Elektromobilita

Elektrické autobusy v mestách

Elektrické autobusy v mestách. Európska komisia chce, aby nové mestské autobusy predávané od roku 2030 boli bez emisií. Výrobcovia autobusov reagujú okamžite a prichádzajú s novými riešeniami hybridnej a plne elektrickej mobility v mestách.

Otázkou pre naše prostredie je, kedy dokážeme vyrábať certifikovanú zelenú energiu. Na Slovensku to bez uznania výroby elektriny z atómových elektrárni ako zelenej asi nepôjde. Stanovením pomerne skorého cieľa pre zabezpečenie ekologickejšej mestskej hromadnej dopravy Európska komisia podnietila európskych výrobcov autobusov k rýchlejšej produkcii bezemisných autobusov. Automobilky ako napríklad Volvo, Daimler, Iveco Bus a MAN sa zaviazali, že do konca desaťročia znásobia svoju produkciu elektrických autobusov.

Prechod na ekologickejší variant mestskej dopravy majú v rukách aj samotné mestá. Niekoľko veľkých európskych miest vrátane Kodane, Hamburgu, Milána, Paríža, Rotterdamu a Sevilly prehlásilo, že budú do roku 2027 postupne končiť s autobusmi, ktoré obsahujú spaľovací motor. Prechod na bezemisné autobusy však rozhodne nebude jednoduchý. Aj napriek tomu, že Európska komisia chce ukončiť výrobu naftových a benzínových autobusov do roku 2030, realistickejší cieľ je možné hľadať až niekedy okolo roku 2040.

Európa totiž vzhľadom na energetickú krízu a pretrvávajúcu vojnu na Ukrajine nebude v takej dobrej ekonomickej kondícii ako bola pred pandémiou a uvedenými krízami. Výrobcovia autobusov už na požiadavku zmeny k urýchleniu elektromobility zareagovali, horšie to bude s infraštruktúrou, zelenou energiou a elektrickou sieťou v mestách, ktorú bude potrebné prispôsobiť k podstatne vyšším odberom elektriny.

Aj v slovenských mestách jazdia elektrobusy

Elektrický autobus sa na Slovensku prvýkrát zaradil do premávky v Tatrách ako skibus (SOR EBN 10,5). Skibusy v Tatrách fungujú tak, že držitelia skipasov, aquapasov alebo ubytovacích preukazov jazdia zadarmo. Elektrický Skibus tak otestovali v zimných mesiacoch a zmapovali jeho dojazd.
Prvé elektrické autobusy sa v Bratislave objavili na začiatku roka 2018. Boli štyri (SOR NS 12 Electric), no počas roka ich doplnili ešte o 14. Cestujúci v tomto autobuse majú k dispozícii wi-fi pripojenie a USB nabíjačky pre mobily.

Autobusy majú vnútorné LCD displeje, ktoré ukazujú najbližšie zastávky a tiež aktuálnu zastávku. Dopravný podnik nainštaloval aj nabíjacie miesta pre pantografové nabíjanie elektrobusov, ktoré umožňujú priebežné rýchlonabíjanie vozidiel priamo na linkách. Košice zaradili do mestskej hromadnej dopravy elektrické autobusy skôr než Bratislava, už v roku 2014 zaradili do prevádzky 5 elektrobusov a dnes ich majú 14.

Zníženie nákladov a ekologizácia MHD boli dva hlavné faktory, pre ktoré sa mesto rozhodlo zaradiť tieto autobusy do svojho parku. Poprad má tiež elektrobus, ktorý tu začal jazdiť v roku 2018. Troliga Leonis Electric je plne nízkopodlažný, 3-dverový, 12 metrov dlhý elektrobus s pohonom v kolesách a s výkonom 2×113 kW.

Skibus SOR EBN 10,5 v Tatrách

Elektrické autobusy v mestách

Na jeseň minulého roku v Poprade, Európsky týždeň mobility, ktorý sa koná v termíne od 19. do 25. septembra, priniesol do Popradu významnú novinku – Mercedes-Benz eCitaro s plne elektrickým pohonom. Vozidlo na testovaciu prevádzku si zapožičala spoločnosť SAD Poprad, ktorá má v podtatranskom regióne už viac ako 70-ročnú tradíciu a vykonáva mestskú dopravu v mestách Poprad, Levoča a Kežmarok.

Jazdili na eCitaro 12m s akumulátorom s celkovou kapacitou 292 kWh a dojazdom 180 – 250 km. Odvezie 29 sediacich vrátane 2 miest pre matky s deťmi a 58 stojacich cestujúcich. Na pohon slúžia dva elektromotory umiestnené v zadnej náprave s celkovým výkonom 2 x 125 kW (2 x 170 k), celkovým krútiacim momentom 2 x 11 000 Nm a schopnosťou rekuperácie elektrickej energie pri spomaľovaní a brzdení

V Nitrianskom kraji bola prvá Šaľa. Obyvatelia Šale nastúpili do elektrobusu prvýkrát v roku 2017. Autobus je plne klimatizovaný a nízkopodlažný, komfort cestujúcich sa zavedením tohto autobusu len zvýšil.
Žilina nakúpila aj hybridy. V roku 2018 jej pribudlo 32 autobusov – 2 elektrické a 30 hybridných.
Vývoj elektrobusov ide veľmi rýchlo dopredu a už čoskoro sa dočkáme rastu bezemisnej verejnej dopravy v mestách.

Elektrobus Solaris v Šali
Elektrobus v Košiciach

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
VIB

Prečítajte si aj

Back to top button