Letecká doprava

Záujem o business jety rastie

Každý majiteľ bizjetu vie, že neexistuje lepší spôsob rýchlejšej prepravy ako súkromným lietadlom. Existuje množstvo značiek a možností, ako lietať služobne alebo rekreačne vlastným alebo prenajatým lietadlom. Je to však len pre vyvolených…

Prinášame prehľad 10 značiek, ktoré ponúkajú rôzne veľkosti bizjetov s rôznym vybavením. Všetky spája luxus a komfortné vybavenie kancelárie, jedálne či spálne.

Boeing BBJ MAX

Boeing Business Jets MAX má tri varianty – MAX 7, MAX 8 a MAX 9, pričom každý ponúka inú kombináciu rozsahu a kapacity. Boeing Business Jets (BBJ) MAX 7 je ekonomickejšou a ekologickejšou verziou, dodáva sa od roku 2019, pričom bolo evidovaných ďalších 20 objednávok na lietadlo s úzkym trupom a veľmi dlhým doletom. Pôsobivá veľkosť modelu MAX 7 umožňuje jeho konfiguráciu rôznymi spôsobmi – s kanceláriou, jedálňou, spálňou, sprchovacím kútom. K dispozícii sú tiež päť- a sedemmiestne salóniky.

Záujem o súkromné lietadlá, akým je typ MAX 7, ktorý doletí z Dubaja do New Yorku, v ostatných rokoch mimoriadne narástol najmä u kupujúcich z Ďalekého východu. Boeing BBJ je jedno z najpôsobivejších súkromných prúdových charterových lietadiel na svete, obľúbené medzi hlavami štátov a superboháčmi.

Boeing BBJ MAX 8 má dolet 12 197 km s 8 cestujúcimi, BBJ MAX 7 má dolet 12 965 km a MAX 9 ponúka dolet 12 065 km, ale najväčšiu kapacitu kabíny a nákladu z tejto trojice. Model BBJ MAX 8 má o 13 % nižšiu spotrebu paliva a nižšie emisie vďaka svojim motorom CFM LEAP-1B a pokrokovým krídlam.

Záujem je najmä o variant MAX 8, ktorého základ pred vybavením stojí 74 miliónov dolárov. To je cena zeleného lietadla, čo znamená pred lakovaním alebo vybavením interiérom. Náklady na povrchovú úpravu zvýšia cenu o ďalších 25 až 40 miliónov dolárov, v závislosti od zvolených možností.

Gulfstream G650ER

Vďaka najdlhšiemu doletu a najvyššej rýchlosti zo všetkých obchodných prúdových lietadiel vo svojej triede Gulfstream G650ER umožňuje presun v rekordnom čase. Spoločnosť Gulfstream vyslala jedno zo svojich lietadiel G650ER z New Yorku do Tokia, čo bola cesta dlhá 11 000 kilometrov, ktorú absolvovalo za 12 hodín a 40 minút, potom späť do New Yorku a odtiaľ do Paríža (5 hod. a 59 minút), Moskvy (2 hod. a 40 minút) a Las Vegas (10 hod. a 10 minút).

Gulfstream G650ER môže prepravovať do 19 cestujúcich v maximálnej nadmorskej výške 15 500 metrov. Luxusný interiér môže byť navrhnutý podľa individuálnych potrieb a obsahuje „pripojené“ ovládacie prvky, ktoré umožňujú cestujúcim prostredníctvom aplikácie meniť teplotu, osvetlenie, tienidlá okien a zábavné zariadenia. K dispozícii je tiež úplné integrované pripojenie. S takýmto lietadlom by ste už možno nikdy nemuseli ísť do kancelárie.

Dassault Falcon 8X

Firma Dassault má dlhú históriu navrhovania a výroby vojenských a komerčných lietadiel. Falcon je jej odnož, zaoberajúca sa produkciou bizjetov. Model 8X s veľmi dlhým doletom pohodlne zvládne bez medzipristátia let z Los Angeles do Pekingu, ale je tiež dostatočne všestranný na to, aby operoval z letísk s krátkou dráhou alebo ktoré vyžadujú strmý približovací manéver.

Základom tejto všestrannosti je trojmotorová koncepcia, ktorá v kombinácii s väčším, ale ľahším trupom ponúka oproti predchádzajúcemu modelu vylepšenú rýchlosť, efektívnosť a obratnosť. Zväčšený trup tiež umožňuje konfiguráciu interiéru lietadla vo viac ako 30 formátoch (usporiadaniach), v závislosti od toho, či je prioritou sedenie alebo oddych. Interiér je jedným z najtichších vo svojej triede a rovnako ako Embraer Phenom sľubuje, že po lete budú cestujúci a posádka sviežejší vďaka tlakovej nadmorskej výške kabíny 1 200 metrov pri cestovnej výške 12 500 metrov (štandardné dopravné lietadlo má tlak v kabíne 1 800 – 2 400 metrov).

Bombardier Global 7500

Bombardier Global 7500 s dĺžkou 33,9 metra bol pri začatí dodávok v roku 2018 najväčším obchodným lietadlom na svete. Kabína s veľkosťou 16,64 metra poskytuje kapacitu pre 17 osôb a je rozdelená do štyroch zón: hlavná suita so sprchou bežnej veľkosti, jedálenský kút pre šesť osôb, plne vybavená kuchyňa a priestor na zábavu. S motormi od spoločnosti General Electric má dolet 7 400 km – dostatok na nepretržitý let z Londýna do Singapuru – s nízkou spotrebou paliva a nízkymi emisiami. Cena začína na 73 miliónoch dolárov.

Airbus ACJ 319/320 NEO

Dlhoročný model ACJ 319/320 NEO má teraz tichšie a ekonomickejšie motory a aerodynamické vylepšenia, ako napríklad nadstavce na krídlach „sharklet“, ktoré pomáhajú znižovať spotrebu paliva až o 15 %. Prepracovaná bola základná konštrukcia kabíny, ktorá pri nakonfigurovaní ako komerčné dopravné lietadlo môže prepraviť až 160 cestujúcich. Väčšina súkromných verzií je však navrhnutá na sedenie pre 18 – 20 osôb.

Zvyšok priestoru zaberajú salóniky s konferenčnými či jedálenskými stolmi a VIP suita so spálňou s vlastnou kúpeľňou so sprchou a susednou kanceláriou. Airbus tvrdí, že ich lietadlo série 319 ponúka o 65 % väčší vnútorný objem a o 20 % väčšiu výšku ako väčšina konkurentov.

Cessna Citation Longitude

Citation Longitude, veľký brat veľmi populárneho modelu Latitude, prekonal očakávania už pri svojom debute v roku 2016 a sľubuje dolet 6 482 km s plným užitočným zaťažením. Miesta na sedenie sú určené pre 12 osôb v širokej kabíne. Najmodernejšie technológie umožňujú cestujúcim ovládať svoje prostredie a zábavu ľubovoľným mobilným zariadením pomocou špeciálnej aplikácie, vysokorýchlostný internet je štandardom.

Embraer Phenom 300E

V roku 2017 bol Embraer Phenom 300 už šiesty rok najpredávanejším ľahkým obchodným lietadlom. Novšia verzia Phenom 300E je rovnako nádherná ako predchodca, má však avioniku novej generácie a kompletne prepracovaný interiér, ktorý poskytuje lepšiu ergonómiu, viac priestoru a väčšie pohodlie.

Dizajn „clean sheet“ („konštruovanie od piky“, teda nejde o prerobenie existujúcej konštrukcie) vyústil do kabíny presvetlenej prirodzeným svetlom a ponúka jednu z najlepších úrovní natlakovania kabíny, ktorá znižuje únavu cestujúcich a posádky. Rovnako ako model 300 môže byť aj 300E ovládaný jedným pilotom, pričom lietadlo je vystrojené avionikou novej generácie s najmodernejším dotykovým displejom.

Piaggio Avanti Evo

Model Avanti Evo, ktorý navrhla talianska letecká firma Piaggio Aerospace, kombinuje klasický dobrý vzhľad s najmodernejšou technológiou v podobe unikátneho pohonného systému. Ten je tvorený dvomi turbovrtuľovými motormi na zadnej časti trupu, ktoré sú uložené takpovediac opačne, s tlačnými vrtuľami vzadu.

Ďalšou zaujímavosťou sú malé nosné plochy na prednej časti trupu, prispievajúce k stabilite lietadla. Spomenuté prvky vedú k spotrebe, ktorá je o 40 % nižšia, než majú tradičné súkromné lietadlá. Výrobné procesy aktívne prispievajú k znižovaniu negatívnych dopadov na životné prostredie. Evo síce nie je superjet či prúdové lietadlo, ale je určené pre biznis klientov. Jeho počiatočná cena je 7,8 milióna dolárov.

Gulfstream G550


Gulfstream G550 je najpredávanejším medzikontinentálnym obchodným lietadlom na svete s doletom 14 260 km, maximálnou rýchlosťou 1257 km/h a cestovnou výškou 15 500 m. Je schopný vydržať vo vzduchu 13 hodín a dokonca aj najdlhšiu cestu by 19 cestujúcich malo absolvovať len s jednou zastávkou na dotankovanie paliva.
Cena začína na 53 miliónoch dolárov

Bombardier Learjet 75

Learjet 75 prepraví 9 pasažierov rýchlosťou 990 km/h a s doletom 4 260 km. Má najmodernejšiu avioniku Garmin a jeho prevádzka údajne stojí menej ako jeho súperov, cena začína na 12 miliónoch dolárov.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
Zdroj: Boatinternational

Prečítajte si aj

Back to top button