Cestná doprava

Na cestách s veteránmi: Mercedes-Benz LP 333 a L 5000

Jediné, čo majú klasické nákladné vozidlá z 50. a 60. rokov spoločné so súčasným Mercedes-Benz Actros, sú zrejme iba volant a kolesá. Žiadna stopa po vysokom jazdnom komforte, automatických prevodovkách alebo inteligentných asistenčných systémoch. Napriek tomu je Joachim Schlereth, vedúci predaja a služieb v spoločnosti Mercedes-Benz Trucks Germany, stále fanúšikom raných povojnových nákladných vozidiel: „Nesmieme zabudnúť na svoje korene a na to, čo sme v priebehu času dosiahli a vylepšili. Pre mňa, ktorý som mohol v minulom roku uviesť na trh nový Mercedes-Benz Actros, je jazda na klasickom nákladnom vozidle akýmsi fascinujúcim vyvážením medzi včerajškom, dneškom a zajtrajškom.“

Joachim Schlereth mal príležitosť zajazdiť si na 17. prehliadke nemeckých klasických nákladných vozidiel, ktorá sa konala od 16. do 20. septembra v troch etapách z Visselhövede cez Einbeck a Spelle do Ladbergen. Podujatie bolo venované poďakovaniu dopravným hrdinom súčasnosti. Daimler Truck AG sa preto zúčastnil s dvoma vozidlami z klasickej zbierky vozidiel závodu Wörth: Mercedes-Benz LP 333 (rok výroby 1960) a Mercedes-Benz L 5000 (rok výroby 1952).

Mercedes-Benz LP 333, vodič: Joachim Schlereth, vedúci predaja a služieb nákladných vozidiel Mercedes-Benz Nemecko, počas 17. prehliadky historických vozidiel v Nemecku (FOTO: Daimler)

Ekonomický komfort v klasickom nákladnom vozidle

Už po prvých kilometroch približne 500 kilometrov dlhej túry sa ukazuje pokrok vo vývoji medzi LP 333 a jeho starším bratom. Na rozdiel od L 5000, je to vďaka asistencii riadenia celkom pohodlná jazda. Jednokotúčová suchá spojka tiež vyžaduje vyvinutie pomerne nízkej sily na pedál. Ale to je tak všetko z komfortných prvkov v stonožke, pretože LP 333 je tiež známy ako výsledok svojich dvoch riadených predných náprav. Vidieť to pri nastupovaní do tohto 16-tonového nákladného vozidla. Úzky stupienok pred prednými nápravami je jedinou pomôckou pri vstupe. Vodiča a spolujazdca oddeľuje pôsobivo dimenzovaný tunel motora. Pod ním leží motor OM 326 s výkonom 200 k, so šiestimi valcami a zdvihovým objemom 10 735 cm3. Tesná blízkosť predkomorovej naftovej jednotky znamená, že motor generuje enormné množstvo hluku ešte pred dosiahnutím maximálnej rýchlosti 75 km/h. Konverzácie so spolujazdcom musia byť preto tiež primerane hlasné.

Z hľadiska hluku nie je Mercedes-Benz L 5000 v žiadnom prípade horší ako jeho „brat“ LP 333. Konverzácie pri normálnej hlasitosti nepripadajú do úvahy, hoci „šestka“ s priamym prevodom OM 67/8 s výkonom 120 k sedí pred kabínou, v dlhom nose. Každý, kto chce riadiť tento 10,7-tonový nákladný automobil, musí byť skutočným vodičom. Joachim Schlereth to cíti, keď prvýkrát šliapne na ťažkú spojku. A riadenie tiež vyžaduje rovnakú, ak nie väčšiu svalovú záťaž. Nie je tu žiadna hydraulická asistencia, iba obrovský volant.

17. ročníka tour sa zúčastnilo 64 nákaldných vozidiel, medzi nimi aj Mercedes-Benz L 5000 und LP 333 (FOTO: Daimler)

17. prehliadka Nemecka: 500 kilometrov dlhé múzeum

Viac ako polovica zo 64 účastníkov tohtoročnej Tour of Germany to má podobné, ich vozidlá pochádzajú tiež z 50. a 60. rokov. Popri 13 nákladných vozidlách Mercedes-Benz boli zastúpené takmer všetky vtedajšie značky – od Büssingu cez Henschel a Magirus až po Krupp. Je to ako múzeum na kolesách, ako zdôrazňuje hlavný organizátor Joachim Fehrenkötter. Jeho otec Robert dostal nápad v roku 1987, pretože veril, že nákladné vozidlá by mali byť na ceste a nie za múrmi múzea.

Odvtedy premáva po Nemecku a susedných krajinách každé dva roky 60 až 80 klasických nákladných vozidiel, v závislosti od plánovanej trasy. „Tento rok sme pôvodne plánovali desaťdňové turné po Francúzsku,“ hovorí Joachim Fehrenkötter, „ale pandémia COVID-19 dala stopku našim plánom. Museli sme v krátkom čase kompletne preložiť časový harmonogram a skrátiť turné na štyri dni.“ Ale aj keď boli pozvánky na ňu rozposlané veľmi neskoro, odozva bola ohromujúca a na toto 17. turné sa podarilo zostaviť mimoriadne atraktívnu prehliadku historických kamiónov. Joachima Schleretha na záver po troch dňoch pretekov Okolo Nemecka povedal: „Hoci som si vodičský preukaz urobil na nákladnom vozidle s nesynchronizovanou prevodovkou, moja úcta k nemu pretrváva dodnes. Pretože ak sa pomýlite, každý môže okamžite to počuť.“

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button