Testy nákladných vozidiel

Jedinečný elektrický Fuso eCanter

Jedinečný elektrický Fuso eCanter. Plne elektrické nákladné vozidlo. Na našom trhu je jediným vo svojej kategórii a vo svojej triede je priekopníkom.

Japonská značka Daimler Truck sa elektrickým pohonom zaoberá už dlhší čas, takže je logické, že po overovacích pilotných testovaniach v praxi úspešne dospela do 100 % elektrickej sériovej výroby verzie eCanter.

Model eCanter sa pre európsky trh montuje v továrni Mitsubishi Fuso Truck Europe v Tramagale v Portugalsku. Táto verzia nie je úplne prvá. Fuso eCanter sa po rôznych prototypoch a predsériových verziách reálne objavil na trhu už v roku 2020. Postavený na rázvore 3,40 metra bol vtedy dostupný len v 7,5-tonovej verzii a mal maximálny dojazd okolo 100 km. Dnešný eCanter je v ponuke so šiestimi rázvormi, medzi 2,50 a 4,75 metra, s celkovou povolenou hmotnosťou 4,25 t, 6 t, 7,5 t a 8,55 t. Rozsahy sa líšia v závislosti od tonáže, zvoleného akumulátora a výkonu motora 110 kW alebo 129 kW pre ťažšie modely.

Motor je integrovaný do zadnej nápravy a batérie sú inštalované pod podvozkom. Vo všetkých verziách je rýchlosť obmedzená na 90 km/h. Všetky verzie eCantera suň v kategórii N2 a rýchlosť obmedzená na 90 km/h. Fuso eCanter v spojení s kabínou Standard sa dodáva s tromi rázvormi 2 500, 2 800 a 3 400 mm (šírka 1695 mm) a väčšou kabínou Comfort s rázvormi 3 400 3 850 4 450 a 4 750 mm (šírka 1995 mm). Najmenšiu elektrickú verziu bude možné riadiť s vodičským preukazom skupiny B.

Zadná náprava eAxle

Od 80 do 200 km

Model eCanter môže byť podľa veľkosti rázvoru vybavený jedným (S), dvoma (M) alebo tromi (L) akumulátormi typu LFP (LiFePo4). Maximálna kapacita jedného 350 kg vážiaceho zväzku je 41,3 kWh (využiteľná 39 kWh). eCanteru garantuje dojazd až 70 km. Pri jazde v meste sa vďaka rekuperácii pri brzdení dojazd ešte zväčšuje. Variant M má celkovú kapacitu 82,6 kWh (77,6 kWh) a dojazd až 140 km, verzia L disponuje 123,9 kWh (116 kWh) a 200 km. Existujúci eCanter mal jediný akumulátor s kapacitou 81 kWh, zaisťujúci dojazd cca 100 km.

eCanter je vybavený pomalým AC nabíjaním s 22 kW, ako aj rýchlym nabíjaním DC so 104 kW, resp. s 11 a 70 kW pri najmenšej verzii S. Dobíjacie časy z 0 na 90 % sú 4 h 12 min vs. 36 min (S); 4 h 54 min vs. 44 min (M) a 6 h vs. 1 h 15 min (L). Akumulátory možno pri nabíjaní síce predhriať, avšak iba pri pomalom nabíjaní a podmienkou je aj 100 % SOC.

Podobne ako jeho väčší koncernový súrodenec Mercedes-Benz eActros totiž používa zadnú nápravu eAxle, tiež označovanú ako EDM (Electric Driver Modul). Elektromotor najmenšieho eCantera má výkon 110 kW, teda približne 150 koní a vyvinie krútiaci moment 430 Nm. Tento model má jednu batériu s kapacitou 41 kWh, ktorá poskytuje dojazd 70 km. Nabíjanie striedavým prúdom so štandardnou 11 kW nabíjačkou trvá viac ako 4 hodiny. Nabíjanie jednosmerným prúdom zvládnete za 25 minút.

Zásadný rozdiel oproti predchádzajúcemu eCanteru z roku 2017 spočíva vo väčšej možnosti konfigurácie celkovej kapacity batérie, a tým aj dojazdu. Celkovo ponúka eCanter 42 variantov, prepraví až 4,5 t nákladu a bez problémov naň naložíte 16 europaliet.

Skvelý výhľad a 4 režimy rekuperácie

Kabína poskytuje skvelú viditeľnosť, znižuje mŕtve uhly a umožňuje výbornú manévrovateľnosť – ako sme si vyskúšali v teste v Portugalsku. eCanter jazdí veľmi ľahko a veľmi dobre sa s ním manévruje. Je to optimálne malé nákladné vozidlo vhodné do mesta. Výkon motora 150 koní poskytuje dobrú akceleráciu a umožní vám komfortnú jazdu aj s plnou záťažou. Rýchlosť obmedzená na 89 km/h nech vás netrápi, ste na palube nákladného vozidla. V meste a prímestských oblastiach aj tak vyššou rýchlosťou jazdiť nemôžete (aj v okolí miest máte obmedzenia prevažne na 70 alebo 80 km/h).

Počas jazdy si môžete doplniť energiu rekuperovaním. K dispozícii je niekoľko režimov rekuperácie: od B0 po B3. Prvý je slabý a pripomína voľnobežku v premávke. Druhý a tretí pripomínajú brzdenie motorom a štvrtý aj aktívne brzdí. Tieto režimy rekuperácie sa volia pomocou radiacej páky.

Fuso eCanter má energeticky úsporné LED svetlomety, automatickú klimatizáciu, multifunkčný volant, automatické ovládanie diaľkových svetiel a okrem iného aj elektrickú ručnú brzdu. Prístrojová doska obsahuje digitálnu obrazovku s tachometrom, indikátormi stavu batérie a obnovy energie a dokonca aj s varovaním pred mŕtvym uhlom či bohatú výbavu asistenčných systémov – asistent núdzového brzdenia, varovanie pred zmenou jazdného pruhu, samozrejme, ESP a systém Sideguard Assist, ktorý rozpozná účastníkov cestnej premávky alebo chodcov a upozorní vodiča pri zmene jazdného pruhu alebo pri odbočení.

Voliteľne môžete mať zadnú ochranu proti podbehnutiu, cúvaciu kameru a dokonca aj paket s vyhrievaním čelného skla a volantu. Fuso eCanter je ideálny pre mestské centrá a ich dopravné obmedzenia. Rovnako ako v prípade ostatných členov rodiny Canter aj tento podvozok s kabínou je určený na prepravu tovaru alebo na premiestňovanie, ako aj na viaceré aplikácie na stavenisku s rôznymi verziami nadstavieb a prídavných zariadení. Vďaka tomu nájde uplatnenie aj v rámci mestských komunálnych služieb, pri údržbe ciest či pri zbere odpadu v mestách.

Zdroj
transport.sk
Editor
Viliam Bujna, foto: archív

Prečítajte si aj

Back to top button