Cestná doprava

Uhlíkovo neutrálny výrobca

Uhlíkovo neutrálny výrobca. Holandský výrobca autobusov VDL Bus & Coach nás pozval do svojej centrály, aby predstavil ďalšie plány s elektrickým modelom Citea. Ten vyrába v najmodernejšom a udržateľnom závode v Európe. Ukázal nám aj novú generáciu zájazdového autobusu Futura. Fotiť sme ju ale nemohli, uvoľnená bola iba jediná skica.

Väčšina z nás si značku VDL spája iba s autobusmi, a pritom ide len o jednu z mnohých divízií skupiny VDL Groep. Táto rodinná firma totiž vlastní viac ako 100 ďalších spoločností po celom svete, vyrábajú sa v nich automobily Mini, kooperujú s DAF Trucks na produkcii elektrických nákladných vozidiel a súčasne operujú i v energetickom, lekárskom, potravinárskom či obalovom sektore, ako aj vo výrobe čipov a v robotike.

Úspešná Citea

V súčasnosti sa v rámci autobusovej divízie všetko točí najmä okolo novej generácie modelu Citea. Druhá generácia mala premiéru vlani v Berlíne a pre VDL je to skutočne veľmi úspešný model. Od zahájenia výroby bolo predaných 750 kusov. Najviac ich zatiaľ jazdí v domovskej krajine, v Holandsku, prvých 50 vyrobených autobusov zamierilo do Eindhovenu, kde firma sídli. Viac ako 130 kusov si objednali rôzni dopravcovia v Nemecku.

Citea sa vyrába v belgickom závode v Roeselare, ktorý má rozlohu 20 000 m2 a ktorý sa môže po modernizácii ukončenej v roku 2023 pochváliť CO2 neutralitou. Za rok ich tu dokážu vyprodukovať na dvoch linkách skoro tisíc. Ako prvé začali z liniek schádzať plne nízkopodlažné mestské modely LF-122 (Low Floor). V týchto dňoch sa rozbieha výroba Low Entry verzií LE-122 a LE-135, ktoré v druhej polovici budúceho roka doplnia trojnápravové LE-149. V prvej polovici roku 2024 príde na trh 18 m kĺbové mestské prevedenie LF-181.

Od zahájenia výroby sa v priebehu necelého roka predalo skoro 750 autobusov Citea novej generácie

Uhlíkovo neutrálny výrobca

Rekordná jazda

Nová generácia modelu Citea bola vyvíjaná výhradne ako elektrický autobus. Pri vývoji bol kladený maximálny dôraz na čo najnižšiu hmotnosť a vysokú efektivitu všetkých systémov zaisťujúcich čo najnižšiu spotrebu. Ako dôkaz preto odborníci z VDL pripravili 24-hodinový test, ktorý prebehol v júli na bežných linkách v Eindhovene. Autobus bol obsadený figurínami simulujúcimi bežných cestujúcich, celková hmotnosť autobusu predstavovala 16,5 t.

Pre test zvolili verziu s najvyššou kapacitou batérií, a to 490 kWh (ako jeden z mála autobusov ich má Citea umiestnené v podlahe). Test odštartoval o 13. hodine, keď vonku teplota dosahovala vyše 30 stupňov, takže sa používala aj klimatizácia. Test sa nakoniec predĺžil na 26,5 hodiny, počas tejto doby autobus prešiel 546,7 km priemernou rýchlosťou 18 až 21 km/h a s priemernou spotrebou 0,8 kWh/km. A to všetko na jedno nabitie. Na 1 km pripadalo 1,4 zastavenia a rozjazdu.

Skica novej generácie VDL Futura

Tretia generácia modelu Futura

Následne sme nasadli do testovanej verzie modelu Citea a odviezli sme sa z Eindhovenu do neďalekého Valkenswaardu, kde VDL vyrába zájazdové autobusy radu Futura. Mimochodom, tých sa od roku 2010, keď bol model predstavený, predalo skoro 4900. Nás sem ale pozvali preto, aby nám s veľkým predstihom ukázali novú generáciu. Tá prichádza v súvislosti s novými normami týkajúcimi sa kybernetickej bezpečnosti a zavedenia nových povinných bezpečnostných systémov.

Výrobca prezradil, že novinka bude o 400 kg ľahšia a úplne nová platforma je pripravená pre všetky dnes dostupné pohony – naftu, elektrinu aj vodík. Autobus dostane úplne novú prístrojovú dosku s plne digitálnym štítom a vodič sa môže tešiť aj na nový volant so širším rozsahom nastavenia. Zatiaľ čo interiér nám iba opísali, autobus sme mali možnosť aj vidieť. Teda najprv maketu prednej a zadnej časti, nakoniec na dvor pristavili aj zamaskovaný prototyp.

Citea prešla na jedno nabitie v bežnej prevádzke aj s cestujúcimi takmer 570 km

Uhlíkovo neutrálny výrobca

Dôraz na aerodynamiku

Predok aj zadok si zachovávajú typické rysy radu Futura, avšak celkovo je dizajn oveľa uhladenejší a zaoblenejší. Práve na aerodynamiku bol kladený veľký dôraz. Výrazným prvkom prednej časti sú hlavné LED svetlomety vrátane denného svietenia a smerových svetiel. Svetlomet je veľmi vytiahnutý do bokov, kde výrazne vystupuje z obrysu karosérie. Zozadu má totiž smerové svetlo, ktoré sa sem presťahovalo od predného podbehu.

Novú Futuru zozadu bezpečne rozoznáte, pretože má charakteristicky zalomený tvar zadného čela. Zadok zaujme aj odtrhovými hranami, do ktorých sú zakomponované koncové svetlá z modelu Citea. Nová Futura by sa mala na trhu objaviť na konci budúceho roka, a to najskôr s naftovým motorom Paccar vo verzii 12,9 m, ktorá je najpredávanejšou. Ďalšie prevedenia vrátane verzie doubledecker by mali prísť neskôr.

Zdroj
transport.sk
Editor
Michal Štengl, foto: VDL
Back to top button