Brake Assist 2, ktorým sú vybavené mestské a medzimestské autobusy Setra a MB. Líšia sa v tom, že systém reaguje iba na stojace prekážky a autobus len pribrzdí.

SGA 2

Druhá generácia Side Guard Assist založená na radare s krátkym dosahom SRR novo stráži oba boky autobusu. Aktívne spolupracuje s ABA 6 (zväčšuje zorné pole čidiel 270 °) a má za úlohu zabrániť stretu s cyklistami či motorkármi pri odbočovaní, resp. zmene jazdného pruhu.

FGA

Novinka v ponuke bezpečnostných systémov Front Guard Assist má za úlohu predísť situáciám, keď sa vodič rozbehne zo zastávky alebo od semaforov a prehliadne, že má pred sebou cyklistu či chodcov. Asistent je schopný detekovať stacionárne aj pohybujúce sa objekty pred vozidlom. Pri rýchlosti do 15 km/h aktívne upozorní vodiča pomocou dvojstupňového varovania. Asistent monitoruje priestor pred vozidlom na vzdialenosť od 0,8 metra až do približne štyroch metrov cez celú šírku vozidla. Najúčinnejšia je v spojení s SGA 2.

Test prebehol v autobuse Setra, v ktorom výrobca systém testoval

ADA 2

Active Drive Assist 2 (ADA 2) je nový asistenčný systém, ktorý pomocou aktívnych zásahov do riadenia pomocou elektromotora podporujúceho hydraulické riadenie dokáže udržať autobus v jazdnom pruhu. Vodič si môže nastaviť, či chce ísť presne uprostred jazdného pruhu, alebo je autobus v závislosti od šírky jazdného pruhu mierne posunutý doľava alebo doprava o 10 až 20 cm. Tento systém, ktorý ako prvé dostali nákladné vozidlá Mercedes-Benz Actros, má za úlohu znižovať pracovnú záťaž vodiča. Zbavuje ho veľkej časti neustálych drobných korekcií riadenia na udržanie jazdného pruhu. Ide ale iba o podporu riadenia a vodič teda musí mať ruky neustále na volante.

Active Drive Assist uľahčuje riadenie hlavne na diaľnici

Ako sme si totiž vyskúšali na diaľnici blízko Madridu, akonáhle sme ich dali dole, už po 15 sekundách systém vodiča varuje žltým signálom. Po ňom nasleduje červené zobrazenie na prístrojovej doske a akustické výstrahy v stále kratších intervaloch, kým nezaznie neprerušovaný výstražný tón. Pokiaľ by sme ani na túto kaskádu varovných signálov nereagovali a nevrátili ruky na volant, po minúte sa aktivuje postupné núdzové brzdenie až do úplného zastavenia. Počas jazdy systém spolupracuje aj s prediktívnym tempomatom PPC a adaptívnym tempomatom ABA 6.

ADA 2 síce vie sám udržať autobus v jazdnom pruhu, vodič ale musí mať ruky na volante

TSA

Ďalšou novinkou je Traffic Sign Assist, ktorý porovnáva aktuálnu rýchlosť autobusu s povolenou rýchlosťou vozidla a v prípade jej prekročenia vydá varovanie. TSA môže znížiť riziko nehôd spôsobených neprimeranou rýchlosťou a nepozornosťou a znižuje aj riziko pokút v dôsledku neprimeranej rýchlosti.

AtAs a TPM

Attention Assist strážiaci pozornosť vodiča spolu s rozhraním pre inštaláciu alkohol testera a Tire Pressure Monitoring monitorujúci správny tlak v pneumatikách nie sú u autobusov Setra a Mercedes-Benz žiadnou novinkou. Rovnako ako cúvacia kamera sa iba v rámci GSR presúvajú zo zoznamu príplatkovej výbavy do štandardnej.

Na okruhu v Jarame sme si mohli vyskúšať aj eCitaro s vodíkovým predlžovačom dojazdu

MirrorCam

Novinkou v zozname príplatkovej výbavy pre kompletné portfólio autobusov Daimler Buses je kamerový systém nahradzujúci spätné zrkadlá. K nemu je možné ešte doobjednať systém kamier 360 °, ktorý výrazne uľahčuje manévrovanie. O tom sme sa presvedčili pri simulácii cúvania s poschodovou Setrou či dvojnápravovým Tourismom. Spočiatku sme mali trochu problém sa v záplave až piatich monitorov orientovať a očami sme preskakovali z jedného na druhý. Chce to ale zvyk a vyskúšať si, ktorý z nich je pre danú situáciu dôležitý.

Zdroj
foto: autor a Daimler Buses
Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button