Cestná doprava

Riešenie z Kopřivnice

Riešenie z Kopřivnice. Stavebné vozidlá, sklápače, valníky a podvozky so stavebnými špecializovanými nadstavbami sú pôvodným hlavným výrobným programom najstaršej českej automobilky Tatra Kopřivnice.

Keď sa Tatra stala naozaj českou automobilkou, po skončení druhej svetovej vojny, vydala sa cestou špecialistu na výrobu ťažkých nákladných vozidiel. Na začiatku tejto špecializácie stála legendárna T 111 – prvé ťažké trojnápravové plne pohonné nákladné vozidlo so vzduchom priamo chladeným vznetovým motorom. Vývoj čoskoro smeroval k modelovému radu T 138 a jeho úspešnej modernizácii T 148, väčšinou vo verzii stavebných sklápačov S1 a S3. Následne prišli troj- a štvornápravové modely T 813 a trambusová T 815, ktorá začala schádzať z výrobnej linky v Kopřivnici a v Bánovciach nad Bebravou práve pred 40 rokmi, v roku 1983.

Model T 815 sa stal etalónom stavebných nákladných vozidiel nielen v Československu, ale tiež v štátoch tzv. východného bloku či RVHP a dokonca aj v niektorých západných krajinách. Postupne prešiel niekoľkými zásadnými konštrukčnými premenami, aby bol stále aj po toľkých rokoch vo výrobnom programe spoločnosti Tatra Trucks, a. s. V roku 2023 však prišla generačná obmena s typovým označením Tatra TERRA. Aj keď pôvodné vzduchom priamo chladené vidlicové osemvalce T3 dosiahli svoj emisný vrchol triedou Euro V, T 815-2 TERRA tu stále je, avšak už „len“ pre mimoeurópskych zákazníkov.

Štandardný produkt, Tatra Phoenix Euro 6 MY 2018 6×6 S3

Šťastné spojenie

Už viac ako jedno desaťročie je kľúčovým civilným výrobným programom modelový rad Tatra Phoenix, resp. Tatra Phoenix Euro 6. Podvozok dôslednej tatrováckej koncepcie kombinovaný s kvapalinou chladenými motormi PACCAR MX-11 a MX-13, kabínou DAF CF 65 a prevodovkou ZF s manuálnym či automatizovaným (AS-Tronic a ZF Traxon) radením je tzv. harmonickým celkom, ktorý zaručuje svojim zákazníkom na celom svete vysokú pridanú hodnotu. To zásadné, čo popri novej kabíne s príjemným dizajnérskym švihom Phoenix prináša, je predovšetkým veľmi dobrý a oceňovaný kvapalinou chladený motor, radový šesťvalec s maximálnym výkonom až 530 k. Na podvozku Tatra Phoenix je stavaný celý rad rôznych nadstavieb, dominujú sklápače.

Základ vozidiel Phoenix tvorí zásadne modernizovaný originálny podvozok, a to najmä vo svojej prednej časti. Bol navrhnutý výhradne pre vzduchové odpruženie predných náprav s novým systémom riadenia TatraTON, ktoré si vyžiadalo aj rekonštrukciu prednej nosnej rúry. Zástavba motora PACCAR a inštalácia skrutného stabilizátora potom znamenali aj konštrukciu úplne nového priečnika pred prednou nápravou. Z dôvodu inštalácie kabíny DAF a použitia komponentov jej odpruženia musel byť navrhnutý aj rám novej koncepcie s tzv. „labutím krkom“ v prednej časti.

Zásadnou rekonštrukciou prešiel aj prídavný/zostupný prevod, ktorý sa do tej doby používal iba na kombináciu s automatickými prevodovkami Allison. Pre Phoenix musel byť upravený na plnenie jazdných parametrov prevodoviek ZF. K zavedeným dvoj-, troj- a štvornápravovým plne pohonným podvozkom (4×4, 6×6, 8×8) sa v ponuke čoskoro objavil aj variant 8×6 s nehnanou jednou z predných náprav. Zákazník si dokonca mohol zvoliť, ktorú z predných náprav chce mať poháňanú, či prvú alebo druhú.

Plnopohonné varianty Tatra Phoenix Euro 6 „Präsident“ 6×6 a 8×8

Najprísnejšie emisné normy

Pri nových vozidlách Tatra Phoenix Euro 6 využili štandardnú šestnásťstupňovú prevodovku ZF s manuálnym alebo automatizovaným radením. Oba dva varianty mohli byť doplnené intardérmi. Manuálne radená prevodovka bola novo ovládaná pomocou bowdenov. Automatizovaný systém radenia využíva vlastný radiaci softvér, vyvinutý spoločne s technikmi firmy ZF. Na prianie môžu byť vozidlá vybavené zosilnenou motorovou brzdou MX. V ponuke zostali stále dva motory, ktoré boli ďalej optimalizované na vyššie výkonové parametre. Motor PACCAR MX-13 (315 kW/425 k a 2300 Nm, 355 kW/480 k a 2500 Nm a 390 kW/530 k a 2600 Nm) a menší PACCAR MX-11 (270 kW/365 k a 2100 Nm a 330 kW/445 k a 2300 Nm). Výraznou zmenou prešla elektronická architektúra vozidiel, a to kombináciou technológií LIN a CAN.

Pri prevodovkách zostala základnou voľbou manuálna 16-stupňová prevodovka ZF radu Ecosplit s bowdenovým ovládaním. Novinkou bola automatizovaná prevodovka ZF Traxon, plne nahrádzajúca pôvodnú AS-Tronic, opäť pre vozidlá Tatra v 16-stupňovom prevedení a na prianie s intardérom. Počas nasledujúcich rokov dostal modelový rad Phoenix Euro 6 MY 2018 kotúčové brzdy na všetky nápravy, zdvíhaciu zadnú nápravu, systémom VSE riaditeľné zadné nápravy vo verzii pre špecifické trhy a ďalšie vylepšenia. Vznikli aplikácie s piatimi, šiestimi a siedmimi nápravami (až 14×12), so všetkými štyrmi riadenými nápravami a schopnosťou tzv. krabieho chodu a varianty 1 + 3.

Tatra Phoenix je v teréne stále nedostihnuteľná, pokiaľ ide o efektivitu a priechodnosť. Na asfalte vďaka pneumatickému odpruženiu stabilná, bezpečná a vysoko efektívna. Jednotlivé aplikácie Tatra Phoenix poskytujú svoje dopravné služby takmer vo všetkých segmentoch prevádzky. Od stavebníctva cez ťažbu, poľnohospodárstvo, lesníctvo, špeciálne služby, hasičské a záchranárske služby až po vojenské využitie.

Zaujímavý variant 6×6 s usporiadaním náprav 2 + 1 a s hydraulickým žeriavom za kabínou

Zdroj
transport.sk
Editor
MO, foto: archív

Prečítajte si aj

Back to top button