Cestná doprava

Z Národného múzea na Bratislavský hrad

Z Národného múzea na Bratislavský hrad. Historicky prvý komerčne prevádzkovaný elektrický nákladný automobil v Česku vo farbách DHL Supply Chain sa na začiatku roka vydal na dvojdňovú, 750 kilometrov dlhú cestu do Bratislavy a späť. Telematika eFleet Management od spoločnosti Eurowag nám poskytla zaujímavé údaje o tejto ceste.

Globálna logistická spoločnosť DHL chce byť v rámci plánu Go Green do roku 2050 uhlíkovo neutrálna. Jedným z jej cieľov je zabezpečiť udržateľnú a ekologickú dopravu a v tomto smere je česká pobočka skutočným priekopníkom. Môže sa totiž pochváliť najväčšou flotilou nákladných vozidiel na LNG a tiež vôbec prvým elektrickým nákladným automobilom v bežnej komerčnej prevádzke v Česku. Volvo FL 42 R Electric už viac ako rok jazdí v režime 24/5 v logistickom parku Jirny, kde denne najazdí priemerne okolo 50 kilometrov. Dobíja sa rýchlym DC nabíjaním s výkonom 75 kW, a to vždy v optimalizovanom časovom okne, obvykle medzi prestávkami pri rozvoze.

Inšpirácia zahraničnou kapelou

Do firemnej žltej farby „odeté“ skriňové Volvo sme si vyskúšali na vlastnej koži počas jednej pracovnej zmeny v logistickom areáli Jirny, kde zaisťuje prepravu tovaru medzi jednotlivými halami. V prvom januárovom týždni roku 2023 naň však čakala ďaleko zložitejšia úloha. Spoločnosť DHL Supply Chain ako partner výstavy Mira Žbirku: Roky a dni (venovanej tejto legende československého popu) dostala za úlohu prepraviť exponáty z pražského Národného múzea na Bratislavský hrad.

A na transport zvolila práve elektrické Volvo FL 42 Electric, aby ukázala, že vozidlo možno použiť aj na dlhšie vzdialenosti než len na jazdu v meste a okolí. „Inšpiráciou pre nás bola britská kapela Coldplay, ktorej DHL zaisťovalo udržateľnú logistiku svetového turné Music of the Spheres aj pomocou elektrických vozidiel,“ vysvetľuje Dana Kucejová, vedúca marketingu DHL Supply Chain.

Cieľom cesty bol Bratislavský hrad

Z Národného múzea na Bratislavský hrad

Pre pomoc do Volva

Takáto cesta si, samozrejme, vyžadovala dôkladnú prípravu a plánovanie. Základom bolo nájsť vhodné nabíjacie stanice. Tie museli mať nielen poriadny výkon, ale predovšetkým dostatok miesta pre SaFleet manager DHL Supply Chain. O pomoc pri plánovaní požiadali české zastúpenie Volvo Trucks, ktoré pre nich vytypovalo nabíjačky. Volvo FL 42 R Electric má maximálnu možnú kapacitu batérií 265 kWh, zaisťuje dojazd vyše 200 kilometrov, a maximálny nabíjací výkon 150 kW.

Trasa z logistického parku cez Národné múzeum do Bratislavy ale meria minimálne 330 kilometrov. Takže bolo jasné, že po ceste tam aj späť sa musí pre istotu dvakrát dobíjať. Cestou do Bratislavy Volvo „prenocovalo“ v logistickom areáli DHL v Pohořeliciach. Na druhý deň, po vyložení nákladu, prešlo cestu späť do areálu Jirny s dvojitým nabíjaním. Na konci trasy zostávalo v batériách 48 % kapacity.

Za volantom bol jeden z troch „kmeňových“ vodičov vozidla Tomáš Zbořil

Z Národného múzea na Bratislavský hrad

Zaujímavé dáta

Vozidlo je vybavené telematickou jednotkou eFleet od spoločnosti Eurowag. Vďaka nej bolo možné získať zaujímavé dáta z cesty, ktorú elektrické Volvo absolvovalo. „Vozidlo počas dvoch dní prešlo celkovo 753 kilometrov. Prvý deň 271 kilometrov, druhý deň 482 kilometrov. Túto trasu zvládlo za 17:11 hod. Z čoho 11:10 hod. tvorilo čas čistej jazdy,“ hovorí David Nurkovič, producent owner e-mobility a e-fleet špecialista spoločnosti Eurowag. Z dát tiež vyplynulo, že počas šiestich nabíjaní, z čoho štyri prebehli na verejných dobíjacích staniciach po ceste (Ionity), sa do batérií „dostalo“ 685,4 kWh. Telematika pozná nielen presnú polohu vozidla, ale napríklad aj kapacitu batérie a spotrebu energie. Zatiaľ čo v bežnej prevádzke v areáli sa pohybuje niekde okolo 150 kWh/100 km, ustálenou jazdou na diaľnici klesla na
90 kWh/100 km.

Po ceste sa celkovo štyrikrát dobíjalo na verejných staniciach Ionity

Z Národného múzea na Bratislavský hrad

Ide to, ale…

Spoločnosti, ktoré chcú znižovať emisie CO2 prechodom na elektrické kamióny, majú už dnes dostupné prostriedky, aby začali zavádzať prvé nákladné vozidlá s elektrickým pohonom. Ako prvé si ich začnú kupovať dopravné a logistické spoločnosti prevádzkujúce väčší počet vozidiel. Pretože sa im ľahšie podarí nájsť v ich portfóliu vhodné vozidlo, zákazníka či trasu pre elektrifikáciu. To všetko ale s ohľadom na (zatiaľ) približne trikrát vyššiu obstarávaciu cenu kamióna a náklady na dobíjanie.

„Je veľký rozdiel nabíjať doma v depe za cca 4 Kč/kWh alebo na rýchlej verejnej stanici za 21 Kč/kWh,“ upozorňuje na dôležitý fakt David Nurkovič. V súčasnosti dáva elektrický kamión zmysel najmä tam, kde bude využívaný vo viaczmennej prevádzke. Ideálne v režime 24/7, a s veľkým nájazdom kilometrov. Tak, aby sa nezastavil. Zároveň však treba mať v depe rýchle dobíjacie stanice a dobrú logistiku dobíjania.

Pomôže s prechodom

Spoločnosť Eurowag sa na príchod elektrifikácie pripravovala najskôr na osobných fleetoch, kde si odskúšala svoj telematický systém eFleet Management. Tento systém, mimochodom, získal druhé miesto v súťaži Flotila roka. Okrem toho má Eurowag k dispozícii aj analytický tím, ktorý vie logistickým spoločnostiam pomôcť nájsť vhodné vozidlá a trasy pre prvú fázu elektrifikácie, resp. pomôcť s prechodom na bezemisný fleet. „Vďaka pokročilým analytickým nástrojom dokážeme vyhodnotiť elektronickú knihu a históriu jázd a nájazdov celého autoparku a na základe týchto dát následne dokážeme nájsť vhodné trasy pre konkrétny elektrický kamión s cieľom optimalizovať uhlíkovú stopu,“ zakončuje David Nurkovič.

V spolupráci
transport.sk
Editor
MŠ, foto: DHL

Prečítajte si aj

Back to top button