Elektromobilita

Pôsobivá vizitka nastupujúcej hviezdy

Pôsobivá vizitka nastupujúcej hviezdy. Nový eSprinter imponuje efektívnosťou, dojazdom aj nosnosťou. Navyše je to skutočný kozmopolita: vyrábať sa bude v Európe aj v Severnej Amerike a postupne príde do predaja na 60 trhoch.

Popri množstve technických inovácií je z hľadiska architektúry nového eSprintera veľmi dôležitý koncept troch modulov. Tie totiž poskytujú veľkú voľnosť pri vývoji a konštrukcii rôznych prestavieb a nadstavieb, ktoré sú doteraz známe len zo Sprintera s dieselovým pohonom. Predný modul zahŕňa všetky vysokonapäťové komponenty a možno ho kombinovať s ľubovoľnými verziami vozidla bez ohľadu na rázvor a veľkosť batérie.

Druhý modul, v ktorom je integrovaná vysokonapäťová batéria, konštruktéri umiestnili medzi nápravy spolu s robustným krytom batérie. Vďaka tomu má nový eSprinter nízko ťažisko, čo pozitívne vplýva na jazdné vlastnosti. Tretím pilierom modulárnej konštrukcie je zadný modul s elektricky poháňanou zadnou nápravou. Do zadného modulu je integrovaný aj kompaktný a výkonný elektromotor.

Do nového eSprintera investoval Mercedes-Benz približne 350 miliónov eur. Prispôsobenie výroby si vyžiada investíciu 50 miliónov eur do každého z troch závodov (v Charlestone, USA, Düsseldorfe a Ludwigsfelde, obidva v Nemecku). Na druhej strane modulárna koncepcia nového eSprintera umožňuje maximálnu synergiu vo výrobe, a teda zodpovedajúce úspory pri veľkosériovej produkcii.

Pôsobivá vizitka nastupujúcej hviezdy

Nový eSprinter je všestranný a efektívny

Uvedenie nového eSprintera odštartuje v USA a Kanade v druhej polovici roka 2023. Jeho kariéru rozbehne dodávka s dlhou karosériou a vysokou strechou (objem skrine 14 m3, celková hmotnosť až 4,25 t). Tento model bude vybavený najväčšou z dostupných batérií s využiteľnou kapacitou 113 kWh, s ktorou má dojazd 400 km, resp. v mestskej prevádzke do 500 km (podľa výsledkov simulácií s využitím metodiky WLTP). Na európsky trh príde tento prvý variant dodávkového vozidla koncom roka 2023. Po ňom bude nasledovať podvozok s kabínou a pribudnú ďalšie verzie batérie.

V elektrickej pohonnej sústave sú dve novinky po prvýkrát použité v dodávke Mercedes-Benz s batériovým elektrickým pohonom – efektívny motor a inovatívna elektrická zadná náprava. Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi (PSM), ktorý váži len cca 130 kg, sa vyznačuje mimoriadne vysokou účinnosťou a optimalizovaným tepelným manažmentom. Dostupný je vo výkonových modifikáciách 100 kW alebo 150 kW a poskytuje krútiaci moment až 400 Nm. Elektricky poháňaná zadná náprava prináša zákazníkom výhody, pokiaľ ide o flexibilnosť vozidla v oblasti prestavieb a nadstavieb aj dĺžky (A2 a A3).

Predný modul zahŕňa všetky vysokonapäťové komponenty

Vysokonapäťová batéria a nabíjanie

Zákazníci si pri kúpe nového eSprintera môžu vybrať z troch batérií s využiteľnou kapacitou 56 kWh, 81 kWh alebo 113 kWh. Podľa svojich požiadaviek na dojazd, resp. predpokladanú hmotnosť prepravovaných tovarov/nákladu. Chemické zloženie lítiovo-železo-fosfátových článkov umožňuje, aby batérie boli bez kobaltu a niklu, zatiaľ čo aktívny tepelný manažment zaisťuje maximálnu účinnosť.

Podobne ako všetky e-vany od Mercedes-Benz aj ten nový možno nabíjať striedavým i jednosmerným prúdom. Palubná nabíjačka, ktorá premieňa prúd vo vozidle pri nabíjaní striedavým prúdom, má maximálny výkon 11 kW. Nový eSprinter sa dá nabíjať na rýchlonabíjacích staniciach s výkonom až 115 kW. V praxi rýchle nabíjanie znamená, že nabitie batérie s kapacitou 56 kWh z 10 na 80 % trvá približne 28 minút a asi 42 minút pri batérii s kapacitou 113 kWh.

Čo sa týka digitalizácie a infotainmentu, nový eSprinter ponúka inovatívny MBUX (Mercedes-Benz User Experience) s najnovšou generáciou softvéru, ktorý doteraz zákazníci poznali len z osobných automobilov Mercedes-Benz. Množstvo funkcií a služieb uľahčuje vodičom každodenný život s elektrickým vozidlom. Navigácia s „Electric Intelligence“ napríklad zobrazuje dojazd v reálnom čase v závislosti od aktuálnej dopravnej situácie a topografie trasy. Vypočítava tiež optimálnu stratégiu nabíjania, aby ste sa čo najrýchlejšie dostali do cieľa. Alebo aby ste mali v cieli požadovaný stav nabitia.

Batéria je umiestnená medzi nápravami

Zdroj
transport.sk
Editor
PH

Prečítajte si aj

Back to top button