Elektromobilita

Elektrické Mercedesy na stavbe

Elektrické Mercedesy na stavbe. Mercedes-Benz Trucks na veľtrhu Bauma v Mníchove okrem konvenčných stavebných vozidiel predstavil aj elektrické novinky určené pre stavebníctvo. Elektrický pohon tak prichádza aj na stavby.

Pre modely Actros a Arocs, ktoré pri svojich úlohách okrem štandardných ciest často prechádzajú náročným terénom na staveniskách, je k dispozícii hydraulická pomocná hnacia náprava (Hydraulic Auxiliary Drive – HAD). Ide o systém pripájateľnej prednej hnacej nápravy, ktorá pracuje do rýchlosti 30 km/h a generuje dodatočnú trakciu.

Prečítajte si aj
Mercedes-Benz eActros LongHaul

Novinky pre Arocs

Vlajková loď stavebného segmentu, model Arocs, prichádza s novou prednou nápravou s nosnosťou 10 ton. Na vozidlo sa tak budú dať montovať ťažšie žeriavy a ďalšie stroje. Každodennú prácu môže uľahčovať pokrokový digitálny Multimedia Cockpit. Na primárnom displeji z dvojice displejov vodič vďaka kontrolke vidí, či je nadstavba v prevádzke, a môže počas jej činnosti dostávať až 10 prednastavených upozornení. Sekundárny displej môže mať až 8 voliteľných virtuálnych spínačov. Nové hlavné svetlá s LED svetelným podpisom sú v rámci voliteľnej výbavy dostupné aj ako Full LED.

Ešte úspornejší motor

Vylepšeniami prešlo aj hnacie ústrojenstvo. Tretia generácia 12,8-litrového motora OM 471 je k dispozícii od októbra 2022 pre Arocs aj Actros L. Viaceré technologické inovácie sa zamerali na zvýšenie efektivity a zníženie celkových nákladov na prevádzku, avšak pri zachovaní výkonových parametrov, na ktoré sú zákazníci zvyknutí.

V spolupráci s prepracovaným systémom dočisťovania výfukových plynov prináša úsporu spotreby paliva až do 4 %. Druhý variant turbodúchadla je určený pre aplikácie vyžadujúce vysoký výkon a veľkú brzdnú silu, teda pre ťažkú nákladnú dopravu a stavebný segment. Pre ešte vyššiu dynamiku Mercedes-Benz vylepšil aj automatizovanú prevodovku PowerShift Advanced. Tá bude od apríla 2023 k dispozícii aj s motormi OM 470, OM 473, OM 936 a G 140.

Elektrická budúcnosť

Na stavebníctvo pripadá každé piate v Európe predané nákladné vozidlo Mercedes-Benz. Ide teda o druhý najvýznamnejší segment po diaľkovej doprave a v procese elektrifikácie nákladnej cestnej dopravy preto zohráva mimoriadnu úlohu. V roku 2030 majú vozidlá s neutrálnou bilanciou emisií CO2 vznikajúcich pri prevádzke tvoriť až 60 % predaja spoločnosti Daimler Truck na trhoch EÚ.

Stavebný eActros LongHaul

Prototyp elektrického ťahača eActros LongHaul získal ocenenie Truck Innovation Award. So sklápacím návesom od firmy MEILLER demonštroval svoje schopnosti ťahať aj návesy s hydraulikou vrátane návesov s posuvnou podlahou a ďalšími aplikáciami. Mercedes-Benz Trucks v spolupráci so spoločnosťou Paul Group, ktorá sa špecializuje na stavebné vozidlá, testuje aj elektrický prototyp modelu Arocs 8×4 s kabínou ClassicSpace M, ktorý sa vyznačuje veľkou svetlou výškou a mimoriadnou priechodnosťou terénom.

Na jeho podvozku je osadený elektrický domiešavač betónu ETM-905 od spoločnosti Liebherr-Mischtechnik s objemom 9 m3. Sériovo vyrábaný eActros LongHaul bude mať dojazd 500 km na jedno nabitie. LFP akumulátor bude možné nabiť zo stojana s výkonom 1 MW z 20 na 80 % kapacity za výrazne menej ako 30 minút.

Multimedia-cockpit s dvomi displejmi

Elektrifikovaný Arocs

Arocs je robustné nákladné vozidlo na prevádzku v tvrdých podmienkach. V budúcnosti bude k dispozícii aj s elektrickým pohonom. V prvom kroku tento projekt realizujú v rámci spolupráce divízie Mercedes-Benz Trucks so spoločnosťou Paul Group, ktorá bude elektrifikovať nákladné vozidlá dodávané výrobným závodom Mercedes-Benz Trucks vo Wörthe. Spoločnosť Paul Group sa pritom rozhodla pre riešenie s centrálnym elektromotorom.

Vďaka tomu je možné využiť osvedčenú nápravu modelu Arocs s planétovými prevodmi v kolesách, aby bolo aj naďalej možné ponúkať pre prevádzku na staveniskách potrebnú svetlú výšku a priechodnosť terénom. Prototyp Battery-Electric Arocs je vybavený elektrickou nadstavbou domiešavača betónu od spoločnosti Liebherr-Mischtechnik, ktorá prostredníctvom rozhrania odoberá elektrickú energiu zo súborov akumulátorov modelu Arocs. Rotačný domiešavač má objem 9 m3. Elektrický hnací reťazec poskytuje trvalý výkon viac ako 300 kW a krátkodobý výkon nad hranicou 400 kW.

Battery-Electric Arocs bude možné nakonfigurovať so 6 alebo 7 súbormi akumulátorov s kapacitou po 60 kWh využiteľnej energie. Na jedno nabitie bude môcť prejsť viac ako 200 km. Z nabíjacieho stojana s výkonom 150 kW možno nabiť 6 súborov akumulátorov z 20 na 80 % za 1,5 hodiny. Malosériovo vyrábané vozidlá budú od konca roku 2023 k dispozícii v rôznych konfiguráciách so 4 alebo s 3 nápravami pre nadstavby domiešavačov betónu Liebherr, valníky alebo sklápače. Hlavný predaj bude realizovať firma Paul Group, ktorá pre tieto vozidlá zaistí aj všetok servis a údržbu.

Zdroj
transport.sk
Editor
VB, foto: Daimler

Prečítajte si aj

Back to top button