Letecká doprava

Čoraz väčší záujem je o bizjety

Čoraz väčší záujem je o bizjety. Prenájom výrazne znižuje prevádzkové náklady a klient platí viac než za pravidelnú linku.

Z Barcelony do Bratislavy priletela deväťmiestna Cessna 560XL, ktorú prevádzkuje srbská spoločnosť Air Pink, a pokračovala do Belehradu. Ten istý typ, ale z flotily Air Silesia z Opavy na severnej Morave, priletel z Prahy a letel do Poznane v Poľsku. Brazílsky Embraer Phenom 300 pre portugalský NetJet Europe letel zasa zo Shannonu v Írsku cez Bratislavu do Salzburgu a dve lietadlá NetJetu pristáli zo Saint-Tropez a Salzburgu. Z rumunského Aradu cez Bratislavu do Piešťan párkrát letela Cessna Citation Jet CJ2 rakúskej spoločnosti Pink Sparrow, nórske i nemecké lietadlá smerovali do Košíc. To je len pár zaujímavostí zo slovenských letísk koncom marca tohto roku.

Luxusný interiér

Neboli to pravidelné linky ani dovolenkárske chartery, ale malé bizjety, súkromné prúdové lietadlá na nepravidelnú dopravu menších skupín. Na palube je zväčša menej než pätnásť miest. Elegantný interiér je pracovňou, rokovacím priestorom i miestom na oddych vo veľkých kožených kreslách. V luxusnejších lietadlách určených na dlhšie lety je aj letuška, kuchynka, vyberané teplé jedlá, drinky či pohovky na spanie.

Na väčších letiskách majú osobitné stojiská a terminály s VIP servisom. Pasažieri nečakajú v dlhom rade na vybavenie, čas odletu si určujú sami a pár minút po príchode na letisko už štartujú.
Privátna doprava sa zrodila už pred storočím v USA. Medzi vojnami mal v Československu veľkú letku Baťov koncern aj iné veľké firmy.

Na Slovensku vidieť pravidelne aj brazílsky Embraer Legacy

Čoraz väčší záujem je o bizjety

Kto sú majitelia?

Panovnícke rody, vlády, lízingové spoločnosti, veľké firmy aj mimoriadne solventní jedinci. Majitelia lietadlá nepilotujú, zvyčajne na to nemajú licenciu. Lietadlá im prevádzkujú a udržujú štátom licencované spoločnosti s profesionálnymi pilotmi a hangármi s mechanikmi. Keď majiteľ lietadlo nepotrebuje pre seba, rád ho prenajme. Prenájom výrazne znižuje prevádzkové náklady. Klient platí viac než za pravidelnú linku. Spiatočný let Bratislava – Praha (dvakrát 35 minút) šesťmiestnym Beechcraftom Premier IA stojí 3 800 eur a let Praha – Miláno – Praha (dvakrát 75 minút) šesťmiestnym brazílskym Embraerom Phenom 100 vyjde na 5 000 eur.

Michal Laboutka, riaditeľ českej Eclair Aviation, v tomto biznise pôsobí viac ako dve desaťročia a hovorí, že spočiatku v Česku lietavali iba milionári. Najmä za zábavou a rozptýlením, k moru, na lyžovačku. Istý slovenský podnikateľ dokonca dostával ráno na Malorku aj noviny. Za niektorými do prímorských víl lietali na víkend deti aj psy, a ak bolo potrebné v cudzine na jar upraviť záhradu pri dome, po záhradníka poslali lietadlo. Keď sa českým podnikateľom dobre darilo, pribúdali obchodné cesty na iné kontinenty. Lietanie šetrí aj čas, netreba presadať a do cieľa možno štartovať aj z provinčných letísk. Kým napríklad počas koronakrízy aerolínie rušili väčšinu pravidelných liniek, biznis lety pribúdali.

Chorvátska Cessna Citation v Poprade

Miliónové ceny

Šesťmiestny Beechcraft Premier IA na krátke trate, ktorý sa však už od roku 2013 nevyrába, stál nový 4,2 milióna dolárov, deväťmiestna Cessna Citation XLS+ s doletom do 2 500 kilometrov stojí 13,7 milióna a pätnásťmiestny Bombardier Global 5000 s doletom 11 390 kilometrov 50,5 milióna. Aj veľmi bohatí však preratúvajú, preto iba každé štvrté kupované lietadlo je nové. Staršie bizjety z druhej ruky sú aj o viac než polovicu lacnejšie.

Premier IA vyjde len na 1,2 až 1,4 milióna dolárov a Cessna Citation XLS+ na sedem miliónov dolárov. Výrobcovia však aj napriek záujmu o olietané typy predstavili vlani šesť úplných noviniek či vylepšených verzií. Podľa Mariána Jančaříka, výkonného riaditeľa bratislavskej spoločnosti Jetron, ktorá sprostredkováva nákupy a predaje bizjetov, bol vlaňajšok rekordný. Predalo sa 2 964 lietadiel, najviac v histórii odvetvia.

Bizjety kupuje aj postkomunistický svet. V Česku pätnásť licencovaných firiem prevádzkuje 66 lietadiel. Na Slovensku však už najmenej šesť firiem nároky biznisu nevydržalo. Zostali iba dve – Elite Jet má šesť bizjetov a Tatra Jet dva bizjety, vrtuľníky a dva švajčiarske úsporné osemmiestne turbopropy Pilatus PC-12 NG. Takým v zime z pretekov svetového pohára v Cortina dʹAmpezzo priletela do Popradu Petra Vlhová. Vtedy bol v prevádzke Tatra Jetu, ale teraz už ním lieta Elite Jet. „V tomto biznise je vývoj dosť dynamický,“ dodáva M. Jančařík.

Francúzsky Dassault Falcon 900EX z letky Volkswagenu
Zaniknutý slovenský dopravca Opera Jet lietal aj touto Cessnou

Zdroj
transport.sk
Editor
JB

Prečítajte si aj

Back to top button