Toyota Proace City Verso EV
Toyota Proace City Verso EV. V elektrickej Toyote Proace City Verso EV v predĺženej verzii Long sa snúbi nesmierna praktickosť veľkého rodinného vozidla so všetkými detskými chorobami elektromobility.
Nemôže za to ani Toyota, ani Peugeot, ani Citroën, ani Opel, ktoré pod krídlami Stellantisu v Španielsku vyrábajú takmer rovnaké dodávky. Pod tlakom EÚ naskrutkovali na dodávku určenú na prevádzku so spaľovacími motormi elektrický pohon. To nemohlo dopadnúť inak ako degradáciou celej koncepcie krátkym dojazdom. Veď toto auto si priam hovorí o dlhé cesty. Našťastie ho Toyota ešte predáva s „jednadvojkou“ benzínom a „jednapäťkou“ nafťákom. Tak sa pozrime na výhody vozidla a elektrickému pohonu sa budeme venovať na konci.
Obrovský priestor s veľkou variabilitou
Za vodičom sú tri samostatné sedačky, ktoré sa dajú jednotlivo skladať dômyselným mechanizmom do podlahy tak, že tvoria na ploche len nízky schod, chránený oblým plastovým prechodom. Dve viac-menej núdzové alebo detské sedačky v treťom rade sa dajú ľahko jednotlivo vybrať alebo môžete sklopiť ich operadlá. Deti môžete nechať nastupovať zozadu piatymi dverami, medzera medzi sedadlami je dosť široká. Pre dospelých bude dôstojnejšie nastupovať bočnými dverami pri súčasnom odklopení krajnej sedačky druhého radu.
Keď sú dve zadné núdzové sedačky preč, máte k dispozícii naozaj veľký kufor, do ktorého postavíte bicykel bez demontáže. K dispozícii je aj praktická vychytávka, uloženie veka batožinového priestoru do dvoch polôh a tým pádom rozdelenie batožinového priestoru na dve časti policou. Hore máte veci, pre ktoré si potrebujete siahnuť buď zo sedačky, alebo zvonku otvárateľným zadným oknom, namiesto toho, aby ste museli otvárať celé masívne piate dvere. A to som ešte nespomenul celý rad rôznych úložných priestorov pre každého cestujúceho. Nie je toto parádna výbava na dlhé cesty?
Skvelé jazdné vlastnosti
Keď riadite Verso, sedíte vysoko a máte vynikajúci výhľad veľkými oknami. Vozidlo ide ticho a ako každý elektromobil uspokojivo zrýchľuje z malých rýchlostí. Zrejme jeho vyššia hmotnosť so všetkými sedačkami dáva jazde plavnosť a gráciu. Úžitková verzia s plechovým nákladovým priestorom bude pravdepodobne proti osobnej verzii uskákaná.
Auto je tiež veľmi dobre odhlučnené od kolies a zvukov obtekajúceho vzduchu. Vozidlo sa vplyvom vyššieho ťažiska v zákrutách možno trochu nakláňa, ale na stabilite stopy mu to neuberá. Riadenie je presné a dlhý rázvor vedenia auta po ceste ešte upokojuje. Keď míňate rozbehnutý nákladiak v protismere, pocítite náraz vetra, ale zo stopy to Verso nevyvedie. Za volantom sa dajú stráviť dlhé hodiny, sedačky s lakťovou opierkou sú pohodlné.
Značne obmedzené použitie
Výkonové parametre elektrickej verzie nájdete v tabuľke technických údajov. Udávaný dojazd 275 km dramaticky klesá buď so znížením okolitej teploty, alebo s rastúcou rýchlosťou presunu po diaľnici. Palubná nabíjačka síce umožňuje DC rýchlonabíjanie za 30 minút, avšak 100 kW DC nabíjačiek veľmi nie je. Častejšie sú 50 kW verejné nabíjačky, z ktorých sa nabije za dve hodiny.
Z obyčajnej zásuvky sa Verso nabije za 30 hodín a z domáceho wallboxu za sedem hodín. Na zimný víkend na Šumave alebo v Krkonošiach bez komplikácií spojených s nabíjaním zabudnite. A to vôbec nehovorím o ceste do Chorvátska. Elektrický pohon dáva oveľa väčší zmysel pre úžitkovú než osobnú verziu.
Toyota Proace City Verso EV
Motor | elektrický |
Max. výkon | 100 kW (136 k) |
Max. krútiaci moment | 260 Nm/3674 m-1 |
Kapacita batérie: | 50 kWh |
Typ batérie: | Li-ion |
Maximálna rýchlosť: | 135 km/h |
Zrýchlenie 0–100 km/h: | 11,2 s |
Prevodovka | A1 |
Kombinovaná spotreba | 19,2 kWh/100 km |
Spotreba v teste | 24 kWh/100 km |
Dojazd | 275 km |
Emisie CO2 | 0 g/km |
Pohotovostná hmotnosť | 1876 kg |
Celková hmotnosť | 2440 kg |
Objem batožinového priestoru | 806/2693 l |
Rozmery d/š/v | 4753 × 2107 × 1860 mm |
Rázvor | 2785 mm |
Základná cena test. vozidla | od 37 690 EUR bez DPH |