Cestná doprava

Elektrická cesta Scanie

Elektrická cesta Scanie. Aj automobilka Scania sa pripravuje na elektromobilitu, na vývoji a vylepšeniach BEV vozidiel stále pracuje. Scania a Northvolt predstavujú novú batériu. Elektrické nákladné vozidlá s ňou najazdia až 1,5 milióna kilometrov.

Spoločnosti Scania a Northvolt predstavili spoločnými silami vyvinutý batériový článok pre elektrické ťažké nákladné vozidlá. Pri overovacích testoch preukázal lítiovo-iónový článok vynikajúcu životnosť, vďaka ktorej môžu nákladné vozidlá prejsť až 1,5 milióna kilometrov – čo zodpovedá celej životnosti nákladného vozidla. Keďže sa článok vyrába v severnom Švédsku pomocou elektriny, ktorá nepochádza z fosílnych zdrojov, jeho uhlíková stopa je približne tretinová oproti porovnateľnému referenčnému článku.

V roku 2017 spojili spoločnosti Scania a Northvolt, dvaja priekopníci v oblasti udržateľnosti, svoje sily s cieľom vyvinúť a vyrobiť špičkový batériový článok pre ťažké úžitkové vozidlá. Úzka spolupráca teraz priniesla svoje ovocie, pretože v gigatovárni Northvolt Ett na severe Švédska odštartovala výroba tohto batériového článku. Scania okrem toho ešte tento rok slávnostne otvorí novú továreň na výrobu batérií vo švédskom Södertälje, kde budú batériové články zostavované do „battery-packov“, aby ich bolo možné použiť pri výrobe ťažkých elektrických nákladných vozidiel.

Scania 45 R BEV 4×2 Highline general cargo transport

Elektrická cesta Scanie

Peter Carlsson, generálny riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Northvolt, k tomu hovorí: „Na začiatku tohto partnerstva sa spoločnosti Northvolt a Scania dohodli na ambicióznom časovom pláne vývoja vysokovýkonného batériového článku, ktorý by umožnil realizáciu plánov Scanie na elektrifikáciu ťažkej nákladnej dopravy. Skutočnosť, že sme úspešne prešli rozsiahlymi fázami vývoja a testovania a teraz dodávame z továrne Northvolt Ett články, ktoré z hľadiska výkonu prekonávajú naše pôvodné očakávania, je pre všetkých zúčastnených obrovským úspechom.“

Generálny riaditeľ spoločnosti Scania Christian Levin dodáva: „Premiéra predstavuje míľnik na ceste k udržateľnému systému dopravy. Budúcnosť ťažkej dopravy je elektrická. Aby sme podporili tento prechod a naďalej plnili sľub voči zákazníkom, že budeme prémiovou značkou, potrebuje Scania pre svoje elektrické nákladné vozidlá špičkové batériové články. Pri začatí vývoja batériového článku sme sa zamerali na vysoký výkon, nízke prevádzkové náklady a dlhú životnosť. Rozhodli sme sa pre požiadavku, aby článok umožnil ťažkému nákladnému vozidlu najazdiť až 1,5 milióna kilometrov. Testy ukázali, že túto požiadavku možno nielen splniť, ale aj prekročiť.“

Northvolt – výroba nových batérií

Nízka uhlíková stopa

V rámci záväzku spoločnosti dodávať udržateľné články využíva továreň Northvolt Ett elektrickú energiu 100 % vyrábanú z nefosílnych zdrojov v podobe vodných a veterných elektrární. Vďaka energii nepochádzajúcej z fosílnych zdrojov a integrácii ďalších prvkov udržateľnej výroby v továrni Northvolt Ett je odhadovaná uhlíková stopa článku pri plnej sériovej výrobe približne tretinová oproti porovnateľnému referenčnému článku (lítiovo-iónový článok NMC 111 podľa IVL 2019)*.

„Poslanie spoločnosti Northvolt vyrábať najekologickejšie batérie na svete sa dokonale zhoduje so zámerom spoločnosti Scania podporovať prechod smerom k udržateľnej doprave. Naozaj sa teším na to, keď dáme dohromady posledné dieliky skladačky pred zahájením dodávok našich prémiových elektrických vozidiel koncom tohto roka,“ hovorí Christian Levin. Formát článku: prizmatický, kapacita 157 Ah a nominálne napätie 3,6 V. Životnosť novej batérie je 1,5 milióna kilometrov v rámci ťažkej nákladnej dopravy.

Scania spustila novú výrobnú linku pre elektrické nákladné vozidlá, s vylepšenými batériami sú určené pre regionálnu dopravu. Do vozidiel boli nainštalované batérie s kapacitou 624 kWh, pričom kapacita nabíjania sa zvýšila až na 375 kW. To znamená, že jedna hodina nabíjania môže poskytnúť dojazd až 300 km. Úzko prepojený je kompletne prepracovaný systém vykurovania a chladenia. Udržiava hnaciu sústavu a komponenty batérie v ich dokonalej prevádzkovej teplote a umožňuje vynikajúcu kontrolu klímy v kabíne – priamo na dosah ruky prostredníctvom digitálnych platforiem. Aerodynamika kabíny bola tiež vylepšená pomocou rozšírení deflektorov, aby sa zabezpečilo, že každá kWh poskytne maximálnu vzdialenosť a dojazd 350 km pri zaťažení 40 t a dojazd 250 km pri maximálnej hmotnosti 64 t.

Zdroj
transport.sk
Editor
VIB

Prečítajte si aj

Back to top button