Testy nákladných vozidiel

DAF pre stavbu a nadstavbu

DAF pre stavbu a nadstavbu. V Holandsku sme si na ceste aj v teréne vyskúšali novú generáciu ťažkých stavebných vozidiel radu XF a XD Construction a spolu s nimi aj niekoľko rôznych podvozkov s najčastejšími nadstavbami. DAF tak zavŕšil svoju obmenu svojho ťažkého radu.

„Je nám cťou sa pochváliť tým, že od uvedenia novej generácie nákladných vozidiel DAF sme v továrni v Eindhovene vyrobili 50-tisíce vozidlo a ďalších 40 000 ich je zaplatených a čaká na výrobu,“ začal prezentáciu nového stavebného radu XFC a XDC Rutger Kerstiens z oddelenia Public Relations DAF Trucks N.V. a ihneď nás zahrnul ďalšími číslami.

Segment Construction tvoril u predchodcu skoro pätinu produkcie ťažkého radu (19,4 %), čo je po diaľkovej doprave (40 %) druhý najväčší segment zákazníkov. Zaujímavé je tiež rozdelenie ťažkého radu z hľadiska typu: ťahače tvoria 65 %, zvyšných 35 % spadá na podvozky. Skoro polovica z podvozkov sú 3-nápravové (49%), dvojnápravové tvoria tretinu (33%) a 18% sú 4-nápravové.

Prečítajte si aj
Zástupca radu On Road XF 480 DAN 6×2 s natáčacou zadnou nápravou a hákovým nosičom kontajnerov

Na ceste

DAF túto kategóriu ťažkých vozidiel označuje Vocational Trucks, teda niečo ako vozidlá pre profesionálov, a rozdeľuje ju na tri druhy – Construction, Extra Robust a On Road. Prvú testovaciu jazdu začíname vozidlom patriacim do poslednej menovanej kategórie, teda na ceste. Pre túto kategóriu DAF pripravil niekoľko konfigurácií podvozku 6×2, 6×4 alebo 8×4 s jednoduchou, resp. dvojitou prednou nápravou s nosnosťou 7,5; 8; 9 a 10 t, zadné tandemové nápravy znesú 19; 21 alebo 26 t.

Nás čaká jazda s najdlhšou tu pripravenou súpravou zloženou z podvozku DAF XF 480 DAN 6×2 s natáčacou zadnou nápravou a hákovým nosičom kontajnerov Meiller a pripojeným vlekom s kontajnerom. Dĺžka súpravy je 18,75 m a hmotnosť 40 ton. Vysoká kabína Sleeper High Cab XF (cestné prevedenie môže mať aj kabínu XG a XG+) má celý rad nadštandardnej výbavy, takže si tu pripadáme ako v bežnom ťahači. A samotná jazda je snáď dokonca ešte príjemnejšia, a to vďaka komfortnejšiemu pruženiu (môžu zaisťovať ako listové perá, tak mechy).

Doslova nás ohromil aj akustický komfort v kabíne, veľmi sa nám páčila rýchlosť a hladkosť radenia automatizovanej prevodovky ZF Traxon. Po pár minútach máme súpravu „v rukách“ a žasneme, ako ľahko sa riadi. Keďže sme blízko hranice s Nemeckom, takže sú tu aj na Holandsko nevídané kopce, môžeme si vyskúšať aj motorovú brzdu, na ktorú počúvajú ľudia z DAFu len samú chválu. A musíme im dať za pravdu, pretože pri motore Paccar MX-13 nastupuje maximálny brzdný moment 1900 Nm už v 1450 ot./min (menší MX-11 disponuje cca 1550 Nm v 1200 ot./min), veľmi intenzívne.

O 40 cm vyššia svetlá výška je poznať hlavne pri nastupovaní

Oveľa vyššie

Z „domácej izbičky“ presadáme do stavebného modelu XDC 8×4 FAD s ľahkým podvozkom a domiešavačom betónu. Do kabíny už musíme šplhať o poznanie vyššie, pretože rad Construction má o 40 cm vyššiu svetlú výšku. Ďalším poznávacím znakom stavebných DAFov sú čierne lišty mriežky chladiča, masívny trojdielny oceľový nárazník a oceľový kryt chrániaci zospodu chladič. Tiež samotná denná kabína XD je vo vnútri o poznanie menej honosnejšia (aj rad Construction ale môže byť vo verzii XF) ako u predchádzajúceho vozidla, ale chladnička za sedadlami je tiež slušný luxus.

Všetky kabíny bez rozdielu veľkosti však spája perfektný výhľad zaistený nízkou spodnou hranou čelného skla aj tých bočných, povestnou čerešničkou na torte sú presklené dvere spolujazdca. Tiež zvuk motora preniká do kabíny o poznanie dôraznejšie ako v XF, ale nie je to nič, z čoho by vás snáď mala bolieť hlava. Napriek tomu, že je všetkých osem kôl na listových perách a osemkubíkový mix je prázdny, vozidlo prekvapivo ani na hrboľoch skoro vôbec neposkakuje.

Až tretinu podvozkov v konštrukčnom rade tvoria štvornápravové, veľmi často so sklápačkou

Crossover

Tretím zástupcom je tzv. Extra Robust, ktorý má rovnako ako čistokrvní „stavbári“ XDC a XFC oceľový nárazník, mriežku aj ochranu podvozku, ale jazdí s „cestnou“ svetlou výškou zhodnou s On-Road modelmi. A rovnako ako oni majú prekvapivo komfortne naladené pérovanie. Tento model je vhodný najmä do mestského prostredia, ideálny je napríklad na zvoz komunálneho odpadu alebo pre nosič kontajnerov. A presne oba tieto varianty sme mali k dispozícii. Namiesto XD 450 FA 4×2 s ramenovým nosičom kontajnerov sme ale siahli po smetiarovi postavenom na podvozku XD 340 FAG 6×2. A rozhodne sme neurobili chybu, pretože nadštandardne vybavená denná kabína si nás opäť skvele rozmaznávala, rovnako ako podvozok a hnací reťazec.

Novinkou v konštrukčnom rade je ťahač 4×2

Trochu toho blata

Súčasťou testovania ale bola aj jazda v náročnejších podmienkach, konkrétne v asi 15 minút vzdialenej depónii, kde na nás čakalo množstvo blata kombinovaného s mokrým pieskom a hneď štvorica vozidiel. Najprv sadáme za volant klasickej trojstrannej sklápačky na podvozku XFC 530 FAT 6×4 a s dennou kabínou. Tentokrát máme za úlohu sa zamerať predovšetkým na správanie vozidla, resp. prevodovky Traxon v režime off-road.

V ňom totiž spína spojka oveľa ostrejšie a radí vo vyšších otáčkach, než to robí bežne. Zároveň sa deaktivuje ASR, takže je možný aj preklz kolies. Nechýba ani funkcia rozhojdania vozidla pri rozjazde z blata (Rock Free). Potom si rovnakú trasu vyskúšame aj v sklápacej osemkolke XFC 530 FAD 8×4. Jediný rozdiel proti šesťkolke je v tom, že si človek musí trochu inak nabiehať do zákrut a vyjazdených koľají.

V blate sme si ale vyskúšali aj novinku v ponuke značky DAF, ťahač XFC 530 FT 4×2 so sklopným návesom a celkovou hmotnosťou 40 ton a musím sa priznať, že to bol celkom zážitok jazdiť so súpravou v takýchto podmienkach. Tretím vozidlom bola opäť súprava XFC 530 FT so sklopným návesom, odlišnosťou bola ale nielen denná kabína, ale predovšetkým pomocný hydraulický pohon predných kolies PXP.

Ten vodičovi aktivuje tlačidlom na prístrojovej doske a k dispozícii mu je pri prvých štyroch prevodových stupňoch vpred a dvoch vzad. Systém funguje automaticky, tzn. že sa aktivuje v prípade preklzu hnacích kolies – čím väčšie je, tým viac vypomôžu predné kolesá. Prínos tohto systému nám ukázali na jednoduchom prípade rozjazdu z blata bez a s aktivovaným systémom. A prínos PXP je naozaj znateľný.

Logo PXP značí priraditeľný hydraulický pohon predných kolies

Najmodernejšie motory

Vozidlá XDC poháňajú motory Paccar MX-11 s objemom 10,8 litra vo výkonovom spektre 220 až 330 kW (299 až 499 k), v XFC ich dopĺňa Paccar MX-13 so zdvihovým objemom 12,9 litra a výkonmi 315 až 390 428 až 530 k). Ako sme sa dozvedeli, časom sa objaví aj najmenší motor PX-7.

Ľahšie pre nadstavbárov

Úzka spolupráca medzi DAF a 25 poprednými európskymi výrobcami nadstavieb zaisťuje maximálnu prívetivosť vrátane vopred definovaných možností plug and play. Integrácia softvéru navyše umožňuje zdieľanie dát a komunikáciu medzi vozidlom a nadstavbou, čo umožňuje dokonalú integráciu ovládacích prvkov, signálov a výstrah.

Do prístrojovej dosky je možné ľahko integrovať zariadenia tretích strán, sú tu aj integrované držiaky pre obrazovky od iných výrobcov. Plná interakcia s nadstavbou prostredníctvom ovládacích prvkov na prístrojovej doske a širokej škály informačných symbolov na digitálnom displeji prispievajú k zjednodušenému procesu inštalácie a zaručujú rýchle dodanie požadovanej konfigurácie vozidla.

Verzia Extra Robust je optimálna pre zvoz odpadu

Zdroj
transport.sk
Editor
Text: Michal Štengl, foto: archív a DAF

Prečítajte si aj

Back to top button