Cestná doprava

MAN očakáva rekordný predaj TGE

MAN očakáva rekordný predaj TGE. Vzhľadom na veľmi pozitívnu situáciu v oblasti objednávok očakáva spoločnosť MAN Truck & Bus v roku 2023 historicky najvyšší predaj dodávkových vozidiel MAN TGE. Modelový rok 2023 prináša aj inovácie: TGE s pohonom zadných kolies s jednomontážou a plne automatickou prevodovkou či TGE ex works ako základ pre kempingové vozidlo.

TGE predstavuje pre MAN úspešný príbeh, čo sa odráža aj v predpokladaných predajných číslach na rok 2023. „Rok 2022 bol poznačený narušením dodávateľského reťazca, vojnou na Ukrajine, nedostatkom surovín a polovodičov. V dôsledku toho sme neboli schopní vyrobiť taký počet TGE, o aký bol zo strany našich zákazníkov záujem. Táto situácia sa teraz postupne zlepšuje a naša kniha objednávok je plnšia ako inokedy. Preto očakávame výrazný skok v predaji v roku 2023 a budeme tak predávať viac TGE ako kedykoľvek predtým,“ hovorí Daniel Holbein, vedúci predaja dodávkových vozidiel v spoločnosti MAN Truck & Bus, pri výhľade na aktuálny rok.

V súčasnosti možno vyberať z dvoch systémov pohonu kolies všetkých náprav

MAN očakáva rekordný predaj TGE

Ex works pre camper

V sortimente sa objavili aj niektoré novinky. Pribudol MAN TGE s pohonom zadných kolies s jednomontážou pneumatík a automatickou prevodovkou. To zlepšuje pri vozidlách s účelovou nadstavbou (do 3,5 t) najmä dojazd, pretože pohon zadných kolies je vhodnejší pre vozidlá s nadstavbou. Novinkou v rade MAN Transporter ex works je aj vysoká strecha, ktorá je dôležitá pri stavbe obytných automobilov.

V spojení s dodatočnými detailmi výbavy montovanými z výroby, ako je vynechanie priečky vodiča, umiestnenie otočných sedadiel pre vodiča a spolujazdca, priznanie špeciálnych poťahov sedadiel pre obytné vozidlá, umiestnenie druhej batérie (AGM) a jednotky CSM (KFG), tvorí dokonalý základ pre prémiové obytné vozidlá. Prostredníctvom služby MAN Individual je možné pridať ďalšie zvýraznenie karavanu: zatmavenie čelného skla pre vodiča a spolujazdca (skladací a posuvný systém) a automatický nášľap pri pravých posuvných dverách s integrovanou detekciou prekážok (Autostop).

MAN TGE vhodne doplnil portfólio ponuky mníchovského výrobcu, aj keď primárne nejde o jeho vlastný výrobok

Pohon všetkých kolies

V roku 2022 bolo dodaných 3540 vanov TGE s pohonom všetkých kolies. To predstavuje 17 % celkových tržieb v danom roku. Tento vysoký podiel pohonov 4×4 je v konkurenčnom prostredí jedinečný. Uvedený fakt je podporený skutočnosťou, že TGE bolo za posledné štyri roky dodávané vo variante s karosériou v priemere viac ako 30 %, čo je dôkazom vynikajúcej nadstavbovej spôsobilosti spoločnosti MAN. Pohon 4×4 je u zákazníkov obľúbeným variantom, napríklad pre ich kempingové, stavebné alebo zásahové vozidlá.

Dôležitým kritériom úspechu sú ale aj inteligentné technológie a priaznivá cena. Základné TGE 4×4 predstavuje vozidlo s pohonom predných kolies, ktoré rozdeľuje krútiaci moment na zadnú nápravu podľa potreby pomocou lamelovej spojky. Krútiaci moment sa automaticky rozdeľuje z predných/zadných 100 % až 0 % na predné/zadné 50 % až 50 %. S týmto riešením je TGE k dispozícii z výroby s celkovou hmotnosťou vozidla 3,5 t až 4,0 t. Vozidlo je možné objednať vo výkonových verziách motora 120 kW a 130 kW a dodáva sa s osemstupňovou automatickou prevodovkou.

Tento rok je možné objednať MAN TGE priamo z výroby s prípravou na dostavanie ako obytný automobil

MAN očakáva rekordný predaj TGE

Krátka exkurzia k lamelovej spojke, technickému základu šikovného pohonu všetkých kolies v TGE 4×4. Ide o elektronické ovládanie spojky, ktorej lamely bežia v olejovom kúpeli. Dosky sa podľa potreby axiálne približujú. Riadiaca jednotka lamelovej spojky prijíma informácie z celého senzorového systému vozidla prostredníctvom zbernice CAN a je možné ju ľubovoľne kombinovať so všetkými asistenčnými systémami vodiča. V prípade preklzu predných kolies alebo v dôsledku iných parametrov senzorového systému vozidla, napríklad zásah ESP, 0 % až 100 % hnacieho momentu možno plynule smerovať na prednú alebo zadnú nápravu.

Rozdelenie hnacieho momentu slúži nielen trakcii, ale môže pozitívne ovplyvniť aj jazdnú dynamiku. Na prianie je k dispozícii uzávierka diferenciálu. Existuje aj MAN TGE 4×4, ktorý vychádza z vozidla s pohonom zadných kolies. Tu MAN Individual inštaluje systém od firmy Oberaigner. Výsledkom je stály pohon všetkých kolies s rozdelením krútiaceho momentu 42 % až 58 % (predné/zadné). Očakáva sa, že stály pohon všetkých kolies TGE bude opäť dostupný v 3. štvrťroku 2023. S týmto riešením ho možno objednať priamo zo závodu, a to s celkovou hmotnosťou vozidla od 4,0 t do 5,5 t. Zákazník si môže vybrať variant 120 kW so šesťstupňovou manuálnou alebo osemstupňovou automatickou prevodovkou.

MAN ponúka celý rad špeciálnych dostavieb na podvozky MAN TGE s celkovou hmotnosťou od 3,5 t do 5,5 t

Na mieru

MAN Individual ponúkne zákazníkom TGE dva nové varianty, pravdepodobne od konca 3. štvrťroku 2023: vylepšenie výkonu a štvorkanálové vzduchové odpruženie. Zákazníci z rôznych segmentov, ktorých vozidlá sú často na ceste plne vyťažené, (hasičské alebo sanitné vozidlá, obytné vozidlá alebo dielenské dodávky), signalizovali potrebu väčšieho výkonu.

Z tohto dôvodu MAN Individual ponúkne spoľahlivé a trvalé zvýšenie výkonu motora na 202 koní. Vysoký jazdný komfort vo všetkých oblastiach sľubuje ďalšia novinka: štvorkanálové vzduchové odpruženie. Ponúka rôzne jazdné režimy, funkciu auto-level špeciálne pre obytné vozidlá a reaguje na rôzne podmienky zaťaženia. Súčasťou výbavy bude aj offroadový režim s maximálnym zdvihom.

Predávať ho začali pred šiestimi rokmi a zrazu je tu už 100 000 kus MAN TGE

Zdroj
transport.sk
Editor
MO, Foto: archív

Prečítajte si aj

Back to top button