Motorizmus

Postavené na boj s ohňom

Postavené na boj s ohňom. Značka MAN má v tomto segmente naozaj veľmi dlhú tradíciu a silnú pozíciu. Stačí sa pozrieť na jej sortiment vozidiel, ktoré sú osvedčeným základom pre hasičské nadstavby alebo prestavby.

Ponuka začína vanmi TGE, pokračuje modelmi TGL, TGM a končí radom TGS. V spolupráci s renomovanými nadstavbármi – expertmi na hasičskú techniku, sa podvozky MAN zmenia na cisternové striekačky. Sú spoľahlivou bázou pre otočné rebríky, teleskopické záchranné plošiny a inú špeciálnu techniku… Na podujatí MAN Trucknology Festival 2023 sme mali možnosť detailnejšie sa zoznámiť s reprezentačnou vzorkou z aktuálneho sortimentu hasičských vozidiel s levom na maske chladiča. Odborného sprievodcu nám robil Jiří Votava, špecialista na hasičskú techniku v MAN Truck & Bus Czech Republic.

Základným modelom je šasi s kabínou TGM

„Základným modelom z ponuky MAN pre hasičov je šasi s kabínou TGM. Využíva sa na stavbu cisternových automobilových striekačiek. Pričom nadstavbári vychádzajú najčastejšie z 13-tonového podvozka, ktorý sa však u značky MAN dá navýšiť – iba pre hasičské špeciály – až do celkovej hmotnosti 16 ton. Typickými produktmi od nadstavbárov zo západnej Európy, hlavne z Nemecka, Rakúska prípadne Francúzska, sú vozidlá, v ktorých má zásahová čata kabínu integrovanú do nadstavby. A práve v tom tkvie zásadný rozdiel oproti východoeurópskej koncepcii, ktorá v sektore hasičských vozidiel preferuje používanie predĺžených štvordverových kabín, v ponuke MAN je to Double Cab,“ uvádza nás do témy Jiří Votava.

Postavené na boj s ohňom. Cisternová automobilová striekačka Rosenbauer AT na podvozku MAN TGM 16.320 4x4 BB CH.
Cisternová automobilová striekačka Rosenbauer AT na podvozku MAN TGM 16.320 4×4 BB CH

Koľko členov vlastne tvorí posádku takýchto vozidiel? Klasická rakúska a nemecká koncepcia má zostavu vodič, veliteľ a za deliacou stenou sa môže viezť až sedem hasičov, ktorí sedia v dvoch radoch oproti sebe. Pri type Double Cab (pri iných značkách „Crew Cab“) je obsaditeľnosť 5+1, čiže vodič a veliteľ vpredu a štyria hasiči v zadnom rade na sedadlách umiestnených v smere jazdy (tak to definujú vyhlášky v ČR, SR i Poľsku).

A ešte jedna poznámka k podvozkom: Hoci nadstavbári zo západnej Európy využívajú hlavne 13-tonové šasi s kabínou, evidentný je trend k zvyšovaniu počtu vozidiel s celkovou hmotnosťou 18 ton. Dôvodom je zrejmý – hasiči vozia čoraz viac výbavy.

Špičková kombinácia: MAN + Rosenbauer

Najmä Nemci a Rakúšania teda idú cestou kabín pre „mančaft“, ktoré sú integrované priamo v nadstavbe. Zaujímavé konštrukčné riešenia si pozrieme priamo na cisternovej automobilovej striekačke typu Rosenbauer AT (AT = Advanced Technology). Ide o rakúsky produkt, ktorý vyrába centrálna fabrika renomovanej spoločnosti Rosenbauer v Leondingu, resp. jej závod v saskom Luckenwalde.

Tento model je postavený na podvozku MAN TGM s krátkou kabínou, na ktorej je odstránená zadná stena, resp. ostane z nej iba horná časť s oknom. Tam je spojená s priestorom pre posádku v nadstavbe. Medzera je prekrytá iba vrapovanou tesniacou gumou. Prepojenie zabezpečuje mechanizmus, ktorý obmedzuje kríženie nadstavby a kabíny pri rýchlych prejazdoch zákrut. Nadstavbárom uľahčuje prácu rovná podlaha – prakticky bez motorového tunela. Okrem toho MAN je veľmi variabilný pokiaľ ide o polohu PTO. Zjednodušuje to život konštruktérom, ktorí integrujú „mančaft-kabínu“ do nadstavby.

„Všimnite si toto patentované riešenie pre typ Rosenbauer AT,“ upozorňuje nás Jiří Votava. „Súčasne s otváraním dverí priestoru pre posádku sa vysúvajú dva široké schody, aby hasiči v plnej výzbroji s dýchacím prístrojom na chrbte mohli vystupovať rýchlo a tvárou dopredu. Pri klasickej dvojitej kabíne to nie je možné, zo zadných dverí sa vystupuje chrbtom dopredu ako po rebríku.“

16-tonové vozidlá Rosenbauer

Nazrieme do kabíny vodiča, ktorá je plná neštandardných zariadení a monitorov. Veliteľ vozidla je schopný zo svojho miesta riadiť všetky procesy vozidla: spustenie čerpadla, vidí, koľko má hasiva, nafty, ale tiež môže prostredníctvom čipov sledovať pohyb svojich ľudí vonku pri zásahu. Samozrejmosťou je palubná predná kamera – dnes už sú zásahové vozidlá väčšinou spojené on-line s operačným strediskom. Takže napríklad ak hasičská cisterna prichádza po diaľnici k nahlásenému požiaru kamiónu, pracovník na dispečingu si zo záberov dokáže vyvodiť, či technika, ktorú tam poslali, je dostatočná alebo musí vyslať posily.

Postavené na boj s ohňom. Pôsobivá konfigurácia na báze podvozka TGS 32.510 8x4H so zapínateľným pohonom predných kolies MAN Hydrodrive. Naťahovač kontajnerov je doplnený hydraulickým žeriavom Palfinger PK 29.502 TEC 7.
Pôsobivá konfigurácia na báze podvozka TGS 32.510 8x4H so zapínateľným pohonom predných kolies MAN Hydrodrive. Naťahovač kontajnerov je doplnený hydraulickým žeriavom Palfinger PK 29.502 TEC 7

Tieto 16-tonové vozidlá Rosenbauer vo verzii AT sa dodávajú štandardne s cisternami s objemom od 1500 do 3000 litrov. Výnimočne na podvozku s celkovou hmotnosťou 18 ton sa dá postaviť aj 5000-litrová cisterna. Pokiaľ ide o hasiacu penu, každá krajina má vlastnú vyhlášku. Napríklad v Českej republike a na Slovensku sa kombinuje 4000-litrová cisterna s 250-litrovou nádržou na penidlo.

Špeciálny záchranársky softvér

Vodič má výhodu, že pri automatizovaných prevodovkách TipMatic ponúka MAN aj program Emergency určený špeciálne pre hasičov. Tento softvér výrazne urýchľuje rozjazdy. Používa stratégiu preraďovanie prevodových stupňov zameranú na výkon, takže nechá pracovať motor vo vyšších otáčkach. „Keď konfigurujeme podvozky pre hasičov, väčšinou dávame aj kratší stály prevod – pre maximálnu dynamiku jazdy,“ dopĺňa náš sprievodca. Pochopiteľne, niektoré moderné systémy ako asistent núdzového brzdenia alebo podpora pre jazdu v pruhu či odbočovanie sa do hasičských zásahových vozidiel spravidla neobjednávajú.

TGE 3.180 4x4 SB upravený v divízii MAN Individual pre potreby hasičov.
TGE 3.180 4×4 SB upravený v divízii MAN Individual pre potreby hasičov

S modelovým rokom 2024 prináša MAN na trh novú prevodovkou PowerMatic, ktorá v modeloch TGL a TGM nahrádza známy TipMatic. Kým TipMatic je robotizovaný systém preraďovania, 8-stupňový PowerMatic je plne automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom. A to má pre hasičov rýdzo pozitívny prínos. S použitím „automatu“ totiž nedochádza k prerušeniu prenosu krútiaceho momentu na kolesá pri preradení. Prejaví sa to perfektne plynulou jazdou a zlepšením jazdných vlastností hlavne v teréne. Z tohto hľadiska sa MAN dostáva na úroveň, pre ktorú bolo v minulosti nutné použiť prevodovku Allison – ako zvláštnu výbavu a za príplatok.

Čo sa týka motorov, hasičské zbory si objednávajú spravidla verzie s maximálnym výkonom. Čiže pri modeli TGM sa dostaneme na 235 kW (320 k). Zriedkavejšie sa stavajú hasičské vozidlá sa podvozkoch s 213-kilowattovým motorom (290 k).

Dôležité plus – výkonné pomocné pohony

Z technického hľadiska sú v tejto branži dôležité silné PTO – na pohon vodného čerpadla. Napríklad vozidlá pre hasičské zbory v skladoch pohonných hmôt alebo rafinériách môžu mať pomocný pohon s výkonom až 280 kW. Je tam totiž výkonná sieť hydrantov, takže hasiči v prípade zásahu nemusia voziť vodu so sebou. Potrebujú extrémne výkonné čerpadlo, aby sa voda dala distribuovať do prúdnic alebo monitorov, či už statických alebo mobilných. Aj v tomto má MAN výhodu oproti iným značkám, pretože dokáže previesť na PTO veľmi veľký výkon.

Pri klasických modeloch CAS je v posledných rokoch evidentný ústup od manuálnych prevodoviek, ktoré dnes preferuje už len Poľsko. Hasičský špeciál ponímajú ako plne terénne vozidlo (pre maximálnu mobilitu aj s jednomontážou kolies). Ak sa pozrieme na obvyklé konfigurácie pohonu, v hasičských zboroch vo východnej Európe majú asi 95-percentný podiel vozidlá 4×4. Smerom viac na západ rozlišujú mestskú a mimomestskú prevádzku, a tak pohon 4×2 sa vo vozidlových parkoch hasičov aplikuje častejšie.

Zdroj
transport.sk
Editor
Autor: Peter Hargaš

Prečítajte si aj

Back to top button