Cestná doprava

Dynamická show v réžii MAN

Dynamická show v réžii MAN. Po šesťročnej prestávke sa populárna produktová prezentácia MAN Trucknology Days vrátila medzi kľúčové podujatia mníchovskej značky. Comeback s novým názvom MAN Trucknology Festival bol emotívny a presvedčivý.

Veľká show nákladnej dopravy trvala tri dni. Dejiskom originálneho festivalu sa od 6. do 8. júla stalo mníchovské zákaznícke centrum MAN Truck Forum a areál neďalekej testovacej trate. Viac ako dve stovky rozmanitých truckov a dodávkových vozidiel značky MAN, 75 priemyselných partnerov vrátane 50 firiem zameraných na nadstavby a špeciálne úpravy, skúšobné jazdy… Bolo to nepochybne výnimočné podujatie, ktoré prilákalo do Mníchova vyše 7000 hostí z celého sveta.

„Teší nás veľký záujem o náš Trucknology Festival. V dopravnom priemysle je stále dôležitá osobná výmena názorov, pokiaľ ide o praktické riešenia a nové nápady v logistike,“ povedal Friedrich Baumann, člen predstavenstva pre predaj a zákaznícke riešenia v MAN Truck & Bus. Logistika je vždy predovšetkým tímová práca, preto na exkluzívne podujatie v Mníchove pozval MAN Truck & Bus okrem svojich zákazníkov aj partnerov z oblasti nadstavieb, ale tiež vodičov z komunity „Trucker’s World by MAN“.

Ťahač TGX 41.640 8×4/4 BB SA, vyvinutý na extrémne ťažké transporty, zvládne súpravu s hmotnosťou až 250 ton

Novosti i špeciality

Áno, bolo čo obdivovať, ohmatať aj vyskúšať – počnúc vanmi s celkovou hmotnosťou od 3,5 tony až po extrémne ťažkú 250-tonovú súpravu. V pozoruhodnej kolekcii exponátov boli zastúpené všetky segmenty: distribúcia tovarov a diaľková doprava, extrémne ťažké transporty, stavebníctvo, sféra potravinárstva, lesné hospodárstvo, komunálny sektor aj hasičské záchranné služby.

A tiež špeciality z produkcie MAN Individual, strediska na individuálne zušľachtenie vozidla, špeciálne úpravy podľa požiadaviek zákazníka a technické modifikácie priamo z výroby. Pri mnohých špičkových produktoch stáli informačné tabule s technickými zaujímavosťami a konfiguráciou vystavených exemplárov, samozrejme, k dispozícii boli experti pripravení podiskutovať si s hosťami alebo poskytnúť profesionálne poradenstvo. A čo zaujalo nás?

■ Aktuálnou novinkou je MAN TGX pre diaľkovú dopravu, modelový rok 2024. Aerodynamické úpravy ťahača (zdokonalené obtekanie vzduchu okolo čelného skla, dverí, modifikované bočné spojlery kabíny) v kombinácii s mimoriadne efektívnym motorom D26 plus a novou topografickou funkciou znižujú spotrebu paliva až o 6 %. Ešte vyššiu úroveň bezpečnosti poskytuje nový systém detekcie cyklistov a chodcov.

■ Trojnápravový variant vzduchom odpruženého podvozka MAN TGM 23.320 6×2-4 LL s nadstavbou na distribúciu nápojov má veľmi zaujímavé parametre: riadená vlečená náprava poskytuje vozidlu mimoriadnu obratnosť pri manévrovaní v meste a nízka podlaha podvozka s 19,5-palcovými pneumatikami uľahčuje vodičovi prácu s prepravkami. Hranu nakladacieho priestoru možno znížiť z 1100 mm (za jazdy) na 1020 mm pri manipulácii s tovarom. Výhody pre zákazníka: veľké užitočné zaťaženie až do 13 865 kg a rýchlejšie nakladanie/vykladanie vďaka malej výške podlahy.

Pohľad na expozíciu hasičských vozidiel z pracovného koša rebríka na podvozku MAN TGM.18. 320 (maximálny dosah do výšky 32 m)

Dynamická show v réžii MAN

■ Nový MAN TGS 41.480 8×4 BB pre banský priemysel: sklápač s celkovou hmotnosťou 50 ton, vyrobený pre povrchovú baňu v Čile, je dimenzovaný na prácu v náročných podmienkach a odolný voči preťažovaniu. Na korbe odvezie až 31,5 tony materiálu.

■ Pochopiteľne, že premiéru na takomto fóre mal nový e-truck MAN. Bolo to doslova na domácej pôde, keďže sériovú produkciu elektrického nákladného vozidla ťažkej triedy spustí MAN práve vo svojom závode v Mníchove. Medzičasom výrobca v rámci príprav vyškolil 2600 zamestnancov v oblasti bezpečnej manipulácie s vysokonapäťovou technikou a novými elektrickými komponentmi. Celkove vyše 17 000 hodín špeciálnych školení zameraných na e-truck prebehlo v eMobility Centre, ktoré bolo vytvorené špeciálne na tento účel. Očakáva sa, že prvé sériovo vyrábané elektrické nákladné vozidlá prídu k zákazníkom v prvej polovici roku 2024. Už začiatkom júla – približne štyri mesiace pred oficiálnym spustením predaja – výrobca zaregistroval 500 dopytov ohľadne objednávok.

Domiešavač betónových zmesí Liebherr s elektricky poháňaným bubnom, postavený na ľahkom podvozku MAN TGS 32.400 8×4 BB CH

Dynamická show v réžii MAN

Hasičské vozidlá a stavebný sektor

■ Veľký záujem návštevníkov vzbudil prototyp ťahača TGX 18.520H2 s radovým 16,8-litrovým šesťvalcom, ktorý spaľuje vodík (uložený je v piatich nádržiach za kabínou pod tlakom 700 bar). Výkon motora je 383 kW/520 k, najväčší krútiaci moment 2600 Nm. Vodíkový MAN neprodukuje žiadne emisie CO2, pričom motor má charakteristiky typické pre konvenčnú pohonnú jednotku.

■ Silná zostava sa stretla v expozícii hasičských vozidiel postavených najmä na báze modelov TGM, ako cisternová automobilová striekačka typu AT s povolenou celkovou hmotnosťou 16 ton, ale aj prestavané zásahové vany TGE a špeciál ťažkej triedy TGS. Tradičným partnerom MAN v segmente špeciálov je rakúsky Rosenbauer, ktorý spolupracuje s klientmi zo západnej Európy – z Nemecka, Rakúska, prípadne z Francúzska. Festivaloví hostia mali tiež jedinečnú príležitosť pozrieť sa na svet z pracovného koša hasičského rebríka na podvozku MAN TGM.18. 320 (nadstavba Magirus, maximálny dosah do výšky 32 m, resp. 23 m horizontálne).

■ Samozrejme, aj vozidlá MAN pre stavebný sektor majú dlhodobo veľmi dobrý imidž na medzinárodnej scéne. Medzi vystavenými modelmi sklápačov v štandardných konfiguráciách podvozka pútal pozornosť trojnápravový TGS 28.510 6×4 BL s hydraulickou rukou, ktorý má extrémne malý priemer otáčania, a to vďaka riadenej a zdvíhacej vlečenej náprave. Potrebnú trakciu v teréne garantuje permanentný pohon predných kolies, kamerový systém MAN OptiView zasa podporuje maximálnu bezpečnosť pri práci na stavenisku.

MAN TGS 6×6 vo verzii Individual Lion S so špeciálnou presklenou konferenčnou/kancelárskou nadstavbou s vyhliadkovou plošinou na streche

Vozidlá, technológie, prezentácie

Usporiadateľ podujatia pripravil nielen rozsiahle informácie o produktoch a budúcich témach v dopravnom priemysle, ale tiež komplexný pohľad na všetky modelové rady truckov MAN, na ich asistenčné systémy, nadstavby, ohľaduplnosť k životnému prostrediu… Návštevníci sa mohli priamo na mieste zoznámiť s trvalo udržateľnými a inteligentnými dopravnými riešeniami od spoločnosti MAN Truck & Bus a jej zhruba 75 partnerov vrátane značiek Continental, Fliegl Trailer, Humbaur, Kögel, Krone, Liebherr, Schmitz Cargobull a Würth. Dostali tiež podrobné informácie z prvej ruky o MAN Services & Solutions aj o aktuálnych trendoch v dopravnom priemysle: nulové emisie, digitalizácia, automatizácia – súčasný stav a čím prispieva MAN.

Súčasťou programu MAN Trucknology Festivalu 2023 boli moderované ukážky a dynamické prezentácie vozidiel, vďaka čomu mali hostia nevšedný zážitok z inovatívnych technológií. A, samozrejme, návštevníci sa mohli posadiť za volant a vyskúšať si mnohé modely na testovacej dráhe vedľa fabriky alebo v bežnej premávke. Ďalšie exkluzívne pohľady do sveta MAN ponúkla exkurzia do mníchovskej továrne a jedným z „bonbónikov“ bolo vyhlásenie výsledkov celoeurópskej súťaže o najkrajšie kamióny MAN Truck Champions 2023.

MAN Truck & Bus pripravil tri dni plné emócií, ktoré zdôraznili udržateľný potenciál dopravných riešení z Mníchova a zároveň dávajú jasne najavo, že nákladné vozidlá sú nosným pilierom zásobovania – na celom svete a deň čo deň.

Zdroj
transport.sk
Editor
PH

Prečítajte si aj

Back to top button