Najpredávanejší autobus je v elektrine
Najpredávanejší autobus je v elektrine. Iveco Bus usporiadalo v Paríži akciu Feel the BLUE Pulse, kde predstavilo svoje portfólio elektrických autobusov. Zo štvorice modelov nás najviac zaujímal model Crossway LE Elec, ktorého výroba sa rozbehla vo Vysokom Mýte. Zistili sme ale viac aj o vodíkovej budúcnosti.
Hoci Iveco Bus ako jeden z mála výrobcov stále verí CNG, resp. bioCNG, stranou nezostáva ani na oblasti elektrifikácie. Popri novej generácii mildhybridného pohonu, ktorú sme si v okolí Meudonu na juhu Paríža vyskúšali v kombinácii s naftovým aj plynovým pohonom, sa intenzívne venuje aj plne elektrickým autobusom.
Ponuka elektrických autobusov zahŕňala Iveco Bus E-Way, ktorý technicky vychádza zo sesterského modelu Huelliez GX. Teraz k nim pribudla hneď trojica nových modelov – Crossway LE Elec, Streetway Elec a minibus eDaily. E-Way zároveň prešiel aj veľkou modernizáciou.
Nová továreň pre elektromobilitu
Dôležitou súčasťou koncernu CNH Industrial, kam patrí aj Iveco Bus, je divízia FPT Powertrain Technologies, ktorá sa zameriava na výrobu motorov. Ročne napríklad vyrobí vyše 80 000 spaľovacích motorov na plyn. Od októbra 2022 si však v novej továrni v Turíne vyrába na ploche 15 000 m2 aj vlastné elektrické hnacie reťazce – predné a zadné hnacie nápravy pre vysokovýkonné vozidlá (eAX 275-F a eAX 550-R), „ťažké“ zadné hnacie nápravy eAX 840 -R a eAxle HCV 44 t alebo centrálny elektromotor pre LCV a minibusy (eCD 140) do 7,2 t.
Zároveň tu z NMC článkov od spoločnosti microvast zostavujú aj vlastné vodou chladené akumulátorové sady. Pre LCV a minibusy je určený typ eBS 37 s kapacitou 37 kWh, ktorý váži 260 kg a výrobca u neho garantuje životnosť až osem rokov, resp. 2500 nabíjacích cyklov. Pre autobusy a coache (zástupcovia značky nám naznačili návrat do tohto segmentu) je určený typ eBS 69 s kapacitou 69,3 kWh vážiacou 389 kg a životnosťou až 10 rokov, resp. 6000 cyklov.
Prvý medzimestský elektrobus
Zo štyroch premiér sme sa najviac tešili na Iveco Crossway LE Elec. A to nielen preto, že sa vyrába vo Vysokom Mýte. Tento model je zaujímavý aj tým, že ide o vôbec prvý medzimestský elektrický autobus homologovaný v triede II (k dispozícii bude od polovice roku 2024). Ako prvá ale príde na trh mestská verzia City (trieda I). Autobus je k dispozícii v dĺžke 12 a 13 m a technicky vychádza z plynovej verzie, len namiesto tlakových CNG fliaš sú v streche umiestnené akumulátorové sady (toto unikátne riešenie znižuje výšku vozidla aj ťažisko).
Pri mestskej verzii ich tam môže byť tri až päť (trieda I), pri medzimestskej (trieda II) štyri alebo päť. Dve sady sú vždy uložené v zadnom priestore namiesto spaľovacieho motora. Celkom tak môže Crossway LE Elec viezť 346, 416 alebo 485 kWh, resp. 416 a 485 kWh. Autobus poháňa centrálny elektromotor Siemens s maximálnym výkonom 240 kW a najvyšším krútiacim momentom 3600 Nm (stály 210 kW a 1337 Nm). S maximálnou kapacitou akumulátorov výrobca sľubuje dojazd cez 400 km, v zime minimálne 200 km.
Najpredávanejší autobus je v elektrine
Nabíjať ich výkonom až 150 kW cez zástrčku CCS2, ktorá je teraz zatiaľ len vzadu, ale už čoskoro bude mať zákazník možnosť si vybrať z viacerých možností umiestnenia. Druhú možnosť predstavuje pantografové dobíjanie výkonom až 450 kW. V prvom prípade trvá nabitie 4 až 5 hodín, dnes častejšími 50 kW to zaberie cca 9,5 hodiny.
Autobus je vybavený nezávislým elektrickým kúrením, už teraz výrobca pripravuje prevedenie na báze tepelného čerpadla. Budúci rok tiež Crossway LE Elec dostane novú prednú nápravu 7,5 t, ktorá nahradí existujúcu 7,1 t (neskôr ju dostane aj CNG verzia). Pre prvé zvezenie sme mali k dispozícii 13-metrovú verziu, ktorá ponúka až 48 miest na sedenie (12 m prevedenie až 44 miest).
Ľudia z Iveco Bus pre nás pripravili veľmi náročnú testovaciu trasu úzkymi uličkami parížskej časti Meudon, kde na miniatúrnych kruhových objazdoch nebola s 13-metrovým autobusom núdza o horúce chvíľky. Riadenie elektrického Crossway-a sa nijako nelíši od iných elektrobusov, je teda veľmi príjemné. Rozjazdy sú plynulé, vo vozidle panuje ticho narušované miernym bzučaním výkonovej elektroniky. Vodič môže využívať niekoľkostupňové rekuperačné brzdenie, ktoré uľahčuje brzdenie do zastávok a predlžuje dojazd. Milo prekvapil komfort pérovania, ktorý sa zdal lepší ako u konvenčného Crossway-a.
E-Way a Streetway Elec
Iveco Bus E-Way dostal s novými akumulátormi aj ďaleko väčšiu modularitu a flexibilitu. 9,5 m midibus má päť akumulátorov s kapacitou 346 kWh, 10,7 m verziu je možné osadiť 5, alebo 6 sadami s kapacitou 346 a 416 kWh. 12 m E-Way môže byť osadený 5, 6 alebo 7 balíčkami s kapacitou 346, 416 alebo 485 kWh. Kĺbové 18 m verzie môžu viezť 6 až 9 sád s 416, 485, 554 alebo 624 kWh. Dobíjanie môže byť prostredníctvom CCS2 alebo pantografom. Maximálny dojazd vzrástol cez 400 km.
Pohon E-Way obstaráva elektromotor SIEMENS Elfa III s maximálnym výkonom 310 kW (3000 Nm) pre 9,5, 10,7 a 12 m dlhé verzie as 330 kW (5000 Nm) pre 18 m prevedenie. Novinkou v ponuke je model Streetway Elec vyrábaný v spolupráci s tureckým partnerom v továrni Sakaria, ktorý bude k dispozícii výhradne v 12 m a 18,75 m kĺbovej verzii a je primárne určený pre trhy v strednej, východnej a južnej Európe, Afrike, na Blízkom východe a v Ázii. Poháňa ho elektromotor VOITH s maximálnym výkonom 310 kW, ktorému dodávajú energiu najnovšie akumulátory použité aj v E-Way a Crossway LE Elec. Zákazník si môže vybrať medzi 5, 6 a 7 s kapacitou 346, 416 alebo 485 kWh. Na rozdiel od nich je možné ich dobíjať výhradne zástrčkou CCS2.
eDaily
Nová plne elektrická verzia eDaily Electric Line pojme až 22 cestujúcich a je k dispozícii aj ako samotný podvozok určený pre ďalšie karosérie. Nový synchrónny elektromotor umiestnený v zadnej časti vozidla poskytuje max. 140 kW a 400 Nm. eDAILY má 3 rekuperačné režimy, vrátane režimu One-Pedal Drive. eDAILY je vybavený tromi akumulátormi po 37 kWh, celková kapacita je 111 kWh. Tie sú inštalované vo vnútri rámu, čo minimalizuje vplyv na karosériu. Akumulátory je možné dobíjať výkonom až 80 kW. K dispozícii je rad ePTO s výkonom až 15 kW na napájanie ďalšieho vybavenia, ako je klimatizácia pre cestujúcich alebo rampa pre invalidné vozíky. Ďalšie plne elektrické verzie e-DAILY budú nasledovať neskôr v roku 2024.
Špecializovaný elektrotím
Iveco Bus tiež vytvoril nový špecializovaný tím pomenovaný Energy Mobility Solution, ktorý má za úlohu pomôcť dopravcom zvládnuť prechod na mobilitu s nulovými emisiami prostredníctvom vydefinovania optimálneho riešenia pre ich konkrétne projekty. Týmto krokom značka rozširuje svoju ponuku pre prevádzkovateľov dopravy nad rámec dodávok elektrických vozidiel a ponúka komplexné riešenie s odborným poradenstvom, návrhom vozidiel a zariadení a pokročilými službami.
Vodík s Hyundai
Iveco Bus sa ale pripravuje aj na vodíkovú budúcnosť, a to v spolupráci s kórejskou firmou Hyundai, ktorá patrí k absolútnej špičke v tejto technológii. Prvý výsledok spolupráce bol vodíkový prototyp Iveco Daily vystavený na IAA Hannover. Avšak palivové články sa v nejakej forme čoskoro objavia aj v autobusoch Iveco Bus. Vo Francúzsku nám Hyundai predstavil článok s výkonom 95 kW a účinnosťou až 62 %.