Vyskúšali sme Arocs 8×6
Lomy, štrkovne, stavby, ťažký terén. Toto je prostredie, v ktorom sa stavebné vozidlá Mercedes-Benz Arocs cítia najlepšie. Vďaka spoločnosti Mercedes-Benz Trucks Slovensko sme si to vyskúšali aj v praxi.
Na test sme dostali Arocs vo verzii 8×6, poháňaný motorom s výkonom 330 kW (449 k), s jednostrannou sklápacou nadstavbou VS-mont. Podobne ako modelový rad Actros, aj Arocs ponúka zákazníkom na výber celú škálu možností. V našom prípade išlo o štandardnú analógovú prístrojovú dosku, ktorú môžete poznať z predchádzajúcej generácie MP4: tachometer a ukazovateľ stavu nádrže vľavo a otáčkomer a ukazovateľ stavu AdBlue vpravo.
Medzi nimi je displej palubného počítača, ktorý okrem zobrazovania informácií slúži aj ako možnosť ovládania asistenčných systémov. Naše testovacie vozidlo malo klasické spätné zrkadlá. Fanúšikovia digitálneho kokpitu však majú na výber. Arocs si totiž môžu nakonfigurovať aj s digitálnym kokpitom a systémom MirrorCam.
Pripravený do terénu
V ťažkom teréne je pre nákladné vozidlá potrebná dobrá trakcia. V našom prípade boli k dispozícii uzávierky medzinápravového diferenciálu aj nápravových diferenciálov. Tie sa zapínajú postupne, ako prvý vždy medzinápravový, ktorý rozdeľuje hnaciu silu na predné a zadné nápravy. Ak to nestačí, je tu možnosť využiť uzávierku diferenciálu zadných náprav, a ak nepomáha ani to, napokon je tu ešte uzávierka prednej hnacej nápravy. Vodič ich ovláda otočným ovládačom a to, ktorý diferenciál má uzavretý, vidí podľa zobrazenia na displeji pred sebou.
Podľa toho, či kontrolky blikajú alebo svietia neprerušovane, vodič vie, či je uzavretie diferenciálu v procese (blikajúca kontrolka) alebo sa už aktivovalo (svietiaca kontrolka). Aktivovanie uzávierok by malo vždy prebiehať pri stojacom vozidle, pôsobia tu totiž veľké sily, ktoré by mohli uzávierku alebo samotný diferenciál poškodiť.
V teréne sa pri uviaznutí zíde aj funkcia rozkolísania vozidla. Keď je aktivovaná, vodič dokáže rozkolísať vozidlo iba s použitím plynového pedála. Funkcia totiž zopína a rozopína spojku v závislosti od plynového pedála. Vodič si volí smer, ktorým sa chce pohnúť (dopredu – D alebo dozadu – R), uvoľní brzdu a šliapne na plyn.
Spojka sa zopne a auto sa pohne. Keď dôjde k preklzu (auto nedokáže ísť ďalej), pri zložení nohy z plynového pedála sa spojka rýchlo rozopne, uvoľní sa prevodový reťazec a auto sa vlastnou váhou vráti späť, vodič opäť stúpne na plynový pedál, čím sa spojka opäť zopne a takýmto spôsobom sa vozidlo rozkolíše. Funkciu rozkolísania je možné deaktivovať manuálne, no automaticky sa deaktivuje aj sama, a to pri rýchlosti nad 5 km/h.
Tri režimy radenia
Štandardným režimom radenia automatickej 12-stupňovej prevodovky Mercedes PowerShift 3 je režim Auto (A), kde je k dispozícii funkcia kick down a prediktívny tempomat s funkciou Predictive Powertrain Control je možné nastaviť na 90 km/h. V režime Offroad sa logika radenia presúva do výkonu, prevodovka radí vo vyšších otáčkach na úrovni 1 300 až 1 500 min-1. Nechýba možnosť režimu Economy, ktorý je podobný režimu Auto, no zapnutý tempomat dovolí nastaviť rýchlosť na max. 85 km/h a funkcia kick down je deaktivovaná. Vysokovýkonná motorová brzda má tri stupne.