Cestná doprava

Dve svetové premiéry pre Busworld 2023

Dve svetové premiéry pre Busworld 2023. MAN Truck & Bus pozval vybraných novinárov z Európy do svojho výrobného závodu v Norimbergu, aby im v predstihu ukázal hlavné novinky októbrového veľtrhu Busworld v Bruseli. Predstavil dva úplne nové autobusy aj plány na výrobu trakčných batérií od roku 2025.

MAN Truck & Bus uviedol svoj prvý plne elektrický autobus, mestský model Lion’s City 12 E, na konci roka 2020 a nedávno zišiel z výrobnej linky v poľskom závode v Starachowiciach autobus s poradovým číslom 1000. Za prvý polrok tohto roku sa tento model stal druhým najpredávanejším v Európe po poľskom Solarise. V tomto období európsky trh s e-busmi vzrástol medziročne o 45 %, každý tretí registrovaný autobus bol bezemisný. Celkovo ich bolo podľa údajov spoločnosti Chatrou CME Solutions 2567 kusov.

Prvé elektrické LE

A práve na technickom základe Lion’s City 12 E vznikol aj vôbec prvý bezemisný Low Entry autobus značky MAN, určený pre mestské a prímestské trasy a homologovaný v triede 1. Predvedený kus mal kapacitu 41 sediacich a 28 stojacich cestujúcich, plus priestor pre vozičkárov. Na streche mal maximálnych šesť možných batériových packov s celkovou kapacitou 480 kWh, ktoré dodávajú energiu centrálnemu elektromotoru so stálym výkonom 160 kW (max. 240 kW).

Intercity LE 14 je alternatívou ku kĺbovým autobusom pre prímestskú dopravu

Dve svetové premiéry pre Busworld 2023

Najdlhšia verzia Intercity

Svetovú premiéru v Bruseli zažije aj trojnápravový variant Lion’s Intercity LE 14 s dĺžkou 14,4 m a priemerom otáčania 23,8 m. Autobus môže previezť až 63 sediacich cestujúcich, maximálna kapacita je 127 osôb. Ponúkaný môže byť ako čisto mestský variant s pneumatikami 275/70 R22,5, prípadne pre medzimestské nasadenie s pneumatikami 295/80 R22,5. Pohon bude zaisťovať naftový motor D15 vo výkonových verziách 330 k (243 kW) a 360 k (265 kW), resp. 1400 a 1600 Nm. Obe verzie možno osadiť hybridným modulom EfficientHybrid s 12 kW motorgenerátorom. Motory štandardne pracujú so šesťstupňovou automatickou prevodovkou ZF EcoLife 2. Ako sme sa dozvedeli, už budúci rok výrobca uvedie aj plne elektrický variant.

Nová digitálna prístrojová doska

Oba modely zároveň predstavili aj novú prístrojovú dosku s 12″ digitálnym prístrojovým štítom a novým multifunkčným volantom (na prianie), ktorý je možné novo vyklopiť takmer do kolmej pozície. Vodič sa môže tešiť aj na nové tlačidlá a ich rozdelenie na prístrojovej doske. Iný je tiež panel klimatizácie, ktorý sa priblížil riešeniam známym z osobných vozidiel.

Držiak nápojov a USB port sa nachádzajú na bočnom ovládacom paneli spolu s viditeľne umiestnenou brzdovou pákou novej elektronickej parkovacej brzdy, ktorá sa automaticky aktivuje pri vypnutí motora. Ďalšie možnosti odkladania vecí ponúka uzamykateľná priehradka alebo sieťka na noviny vo dverách vodiča. Tieto dvere sú k dispozícii v niekoľkých verziách vrátane tej s polykarbonátovým bezpečnostným sklom. V zozname príplatkovej výbavy pre Lion’s Intercity LE sa objavil aj centrálny 7″ displej MAN Multimedia Centre.

Úplne novú prístrojovú dosku ale dostali v rámci modelového roku 2024 aj zájazdové autobusy MAN a Neoplan. Kto už niekedy sedel v novej generácii nákladných vozidiel MAN, bude sa tu cítiť okamžite ako doma, pretože väčšina komponentov pochádza práve od divízie Truck. Vrátane volantu či tlačidiel. Nechýba ani ovládač SmartSelect.

Nová prístrojová doska používa digitálny prístrojový štít

Dve svetové premiéry pre Busworld 2023

Elektrická budúcnosť

V roku 2025 dostane Lion’s City E novú generáciu trakčných akumulátorov typu NMC, až so 445 kWh pri Lion’s City 10 E, 534 kWh pri 12 E (doteraz 480 kWh) a 712 kWh pri 18 E. Nabíjací výkon bude až 375 kW. Dobíjací konektor CCS2 bude možné umiestniť na jedno z piatich rôznych miest na autobuse, pribudne automatizované invertné pantografové nabíjanie v depe (autobus má nabíjacie lišty) a namiesto centrálneho elektromotora dostane nábojové motory e-axle ZF. Dočkáme sa aj prototypu elektrického coacha s dojazdom cca 400 km.

Až 100 000 batérií ročne

Norimberg bol doteraz hlavným výrobným závodom, kde ročne vzniká viac ako 100 000 spaľovacích motorov všetkých typov (D08, D15/E18, D20, D26, D30, D38). Vyrábajú tu aj stacionárne či lodné motory vrátane V12 s výkonom 2200 k. Produkovať sa tu bude aj nový 13-litrový vznetový šesťvalec, ktorý bude zdieľať konštrukciu s motorom Scania Super.

V roku 2020 ale padlo rozhodnutie, že sa Norimberg stane centrom výroby trakčných batérií. Ich malosériová produkcia odštartovala v roku 2021, teraz sa buduje nová hala, kde by sa od roku 2025 mala rozbehnúť veľkosériová produkcia s ročnou kapacitou až 100 000 batérií pre autobusy aj nákladné vozidlá.

MAN TGE Minibus, Lion City E LE a Intercity LE 14 (zľava)

Venujú sa aj vodíku

Dve svetové premiéry pre Busworld 2023

MAN pracuje aj na vývoji vodíkového spaľovacieho motora pre celý koncern Traton. V čase návštevy sa šesťvalcový agregát s označením H45 a výkonom 520 k podroboval náročným skúškam na valcovej stolici, aby mohol byť v roku 2025 uvedený v sériovej verzii. MAN sa ale v spolupráci s Technickou univerzitou v Norimbergu venuje aj vývoju palivových článkov určených pre nákladné vozidlá a autobusy. Na ich materiály sú kladené oveľa väčšie nároky, pretože musia „nájsť“ oveľa viac kilometrov za kratší čas ako osobné vozidlá. Pracujú tu napríklad na vývoji metodiky dlhodobých skúšok batériových článkov.

Zdroj
transport.sk
Editor
MŠ, foto: MAN a autor

Prečítajte si aj

Back to top button