Motorizmus

Bavorská edícia – nová limitovaná séria ťahača MAN TGX

Bavorská edícia – nová limitovaná séria ťahača MAN TGX. Asi nebudeme ďaleko od pravdy, keď povieme, že len máloktorý MAN TGX z limitovanej sady Bavarian Edition bude mať taký náročný život. Modrý lev v službách spoločnosti Josefa Lhotky totiž bude ťahať silocisternu s popolčekom, v prevádzke bude 350 dní v roku a jeho revírom budú výhradne tuzemské cesty.

Po úspešnej limitovanej edícii ťahača TGX vytvorenej k 30 rokom pôsobenia značky MAN Truck & Bus v Českej republike, resp. k 25 rokom na Slovensku, prichádza na trh ďalšia limitka. Tá je však tentoraz výsledkom zadania centrály značky MAN sídliacej v bavorskej metropole Mníchove, odtiaľ označenie Bavarian Edition. Pre Českú republiku je alokovaných 26 vozidiel, na Slovensko ich dorazí 10. Jedno z prvých sa objavilo v Kralupoch nad Vltavou, kde sídli firma Josefa Lhotky.

Bavorská edícia - nová limitovaná séria ťahača MAN TGX.
Do Česka pôjde 26 áut, na Slovensko 10

Modrá je dobrá

Bavorskú edíciu ťahačov TGX 18.480 4×2 prezrádza atraktívny modrý lak Steel Blue, doplnený mnohými štýlovými prvkami, umocňujúcimi výrazný dojem. Je to napríklad silueta leva na kabíne, kombinovaná s dynamickými grafickými prvkami, a tiež originálne logo, navrhnuté výhradne pre túto edíciu, ktorá spája značku MAN s domácou bavorskou symbolikou. Na oboch dverách je aj štítok s názvom edície, nápis Bavarian Edition je tiež na streche nad čelným sklom a stredom idú zo strechy k maske modrobiele „rýchle pruhy“. Na ľavom boku nad dverami sú dve chrómované húkačky a veľkú parádu robia aj poriadne hliníkové kolesá „hliny“.

Špičková výbava

Od limitovanej edície sa očakáva nadštandardná výbava, a v tomto ohľade Bavarian Edition rozhodne nesklame. Základom je prevedenie TGX 18.480 4×2 so šesťvalcom D26 480 k a 2450 Nm a s najväčšou kabínou GX s dostatkom vnútorného priestoru aj odkladacích miest. Vodič sa môže tešiť na vzduchom odpružené komfortné sedadlo s vyhrievaním a otočné sedadlo spolujazdca so sklopným operadlom. Štandardom je kožený volant, digitálna prístrojová doska s 12,3-palcovým displejom, druhý, 7-palcový displej infotainment systému s inovatívnym ovládaním MAN SmartSelect a navigáciou MAN Navigation Advanced, integrovaná nezávislá klimatizácia a pod lôžkom výsuvná zásuvka so schránkou a poriadnou chladničkou. V cene je elektricky ovládaná slnečná clona, škoda len, že sa za jazdy hýbe.

Veľa položiek obsahuje aj zoznam komfortných a bezpečnostných asistentov: adaptívny tempomat ACC s funkciou Stop & Go, prediktívny tempomat MAN EfficientCruise GPS, asistent pre jazdu v jazdnom pruhu LRA, asistent pre zmenu jazdného pruhu LCS a varovanie pri vybočení z jazdného pruhu.

Nechýba veľká schránka ani chladnička
Nechýba veľká schránka ani chladnička

ADR špeciál

Každý si asi povie, že taký krásavec si zaslúži nový plachtový alebo skriňový náves a hurá na diaľnice do Európy. To ale nie je prípad tohto vozidla. Sotva totiž prišiel po vlastnej osi z Nemecka, ihneď zamieril do Kolína, kde mu na bok pripevnili skrutkový kompresor. Zaujímavosťou tohto vozidla je dvojité PTO – jedno ovláda hydrauliku zdvíhania silocisterny, druhé poháňa kompresor. Z Kolína potom išiel na technickú kvôli schváleniu na ADR. Úlohou tohto vozidla totiž bude odvážať zo spaľovní a teplární popolček, ktorý je považovaný za nebezpečný tovar. „A to každý deň, soboty, nedeľa, sviatky, nesviatky. Jedinou výnimkou je 14-dňová technologická odstávka spaľovne,“ vysvetľuje Jakub Parízek, vodič, ktorý túto prácu robí už päť rokov. Nie síce konkrétne s týmto autom, pretože má svojho nového MANa, s ktorým už od mája najazdil 60 000 km. Vozidlo má aj špeciálnu ADR kabeláž alebo tachograf.

Vozidlo je osadené kompresorom pre vyprázdňovanie silocisterny
Vozidlo je osadené kompresorom pre vyprázdňovanie silocisterny

Len tuzemské cesty

Túto porciu kilometrov však Jakub najazdil iba po tuzemských cestách, a to ešte z veľkej časti na nespevnenom povrchu. Z troch trás len jedna vedie skoro celá po diaľnici. Pre prvú ostrú skúšku bavorskej limitky sme zvolili najdlhšiu trasu na juh, merajúcu asi 300 km.

Napriek tomu, že máme 60-kubíkovú silocisternu skoro plnú, podľa papierov vezieme len cca 14 ton. „Práve tento popolček je pomerne ľahký, už som ale tiež pri rovnakom objeme viezol aj 21 ton,“ odpovedá Jakub na otázku, či to nie je nejako málo. Keď sa s ním v piatok ráno stretávam, mám veľkú radosť z toho, že je auto krásne čisté. Musím totiž ešte urobiť nejaké fotky. „Auto umývam každý deň, ten popolček je pekný „prevít“. Keď zmokne a zaschne, stvrdne, zažerie sa a nedá sa poriadne umyť. Aj tak naň ale používam špeciálnu chémiu, tu totiž prúd vody či kefa veľmi nepomôžu. Navyše je taký jemný, že dokáže zaliezť do najmenšej škáry, takže poriadne kompletné umývanie trvá aj niekoľko hodín,“ sťažuje sa celkom oprávnene Jakub.

Špinavá práca

Lenže moja radosť z čistého auta vzala pomerne skoro za svoje. Úsek cesty č. 4 pozdĺž budovanej diaľnice D4 (vôbec prvý dopravný projekt u nás stavaný zo súkromných peňazí formou PPP, a je to vidieť hlavne na rýchlosti výstavby) je totiž aj napriek veľkej snahe ho čistiť, zablatený. „A to nie je nič proti včerajšku, keď pršalo. To bolo blato skoro až k Piesku,“ spomína Jakub. Hneď ako to ide, sa preto snažím urobiť nejakú fotografiu s pozadím temelínskych chladiacich veží. A robím dobre, pretože na samotnej depónii je blata oveľa viac. „Áno, je to špinavá práca, ale nevyberieš si. V lete sa tu zase aj napriek zvlhčovaniu veľmi práši,“ hovorí Jakub, keď sa v kabíne prezlieka do pracovného oblečenia. Všade okolo nás je na zemi mazľavé čierne blato. Pri pohľade naňho v duchu súcitím so zatiaľ nádherným modrým lakom, ktorý v tom ponurom šedom počasí pôsobí nepatrične.

„Je to síce špinavá práca, ale baví ma,“ hovorí vodič Jakub Pařízek
„Je to síce špinavá práca, ale baví ma,“ hovorí vodič Jakub Pařízek

Hodina fúkania

Jakub medzitým pripojí hadice k zásobníkom, zapne PTO, vytiahne podpery, zdvihne silocisternu, spustí kompresor, otvorí uzávery a už to ide. „A teraz máme asi tak hodinu času. Niekedy to zvládnem za 40 minút, inokedy tu tvrdnem pokojne aj hodinu a pol, to podľa toho, ako je vonku alebo čo veziem za popolček,“ vysvetľuje rozdiel v čase Jakub. Asi po hodine fúkania popolčeka do zásobníka Jakub sklopí cisternu, uprace svoje „nádobíčko“ a cez váhu vyrážame späť.

Auto bude v prevádzke 350 dní v roku
Auto bude v prevádzke 350 dní v roku

„Jazdil som tiež s Ivecom a Mercedesom a MAN mám z nich najradšej. Mne sa s ním jazdí naozaj príjemne. Mal som aj predchádzajúcu generáciu a pri tej novej klesla na rovnakej trase spotreba skoro o päť litrov. Aj toto je o niečo úspornejšie ako moje auto, ideme za 24 l/100 km. Tiež sa mi zdá, že má citlivejšie a ľahšie riadenie,“ porovnáva Jakub limitku so svojím MANom. „Na svojom aute mám klasické budíky, ktoré mi pripadajú prehľadnejšie. Tu je ale zasa potrebný teplomer chladiacej kvapaliny a oleja, čo je super,“ uznáva Jakub.

Výlet do Mníchova v cene

Zákazníci, ktorí si objednajú ťahač z novej limitovanej série, získajú dvojdňový autobusový zájazd do Mníchova. Súčasťou programu bude exkluzívna návšteva výrobného závodu MAN a účasť na Oktoberfeste aj s občerstvením. K ťahačom limitovaného radu Bavarian Edition patrí aj atraktívna servisná zmluva ComfortSuper v dĺžke 36 až 60 mesiacov za akčnú cenu a balíček služieb MAN Digital, telematický systém MAN Rio, servisná starostlivosť MAN ServiceCare alebo vzdialený koučing vodičov profesionálov MAN Connected CoDriver.

Oktoberfest

V spolupráci
transport.sk
Editor
Michal Štengl, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button