Cestná doprava

eActros LongHaul

eActros LongHaul. Mercedes-Benz Trucks v septembri prvýkrát predstaví elektrické nákladné motorové vozidlo eActros LongHaul na diaľkovú prepravu.

Akumulátorové elektrické nákladné motorové vozidlo eActros LongHaul na diaľkovú prepravu bude kľúčovým exponátom divízie Mercedes-Benz Trucks na tohtoročnom veľtrhu IAA Transportation v septembri v Hannoveri. Výrobca ohlásil 40-tonové nákladné motorové vozidlo v roku 2020. A presne o dva roky neskôr po prvý raz predstaví „prototyp koncepčného vozidla“. Na IAA vystavený eActros LongHaul poskytuje náhľad na reč dizajnu sériového vozidla. Ťahač návesov je navyše súčasťou testovacieho autoparku eActros LongHaul.

Prvé prototypy už prechádzajú intenzívnymi testami a eActros LongHaul bude ešte tento rok testovaný aj na verejných komunikáciách. V nadchádzajúcom roku majú byť takmer sériové prototypy odovzdané zákazníkom na testovanie. Vozidlo má byť pripravené na sériovú výrobu v roku 2024. Model eActros LongHaul bude mať dojazd okolo 500 kilometrov na jedno nabitie akumulátora. Elektrické nákladné motorové vozidlo umožní vysokovýkonné nabíjanie – takzvané megawattové nabíjanie.

Ďalej predstaví divízia Mercedes-Benz Trucks na veľtrhu IAA aj ďalšie novinky v oblasti akumulátorových elektrických nákladných motorových vozidiel. Model eActros pre ťažkú distribučnú prepravu sa sériovo vyrába v závode Wörth od októbra 2021. V júli bude nasledovať model eEconic určený na komunálne nasadenie. Cieľom divízie Mercedes-Benz Trucks je zvýšiť do roku 2030 podiel nových vozidiel, ktoré sú lokálne CO2 neutrálne, v Európe na viac ako 50 percent.

Karin Rådström, výkonná riaditeľka Mercedes-Benz Trucks: „Elektrifikácia ťažkej diaľkovej prepravy je ďalším míľnikom na ceste k CO2 neutrálnej doprave. Ako akumulátorové elektrické vozidlo by mal byť eActros LongHaul pre našich zákazníkov hospodárny. Môj tím a ja sa tešíme, že v septembri predstavíme toto inovatívne nákladné motorové vozidlo našim zákazníkom a verejnosti.“

Elektrické nákladné motorové vozidlo eActros LongHaul

Divízia Mercedes-Benz Trucks v rámci svojej komunikácie pred autosalónom IAA zverejnila prvé upútavky prototypu koncepčného vozidla eActros LongHaul. A oznámila ďalšie technické špecifikácie plánované pre sériové vozidlo. V modeli eActros LongHaul budú použité lítium-železo-fosfátové akumulátory (LFP). Tie sa vyznačujú predovšetkým dlhou životnosťou a väčšou mierou využiteľnej energie. Akumulátory možno nabiť z 20 na 80 percent stavu nabitia za menej ako 30 minút na nabíjacom stojane s výkonom približne jeden megawatt. Veľký dojazd na jedno nabitie akumulátora v spojení s megawattovým nabíjaním umožňuje celkový dojazd na úrovni konvenčných nákladných motorových vozidiel, a teda aj využitie v dvojzmennej prevádzke.

Vozidlo sa okrem toho vyznačuje mimoriadne dobre vyladeným pohonom pre veľmi príjemný jazdný zážitok. Okrem toho disponuje model eActros LongHaul množstvom bezpečnostných inovácií od výrobcu. Jadrom koncepcie divízie Mercedes-Benz Trucks pre akumulátorovú elektrickú diaľkovú prepravu je ponúknuť zákazníkom komplexné dopravné riešenie pozostávajúce z technológie vozidla, poradenstva, nabíjacej infraštruktúry a služieb. Model eActros LongHaul by tak mal byť správnou voľbou pre zákazníkov z hľadiska ziskovosti, trvalej udržateľnosti a spoľahlivosti.

Výhody vozidla Mercedes-Benz eActros LongHaul

Elektrické pohony s akumulátormi majú spomedzi alternatívnych pohonov najvyššiu účinnosť. eActros LongHaul preto so svojím čisto akumulátorovým elektrickým pohonom ponúka vysokú úroveň energetickej účinnosti. To poskytuje dopravným spoločnostiam, ktoré majú scenáre použitia určené pre eActros LongHaul, významné ekonomické výhody.

Vysoký podiel použití v diaľkovej preprave v prevádzkovej praxi dopravcov si nevyžaduje dojazd väčší ako približne 500 km. Ten eActros LongHaul umožňuje na jedno nabitie. Zákonne predpisy týkajúce sa doby vedenia vozidla vodičom nákladného motorového vozidla zároveň v závislosti od prípadu obmedzujú potrebu väčšieho dojazdu. Vodiči nákladných motorových vozidiel v EÚ si podľa týchto predpisov musia najneskôr po 4,5 hodine vedenia vozidla urobiť aspoň 45-minútovú prestávku. Počas tejto prestávky sa môže dobiť energia na ďalšiu cestu. V pravidelnom nasadení na trasách, ktoré možno naplánovať, a pri zodpovedajúcich vzdialenostiach a možnostiach nabíjania bude model eActros LongHaul tou vhodnou ponukou pre dopravné spoločnosti.

Spolupráca s partnermi v oblasti nabíjacej infraštruktúry

Pokiaľ ide o nabíjanie na verejných staniciach pri diaľkovej preprave podpísali spoločnosti Daimler Truck, TRATON GROUP a Volvo Group záväznú dohodu o založení spoločného podniku. Spoločný podnik sa bude sústreďovať na výstavbu a prevádzkovanie verejnej vysokovýkonnej nabíjacej siete pre ťažké nákladné motorové vozidlá na diaľkovú prepravu a zájazdové autobusy s elektrickým pohonom s akumulátormi v Európe. Nabíjacia sieť troch partnerov by mala byť k dispozícii pre prevádzkovateľov autoparkov v Európe bez ohľadu na značku. V oblasti nabíjania vo vozovniach spolupracuje divízia Mercedes-Benz Trucks so spoločnosťami Siemens Smart Infrastructure a ENGIE.

Okrem toho je Daimler Truck zapojený v projekte „Vysokovýkonné nabíjanie nákladných motorových vozidiel v diaľkovej preprave“ (HoLa). Cieľom projektu pod záštitou VDA je plánovanie, výstavba a prevádzka vybranej vysokovýkonnej nabíjacej infraštruktúry pre akumulátorové elektrické nákladné motorové vozidlá určené na diaľkovú prepravu. V štyroch lokalitách v Nemecku sa zriadia dve vysokovýkonné nabíjacie miesta s megawattovým nabíjacím systémom (MCS) a testované v reálnom praktickom nasadení. Do projektu sa zapoja ďalší partneri v konzorciu z priemyslu a výskumu.

Konečný cieľ: dosiahnuť do roku 2050 prepravu na cestách, ktorá je z hľadiska emisií CO2 neutrálna.

Divízia Daimler Truck sa snaží, aby do roku 2039 ponúkala na európskom, severoamerickom a japonskom trhu iba také nové vozidlá, ktoré budú počas jazdnej prevádzky (od nádrže po kolesá („tank-to-wheel“)) CO2 neutrálne. Oba akumulátorové elektrické modely Mercedes-Benz eCitaro a Mercedes-Benz eActros sa sériovo vyrábajú od roku 2018, príp. 2021. Mercedes-Benz eEconic, FUSO eCanter a Freightliner eCascadia budú nasledovať neskôr ešte tento rok. A už sú v pláne ďalšie lokálne CO2 neutrálne vozidlá. Od druhej polovice dekády chce spoločnosť rozšíriť svoju ponuku vozidiel o sériové vozidlá s pohonom vodíkovými palivovými článkami. Konečným cieľom je dosiahnuť do roku 2050 prepravu na cestách, ktorá je z hľadiska emisií CO2 neutrálna.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TS

Prečítajte si aj

Back to top button