Správy | Aktuality | Témy

MAN stavia fabriku na výrobu batérií

MAN stavia fabriku na výrobu batérií. Fabrika MAN v Norimbergu sa pripravuje na veľkosériovú produkciu batérií pre elektrické nákladné vozidlá a e-busy. Plánovaná výrobná kapacita novej prevádzky je 100 000 batériových systémov ročne.

Norimberský závod MAN má úctyhodne dlhú tradíciu a so svojou 180-ročnou históriou patrí k základným pilierom značky. Nákladné vozidlá alebo komponenty sa v Norimbergu vyrábajú už vyše sto rokov. Dnes je fabrika, ktorá má 3600 zamestnancov, zodpovedná napríklad za vývoj, výrobu i externý predaj všetkých vznetových a plynových motorov. S nastupujúcou elektrifikáciou sa však rozbehla aj nová kapitola vo výrobnom programe: MAN Truck & Bus bude vo svojej fabrike v Norimbergu vo veľkom vyrábať vysokonapäťové batérie pre elektrické trucky a autobusy. Na zrealizovanie tohto cieľa spoločnosť v priebehu piatich rokov investuje do svojho tradičného závodu zhruba 100 miliónov eur.

Výroba vysokonapäťových batérií si vyžaduje vysokú úroveň know-how a prísne bezpečnostné normy

Nový projekt dáva Norimbergu jasnú perspektívu do budúcnosti. Spustením produkcie batérií MAN Truck & Bus posilňuje v rámci TRATON GROUP svoju pozíciu experta pre elektrickú mobilitu.

Míľnik pre nasledujúce desaťročia

Alexander Vlaskamp, predseda predstavenstva MAN Truck & Bus SE, o výrobe batérií v Norimbergu povedal: „Teraz začíname spriemyselňovať elektrickú mobilitu a pokračujeme na našej ceste ku klimaticky neutrálnej mobilite úžitkových vozidiel. Je to kľúčový míľnik a investičné rozhodnutie pre budúce desaťročia. Zároveň ide o súčasť transformácie MAN na poskytovateľa trvalo udržateľných dopravných riešení. To teraz otvára cestu pre e-klaster úžitkových vozidiel „Made in Bavaria“, do ktorého patrí výroba e-truckov v mníchovskom závode MAN, produkcia batérií v Norimbergu, výskum a vývoj v obidvoch týchto lokalitách a výborná spolupráca s príslušnými vysokými školami, univerzitami aj inštitúciami. Naším investičným rozhodnutím zabezpečujeme približne 350 pracovných miest v norimberskom závode a stovky, ak nie tisíce, pracovných miest v Nemecku. Takéto dôležité rozhodnutia možno robiť len v úzkej spolupráci so všetkými zainteresovanými stranami – zamestnávateľom, zamestnancami a tiež s politikmi.“

Batérie sú ozajstné malé elektrárne a výsledok komplexnej montáže. Vyrábajú sa z batériových článkov následne zoskupených do modulov a spojených v jednotlivých vrstvách, aby sa vytvoril batériový zväzok (paket). Vďaka článkom NMC a špecifickému tepelnému manažmentu poskytujú vysokú hustotu energie, dlhú životnosť a rýchle nabíjanie – aj pri nízkom zvyškovom nabití a nízkych vonkajších teplotách. V závislosti od požadovaného dojazdu napríklad e-truck ťažkej triedy potrebuje až šesť takýchto batérií. Spočiatku batérie poskytnú elektrickým nákladným vozidlám MAN jazdný dosah 600 až 800 kilometrov. To znamená, že pre každý typ použitia sa dá zvoliť optimálna konfigurácia vozidla z hľadiska dojazdu, užitočného zaťaženia a doby nabíjania – od zásobovania supermarketov v centre mesta cez regionálne dodávky stavebných materiálov až po diaľkovú prepravu vo výrobnej logistike.

MAN stavia fabriku na výrobu batérií. Dlhý a plochý batériový zväzok (paket) pre autobusy.
Dlhý a plochý batériový zväzok (paket) pre autobusy

Až 100 000 batérií ročne

Pilotná výroba batérií sa začala už v roku 2021. Sériová produkcia v novej hale odštartuje v prvom kvartáli 2025 a bude sa postupne zvyšovať. Stavebné práce sa rozbehli túto jeseň, v treťom štvrťroku 2024 má byť výrobná hala pripravená na montáž nových výrobných zariadení. Cieľová kapacita veľkosériovej výroby je 100 000 batérií ročne – to je základ industrializácie elektrických pohonov v spoločnosti MAN. Tieto batérie sa potom môžu použiť pre približne 15 000 až 25 000 elektrických autobusov alebo nákladných vozidiel – v závislosti od konfigurácie.

Takto vyzerá batéria pre e-truck MAN

„Ak bude rozmach e-mobility v segmente nákladných vozidiel prebiehať tak, ako očakávame, tak v súčasnosti plánovaná výrobná kapacita na konci tohto desaťročia nebude stačiť. Podľa plánu v roku 2030 okolo 50 percent všetkých novo registrovaných truckov MAN v Európe budú tvoriť batériové elektrické vozidlá – to by bolo približne 40 000 kusov. Preto už teraz uvažujeme o ďalšom rozširovaní,“ dodáva Alexander Vlaskamp.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
PR, foto MAN

Prečítajte si aj

Back to top button