Cestná doprava

Pribudnú fabriky na batérie

Pribudnú fabriky na batérie. Spoločnosť Volvo Trucks v belgickom meste Gent rozbieha výrobné kapacity na montáž batérií pre nákladné vozidlá. Aj MAN Truck & Bus odštartoval projekt vlastnej produkcie vysokonapäťových batérií vo svojej fabrike v Norimbergu.

Výrobcovia úžitkových vozidiel inklinujú k vlastnej produkcii vysokovýkonných batérií pre e-trucky aj e-busy. Má to logiku – skrátia sa napríklad dodacie lehoty elektrických vozidiel. Batérie sa vyrobia na mieru pre jednotlivé modely a zároveň sa zvýši ich cirkulácia.

Elektrické modely Volvo FH, FM a FMX

Štartuje produkcia v Gente

Volvo Trucks otvorí v Belgicku montážny závod na výrobu batérií. Je súčasťou fabriky v meste Gent a bude dodávať akumulátory pripravené na inštaláciu do ťažkých nákladných vozidiel Volvo so 100 % elektrickým pohonom. „Táto investícia je dôkazom nášho silného záväzku k elektrifikácii kamiónovej dopravy. Do roku 2030 najmenej 50 % všetkých nákladných vozidiel, ktoré celosvetovo predávame, bude elektrických a do roku 2040 budeme uhlíkovo neutrálnou spoločnosťou,“ hovorí Roger Alm, prezident spoločnosti Volvo Trucks. V novom závode na výrobu akumulátorov sa články a moduly od spoločnosti Samsung SDI zostavia do batériových zväzkov, ktoré sú šité na mieru pre elektrické modely Volvo FH, Volvo FM a Volvo FMX. Sériová výroba sa začne v treťom štvrťroku 2022.

Batérie z Gentu šité na mieru pre e-trucky Volvo

Pribudnú fabriky na batérie

Každá batéria má kapacitu 90 kWh a zákazník si ich môže do svojho e-trucku objednať až šesť (celkove 540 kWh). Počet batérií závisí od konkrétnych požiadaviek dopravcu na dojazd a užitočné zaťaženie vozidla. „Integráciou procesu montáže batérií do nášho výrobného toku môžeme skrátiť dodacie lehoty pre našich zákazníkov a zabezpečiť vysokovýkonné akumulátory a zároveň zvýšiť cirkuláciu,“ vysvetľuje Roger Alm. Batérie Volvo Trucks sú navrhnuté tak, aby ich bolo možné neskôr repasovať, renovovať a znova použiť. Samotná výroba využíva 100 % obnoviteľnú energiu.

Vďaka tomu, že od tohto roku sa v Európe vyrábajú tri vysokovýkonné plne elektrické modely, Volvo Trucks ponúkne celosvetovo celkovo až šesť e-truckov, ktoré pokrývajú všetky oblasti – od mestskej distribúcie a odvozu odpadu cez regionálnu dopravu až po stavebný sektor. „Sériovú výrobu elektrických nákladných vozidiel sme spustili už v roku 2019. A máme vedúce postavenie na trhu v Európe aj Severnej Amerike. Som presvedčený, že s rýchlym rozvojom nabíjacích sietí a vylepšeniami technológie batérií vo veľmi blízkej budúcnosti uvidíme rýchlu transformáciu celého odvetvia nákladných vozidiel,“ tvrdí prezident Volvo Trucks.

Závod na montáž akumulátorov spoločnosti Volvo Trucks v belgickom Gente

Veľkosériová výroba od roku 2025

Od začiatku roka 2025 bude MAN Truck & Bus vo svojej fabrike v Norimbergu vo veľkom vyrábať vysokonapäťové batérie pre elektrické trucky a autobusy. Aby spoločnosť tento cieľ zrealizovala, v priebehu nasledujúcich piatich rokov investuje do tradičného závodu na výrobu spaľovacích motorov zhruba 100 miliónov eur. Výrobné kapacity sa rozšíria o vyše 100 000 batérií ročne.

Batérie, ktoré sú spolu s motormi srdcom elektrických pohonných sústav úžitkových vozidiel, bude norimberská fabrika MAN zo začiatku vyrábať manuálne v malých sériách. Tento spôsob produkcie sa má využívať približne dva a pol roka. Výstavba kapacít na veľkosériovú produkciu odštartuje v polovici roka 2023, ukončenie je v pláne do konca roka 2024. Spoločnosť MAN takto buduje základy rozsiahlej industrializácie elektrických pohonných systémov pre nákladné vozidlá a autobusy.

Výrobca úžitkových vozidiel dostáva podporu od bavorskej vlády. Prisľúbila príspevok vo výške približne 30 miliónov eur v rokoch 2023 až 2027. Za predpokladu, že sa splnia finančné a rozpočtové požiadavky. Tieto prostriedky sa použijú na výskum v oblasti montáže batérií, vývoja batériových článkov, bezpečnosti batérií. A napokon aj na recykláciu batérií, aby sa zabezpečila udržateľnosť.

Elektrické trucky a autobusy MAN budú využívať batérie z norimberskej fabriky

Pribudnú fabriky na batérie

Alexander Vlaskamp, predseda predstavenstva MAN Truck & Bus SE, k projektu povedal: „Je to kľúčový míľnik a investičné rozhodnutie pre budúce desaťročia. Zároveň ide o súčasť transformácie MAN na poskytovateľa trvalo udržateľných dopravných riešení. To teraz otvára cestu pre e-klaster úžitkových vozidiel ,Made in Bavaria‘, do ktorého patrí výroba e-truckov v mníchovskom závode MAN, produkcia batérií v Norimbergu. Ďalej výskum a vývoj v obidvoch týchto lokalitách a výborná spolupráca s príslušnými vysokými školami, univerzitami aj inštitúciami. Naším investičným rozhodnutím zabezpečujeme približne 350 pracovných miest v norimberskom závode a stovky, ak nie tisíce, pracovných miest v Nemecku.“

Batérie sú ozajstné malé elektrárne a výsledok komplexnej montáže. Vyrábajú sa z batériových článkov následne zoskupených do modulov a spojených v jednotlivých vrstvách, aby sa vytvoril batériový zväzok (paket). Vyžaduje si to vysokú úroveň znalostí a prísne bezpečnostné normy. Spočiatku batérie poskytnú elektrickým nákladným vozidlám MAN jazdný dosah 600 až 800 kilometrov. Pri ďalšej generácii batérií (asi od roku 2026) sa očakáva dojazd na jedno nabitie až 1000 kilometrov. Vďaka tomu bude e-truck definitívne vhodný pre diaľkovú dopravu.

Približne v polovici tejto dekády budú celkové náklady na vlastnenie elektrického a dieselového trucku na rovnakej úrovni. Preto MAN očakáva, že najneskôr dovtedy výrazne vzrastie dopyt zákazníkov po elektrických vozidlách – ak bude k dispozícii patričná nabíjacia infraštruktúra. Produkcia e-truckov ťažkej triedy sa spustí v mníchovskej továrni MAN začiatkom roka 2024. Výrobca ale vyslal na cesty malú sériu už v roku 2019.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
PH

Prečítajte si aj

Back to top button