Cestná doprava

Busworld sa vrátil v plnej sile

Busworld sa vrátil v plnej sile. Po štyroch rokoch sa na výstavisko Expo v Bruseli vrátil najväčší svetový veľtrh autobusov. A návrat to bol, z nášho pohľadu, veľmi úspešný. Aspoň súdiac podľa množstva vystavovateľov i exponátov. Nikoho asi neprekvapí, že všetko sa točilo okolo elektriny a vodíka. A že Čína a Turecko ukázali, že majú náskok pred ostatnými.

Prvýkrát sa veľtrh Busworld konal v Bruseli pred štyrmi rokmi. Presťahoval sa tam z Kortrijku, ktorý ho každé dva roky pravidelne hostil mnoho rokov. V roku 2021 bol pozastavený v dôsledku pandémie ochorenia COVID-19. Tento rok sa ale vrátil v plnej paráde a s výnimkou Volvo Bus tu nechýbal snáď žiadny významný výrobca. Pozrime sa na niektoré zaujímavé čísla:

9 obsadených hál,

celková výstavná plocha 75 000 m2,

222 autobusov v halách a 29 v exteriéri,

526 vystavovateľov z celého sveta (96 z Turecka, 79 z Nemecka a 61 z Číny),

75 nadstavbárov.

SCANIA

Prvý elektrický LE (Low Entry) autobus Scanie vznikol už v rámci novej stratégie, keď severský výrobca ponúkol podvozok externému nadstavbárovi, v tomto prípade firme Castrosua. Vystavený autobus, homologovaný v triede II, má 45 sedadiel, presvetlený interiér a nový digitálny prístrojový štít, ktorý postupne dostanú všetky nové autobusy. V zadnej časti a na streche môžu byť batérie s kapacitou 416 alebo 520 kWh, zaisťujúce dojazd vyše 400, resp. 500 km, nabíjať ich možno výkonom 130 kW. Pohon zabezpečuje nový elektromotor s 300 kW. Scania tiež ako jedna z mála stále verí aj LNG, resp. BioLNG. V Bruseli vystavila zájazdový autobus s karosériou Irizar i6s a s dojazdom viac ako 1 200 km.

Busworld sa vrátil v plnej sile

IVECO BUS

Svetovú premiéru na veľtrhu mal vodíkový autobus E-WAY H2 s palivovými článkami od spoločnosti Hyundai Motor Company. Tie vyrábajú elektrinu pre motor Siemens s 310 kW, resp. 3 000 Nm. V oblastiach nízkeho zaťaženia ho napája batéria od FPT Industrial s kapacitou 69,3 kWh. Štvorica vodíkových nádrží umiestnených na streche by mala zaistiť dojazd až 450 km. Tak trochu v tieni tejto novinky stál Crossway LE Elec s novou prednou časťou, ktorú postupne dostanú všetky autobusy Crossway modelového roku 2024, vybavené novými ADAS systémami.

DAIMLER BUSES

Výstavnú premiéru mala nová generácia medzimestského autobusu Setra Multiclass 500 LE. Mercedes-Benz zase priviezol čisto elektrické eCitaro s novou batériou a dojazdom vyše 300 km a eCitaro H2 s predlžovačom dojazdu (range-extender) na báze palivového článku. S ním zvládne prejsť viac ako 400 km. Prvýkrát sa predstavil aj coach Tourismo s upravenými prednými aj zadnými svetlami, ktorý dostal najnovšiu generáciu asistenčných systémov a kamerový systém MirrorCam. Ten je teraz možné objednať do všetkých modelov Mercedes-Benz a Setra. Vystavený bol aj elektrický podvozok pre trhy v Latinskej Amerike.

SOLARIS

Najúspešnejší predajca elektrobusov, a to so 16,4 % podielom na trhu, priviezol dva bezemisné kĺbové modely Urbino 18. Jeden čisto elektrický, druhý vodíkový, oba ale s dojazdom vyše 600 km podľa normy E-SORT II. Elektrická verzia má za sebou modernizáciu, ktorá priniesla zvýšenie kapacity batérií až na 800 kWh.

Modernizovaný Solaris Urbino 18 Electric má oproti predchodcovi o šesť sedadiel viac

Busworld sa vrátil v plnej sile

ANADOLU ISUZU

Svetovú premiéru má za sebou elektrická verzia modelu Novo s označením VOLT. Midibus určený pre mestský turistický segment má kapacitu 29 cestujúcich a vďaka 165 kWh batérii dojazd až 225 km. Bude to asi poriadny divoch, pretože ho poháňa elektromotor s výkonom až 320 kW.

Elektrický Novo VOLT sa do predaja dostane na začiatku roka 2025

OTOKAR

Jednou z dvoch svetových premiér bola elektrická verzia 13 m medzimestského autobusu e-Territo U s kapacitou až 63 sedadiel a s batériami so 410 kWh. Pohon zaisťuje motor Voith s výkonom 410 kW. Druhou novinkou bol 12-metrový mestský Kent C Hydrogen pre 104 cestujúcich, s vodíkovým range-extednerom. Päť nádrží pojme 38 kg vodíka, inštalované batérie majú kapacitu 140 kWh.

Vodíkový Kent C Hydrogen poháňa elektromotor s výkonom 410 kW

EBUSCO

Holandský výrobca používa na karosérie mestských elektrických autobusov radu 3.0 výhradne karbón, vďaka čomu je hmotnosť 12 m verzie iba 9 950 kg, resp. 14 900 kg pri kĺbovom 18 m prevedení. Základný typ sa môže pochváliť reálnou spotrebou iba 0,65 kWh a dojazdom až 700 km. Batérie umiestnené výhradne v podlahe môžu mať kapacitu 250, 350 a 500 kWh.

Bočná stena autobusu váži iba 220 kg

Busworld sa vrátil v plnej sile

VAN HOOL

Belgická rodinná firma priviezla kompletné portfólio svojich zájazdových a mestských autobusov. Hlavnou novinkou bol elektrický trojčlánkový model Exqui.City 24 Electric. Unikátom na tomto autobuse je rýchle nabíjanie zo zeme. Nie indukčné, ale pomocou pantografu z autobusu. Technológiu dobíjania dodala firma Kiepe Electric.

Tieto autobusy budú voziť návštevníkov olympijských hier v Paríži

KARSAN

Vo svetovej premiére bolo možné vidieť 12 m e-ATA Hydrogen s dojazdom viac než 500 km, za ktorý vďačí zásobe 1 560 l vodíka. Ten spracováva 70 kW palivový článok. Inštalovaná batéria má kapacitu 30 kWh. Interiér ponúka 40 sedadiel a celkovú kapacitu až 95 cestujúcich.

Pohon autobusov zaisťujú nápravové elektromotory

Busworld sa vrátil v plnej sile

TEMSA

Turecký výrobca, majetkovo spojený s plzenskou spoločnosťou Škoda Group, zaujal vodíkovým zájazdovým coachom, ktorý vznikol v spolupráci s CaetanoBus. Vďaka 73 kg vodíka dosahuje dojazd až 1 000 km. Elektrinu pre 350 kW motor vyrába palivový článok od Toyoty s výkonom 140/180 kW, pomáha aj 160 kWh batéria. Druhou novinkou bol elektrický medzimestský autobus LDSB E s 350 kWh batériou pre až 61 cestujúcich.

Vodíkové nádrže sú umiestnené na streche

YUTONG

Zatiaľ čo európski výrobcovia opatrne sľubujú prvé elektrické verzie coach najskôr v roku 2025, čínsky Yutong predstavil produkčnú verziu. Model T15E je 15-metrový trojnápravový autobus s 259 kW elektromotorom a batériou s kapacitou 630 kWh. Autobus ponúka schránky s objemom 8,5 m3 a prepraví až 61 cestujúcich.

Výrobca hovorí o dojazde vyše 300 km

IRIZAR

Prvý európsky vodíkový zájazdový autobus pochádza zo Španielska, je postavený na základe modelu i6S, poháňa ho 400 kW elektromotor napájaný 200 kW palivovým článkom a 60 kWh batériou.

Zásobníky na vodík sú na streche a pojmú celkovo 56 kg

Zdroj
transport.sk
Editor
MŠ, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button