Airbus testuje autonómne technológie
Airbus testuje autonómne technológie. Autonómne riadenie nebude v budúcnosti doménou len pozemných vozidiel. Do prevádzky sa dostanú lietadlá, ktoré budú vedieť samy vzlietnuť, pristáť i rolovať.
Airbus zahájil testovanie nových technológií označovaných súhrnne ako DragonFly, ktoré by mohli zachrániť lietadlo v núdzi. Pokiaľ by piloti z nejakého dôvodu neboli schopní riadiť, dokáže systém automaticky odkloniť let, vybrať trasu na najvhodnejšie letisko a bezpečne pristáť.
„Technológie, známe pod názvom DragonFly, zahŕňajú automatické núdzové odklonenie v letovom režime, automatické pristátie a asistenciu pri rolovaní. Cieľom je vyhodnotiť uskutočniteľnosť a vhodnosť ďalšieho skúmania autonómnych letových systémov na podporu bezpečnejšej a efektívnejšej prevádzky,“ uvádza Airbus vo svojej aktuálnej tlačovej správe.
Autonómne technológie v lietadlách
Testované systémy boli navrhnuté tak, aby identifikovali prvky v krajine, umožnili lietadlu „vidieť“ a bezpečne autonómne manévrovať. V rámci skúšobného letu boli tieto technológie schopné pomáhať pilotom počas letu, pri zvládaní simulovanej situácie spočívajúcej v neschopnosti člena posádky, ako aj počas pristátia a rolovania.
Lietadlo dokázalo vygenerovať nový plán trajektórie letu s ohľadom na vonkajšie faktory, ako sú letové zóny, terén a poveternostné podmienky. Okrem toho zvládlo komunikovať s riadením letovej prevádzky (ATC) aj s operačným riadiacim strediskom leteckej spoločnosti. Použité technológie majú veľký potenciál zvýšiť bezpečnosť a efektivitu lietania.
Systém DragonFly dokáže automaticky pristáť na akejkoľvek dráhe pomocou senzorov a algoritmov počítačového videnia. Testovanie sa zatiaľ obmedzilo na jedno lietadlo A350-1000. Kým sa DragonFly dostane do sériovej produkcie, môže to ešte nejaký čas trvať, pretože jeho použitie budú musieť schváliť regulačné orgány. Airbus tiež skúmal funkcie pre asistenciu pri rolovaní, ktoré boli testované v reálnom čase na francúzskom letisku Toulouse-Blagnac. Táto technológia poskytuje posádke zvukové upozornenie v reakcii na prekážky, asistované riadenie rýchlosti a navádzanie na dráhu pomocou mapy letiska.
Budúcnosť v letectve
Okrem týchto schopností rozbieha jeden z najvýznamnejších výrobcov dopravných lietadiel ďalší projekt, ktorého cieľom je pripraviť novú generáciu algoritmov založených na počítačovom videní, ktoré budú naďalej zdokonaľovať asistenciu pri pristátí a rolovaní.
Všetky doterajšie testy sa uskutočnili vďaka spolupráci s dcérskymi spoločnosťami Airbusu a externými partnermi vrátane firiem Cobham, Collins Aerospace, Honeywell, Onera a Thales. Projekt DragonFly sa čiastočne financoval Francúzskym úradom pre civilné letectvo (DGAC).
Hoci úplne samostatne lietajúce lietadlá sa zrejme ešte dlho neobjavia, mohli by sme sa dočkať strojov, ktoré nebudú vyžadovať takmer žiadny zásah ani uprostred krízovej situácie. Technológie by mohli zvýšiť počet letov na letisko s ťažkým pristátím (napr. novozélandské letisko Wellington) a minimalizovať oneskorenia súvisiace s rolovaním.