Motorizmus

Koncernové dvojčatá chystajú modernizáciu

Koncernové dvojčatá chystajú modernizáciu. Pre úžitkových súrodencov MAN TGE a Volkswagen Crafter sa chystá facelift. Zatiaľ čo MAN ukázal iba novú palubnú dosku s digitálnymi prístrojmi a veľkým centrálnym displejom, Volkswagen zverejnil navyše aj kresbu exteriéru. Zákazníci sa môžu tešiť aj na nové asistenčné systémy.

Značky Volkswagen Úžitkové vozidlá a MAN Truck & Bus sú súčasťou koncernu Traton, kam okrem iného patrí ešte Scania. Modely Volkswagen Crafter a MAN TGE sú technicky identické vozidlá, líšiace sa čiastočne dizajnom, hlavne ale predajnou stratégiou. Zatiaľ čo v prípade Craftera ide už o druhú generáciu, predstavenú v roku 2017, model TGE, uvedený na trh v rovnakom roku, bol pre značku MAN, vyrábajúcu predovšetkým nákladné vozidlá, premiéra.

Prečítajte si aj

Stávka na displeje

Ako nový Crafter, tak aj TGE, označované ako Next Level, dostanú úplne novú elektronickú architektúru a s ňou aj prepracovanú palubnú dosku. Jej dominantným prvkom je do priestoru trčiaci displej informačného a zábavného systému. V základe má uhlopriečku 10,3 palca, na prianie 12,9 palca. Systém MAN Media Van v systéme TGE obsahuje DAB+, MAN Connect, App Connect a MAN SmartLink na integráciu smartfónu. Medzi vylepšenia budú patriť MAN Media Van Navigation a MAN Media Van Navigation Business, ktoré majú ďalšie funkcie, ako je hlasové ovládanie, webové rádio, streamovanie médií a Alexa.

Koncernové dvojčatá chystajú modernizáciu. Displej infotainment systému môže mať až 12,9", v základe má 10,3".
Displej infotainment systému môže mať až 12,9″, v základe má 10,3″

Podobné on-line funkcie dostane samozrejme aj systém Craftera s novým grafickým spracovaním a štruktúrou menu podľa vzoru ID. Buzz s predĺženým rázvorom. Displej je rozdelený na dve trvalo viditeľné dotykové lišty a hlavnú plochu. Horná lišta displeja disponuje na ľavej strane novým priamym prístupom, prostredníctvom ktorého môže vodič jednoduchým jedným kliknutím zobraziť hlavné menu s prehľadom všetkých aplikácií. Hneď vedľa je umiestnené tlačidlo nového menu Car Control Center, ktoré ponúka priamy prístup k najdôležitejším funkciám vozidla.

Digitálne prístroje

Zásadnú inováciu predstavujú digitálne prístroje (u VW označené ako Digital Cockpit) s rôznymi štýlmi zobrazovania informácií. V každom štýle zobrazovania je okrem najdôležitejších ukazovateľov, napríklad rýchlosti jazdy alebo dojazdu. K dispozícii je aj mnoho ďalších menu a informácií – od navigácie cez telefón až po mediatéku. Tieto funkcie sú ovládané tlačidlami na novom multifunkčnom volante.

Koncernové dvojčatá chystajú modernizáciu. Obe vozidlá dostanú nový multifunkčný volant.
Obe vozidlá dostanú nový multifunkčný volant

Konštrukčne nové je aj ovládanie parkovacej brzdy a páky voliča osemstupňového automatu. Zatiaľ čo doteraz mali vozidlá klasickú páku parkovacej brzdy vedľa sedadla vodiča, nová generácia bude mať elektronicky ovládanú parkovaciu brzdu, ktorej ovládací prvok je umiestnený medzi panelom združených prístrojov a informačným a zábavným systémom. Priestor vedľa sedadla vodiča je tak voľný. Páka voliča automatickej prevodovky má teraz podobu páčky na stĺpiku riadenia.

Vedľa centrálneho displeja je po novom ovládač parkovacej brzdy.
Vedľa centrálneho displeja je po novom ovládač parkovacej brzdy

Nové asistenčné systémy

Záujemcovia o oba modely sa tiež môžu tešiť na nové asistenčné systémy. Pre vozidlá kategórie N2 s hmotnosťou nad 3,5 t po novom sú povinné. Do tejto kategórie patrí informačný systém pre slepý uhol. V mestskej premávke (0 až 30 km/h) upozorňuje vodičov na chodcov, cyklistov alebo jazdcov na kolobežke nachádzajúcich sa v slepom uhle vedľa vozidla. Povinný je tiež informačný systém pre rozjazd, ktorý pri rozjazde informuje, či sa pred vozidlom nachádzajú chodci, a asistent pre odbočovanie vľavo, ktorý zabrzdí pred protiidúcimi vozidlami. Pre vozidlá s celkovou hmotnosťou do 3,5 tony (N1) bude možné tieto systémy objednať na prianie.

Digitálne prístroje ponúkajú niekoľko možností zobrazenia.
Digitálne prístroje ponúkajú niekoľko možností zobrazenia

V základnej výbave všetkých verzií modelu Crafter budú systémy Front Assist (asistent pre núdzové brzdenie vrátane rozpoznávania cyklistov a chodcov), Lane Assist (asistent pre jazdu v jazdnom pruhu), asistent pre rozpoznávanie dopravných značiek, obmedzovač rýchlosti jazdy a parkovacie senzory vzadu s akustickou signalizáciou vzdialenosti od prekážok. Na prianie bude pre model Crafter prvýkrát k dispozícii Travel Assist. V tomto prípade sú funkcie adaptívneho tempomatu ACC (automatické zrýchľovanie a spomaľovanie s inteligentnou reguláciou odstupu) a asistenta pre jazdu v jazdnom pruhu Lane Assist združené do jedného systému, ktorý zvyšuje úroveň komfortu a bezpečnosti predovšetkým na dlhých trasách asistovaným riadením vozidla v pozdĺžnom aj priečnom smere. V kombinácii so systémom Travel Assist bude do výbavy modelu Crafter zaradený aj asistent pre stav núdze Emergency Assist (nasmerovanie vozidla ku krajnici vozovky a automatické spomaľovanie až do úplného zastavenia).

Na jar

Predpredaj MANu TGE Next Level aj Volkswagenu Crafter začne u nás na jar budúceho roka.

Zdroj
transport.sk
Editor
Michal Štengl, foto: MAN a VW

Prečítajte si aj

Back to top button