Cestná doprava

Stavebné vozidlá Tatra

Stavebné vozidlá Tatra. Tatra Trucks Kopřivnice vyrába pre stavebníctvo v niekoľkých evolučných stupňoch vývoja od T 815 II cez TERRN01 a Facelift až po TERRA, súčasným kľúčovým produktom je modelový rad Tatra Phoenix Euro 6.

Stavebné vozidlá Tatra 815 a nadväzujúce vývojové verzie významne slúžia v stavebníctve nielen v Čechách a na Slovensku, ale aj v ďalších 120 krajinách celého sveta. Posledný variant vozidiel bazírujúcich na konštrukčných a konfiguračných princípoch pôvodného radu T 815 nesie názov TERRA. Vozidlá určené pre stavebnú prevádzku sú vybavené hnacím traktom Tatra s originálnym vzduchom priamo chladeným vidlicovým osemvalcom konštrukčnej rodiny Tatra T3 v emisnej triede maximálne Euro V a originálnou pôvodnou trambusovou kabínou Tatra, konštrukčne a technologicky prispôsobenou výrobe v súčasných ekonomických podmienkach.

Už spomínané emisie motora Euro V dovoľujú predaj takých vozidiel iba v krajinách mimo európskeho kontinentu. V súčasnosti sú stavebné vozidlá TERRA zastúpené v produktovom portfóliu spoločnosti Tatra Trucks skôr v minorite, zatiaľ čo gro ponuky pracuje s vozidlami pripravenými pre vojenskú či špeciálnu službu. V ostatnej verzii majú vozidlá TERRA osadenú posádkovú kabínu, pneumatické odpruženie všetkých náprav, kotúčové brzdy a mnohokrát motor aj hlavnú prevodovku zahraničnej výroby. Zákazníci najviac oceňujú kombináciu motora Cummins s plne automatickou prevodovkou Allison.

Prečítajte si aj

Kľúčová ponuka

Prakticky rovnaký (unifikovaný) podvozok, čo sa týka koncepcie až do prídavnej/zostupnej prevodovky vrátane brzdového systému a odpruženia, majú modely radu Tatra Phoenix Euro 6. Projekt Tatra Phoenix vznikol v rokoch 2009/2010, v nasledujúcom roku začali vozidlá plynulo schádzať v sériovej výrobe z montážnej linky. Na rok 2012 získal rad prestížne ocenenie „AWD Truck of the Year“, udelené medzinárodnou jury „International Truck of the Year“.

Tatra Phoenix kombinuje tatrovácky podvozok s motormi, prevodovkami a kabínami zahraničnej výroby do harmonického celku. Prináša zákazníkom vysokú mieru pridanej hodnoty. Pôvodné vozidlá radu Phoenix sa stavali v emisnej norme Euro III/V. S príchodom tvrdších emisných noriem začala spoločnosť Tatra Trucks produkovať vozidlá Tatra Phoenix vo verzii Euro 6. A od roku 2018 schádzajú z linky vozidlá v prevedení Phoenix Euro 6 MY 2018. Výbava vozidiel tvorí kabína CF, motory PACCAR MX-11 alebo MX-13 375 kW a hlavná prevodovka ZF-Traton v automatizovanej verzii.

Štandardné modely sú stavané ako dvoj-, troj-, štvor- (vrátane 1 + 3) a päťnápravové s plnopohonnými podvozkami. Na prianie zákazníka je však možné postaviť podvozky s vybranými nepoháňanými nápravami. K štandardne riadeným predným nápravám s priraditeľným pohonom môže byť konfigurovaná jedna zadná náprava. Prípadne viac zadných náprav riadených elektrohydraulickým systémom VSE. Výnimkou nie sú ani ťahače stavebných návesov 4×4 alebo 6×6 s riadenou treťou nápravou.

Stavebné vozidlá Tatra

Extrémna verzia ponúka hnané a riadené všetky nápravy s možnosťou tzv. „krabieho chodu“ vozidla či viacnápravové verzie napríklad so šiestimi či siedmimi nápravami. Vozidlá vybavené tzv. dumperovou sklápacou nadstavbou v päťnápravovej verzii disponujú celkovou hmotnosťou až 52 t. Variant „pracovný stroj“ s možnosťou presunu bez nákladu po bežných komunikáciách môže ponúknuť celkovú hmotnosť ešte o 10 t vyššiu. Zaujímavosťou je verzia s tzv. trojmetrovými nápravam. Šírka vozidla zodpovedá rozmeru 3 000 mm – ktoré ponúkajú napríklad pri žeriavových alebo jednostranne sklopných nadstavbách extrémnu stabilitu.

Vďaka štandardnému pneumatickému odpruženiu všetkých náprav (v tejto hmotnostnej triede ide o svetový unikát) a vynikajúcemu podvozku tzv. tatrováckej koncepcie (centrálna nosná rúra a nezávisle zavesené a odpružené polosi) vozidla Tatra ponúka zákazníkom vysoko komfortnú, efektívnu a bezpečnú prevádzku v akomkoľvek teréne, od zmiešaného cez organicky extrémne ťažký bez ciest až po bežný na spevnených komunikáciách. Vozidlo vykazuje efektívnu a vysoko bezpečnú stabilitu aj pri rýchlom prejazde zákrutou.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
MO, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button