Cestná doprava

Polícia obvinila manažérov D4R7 Construction, spoločnosť to odmieta

V prípade stavby D4 a R7 sa dlhodobo hovorí o podozreniach, že sa tu vozí aj kontaminovaná zemina, nevhodný materiál či odpad z nelegálnych skládok z okolia Bratislavy. Hlavný zhotoviteľ stavby, spoločnosť D4R7 Construction to odmieta.

Polícia vzniesla obvinenie voči dvom vrcholným manažérom spoločnosti D4R7 Construction, ktorá je hlavným zhotoviteľom projektu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, pre trestný čin ohrozovania a poškodzovania životného prostredia. Spôsobiť na ňom mali škodu vo výške 12,5 milióna eur. Informovalo o tom Krajské riaditeľstvo Policajného zboru (KR PZ) v Bratislave na sociálnej sieti s tým, že obvinený je občan Nemecka s iniciálami M.H. a občan Španielska, ktorého iniciály však polícia nespresnila.

Policajný vyšetrovateľ už spracoval podnet na vzatie obvineného M.H. do väzby. Toho polícia zadržala v piatok (29. 5.) počas akcie Konateľ. Ďalší obvinený, občan Španielska, sa podľa polície už dlhšiu dobu nezdržuje na Slovensku, budú preto voči nemu uplatnené opatrenia v rámci medzinárodných dohôd v oblasti trestného práva.

VIAC AKO ROK TVRDEJ POLICAJNEJ PRÁCE: ZÁSAH V SÚVISLOSTI S PROJEKTOM D4R7

Uverejnil používateľ Polícia Slovenskej republiky Sobota 30. mája 2020

„Obvinení sa mali skutku dopustiť v postavení štatutárnych orgánov v súvislosti s realizáciou nelegálnej ťažby materiálu určeného na výstavbu D4 a R7 v katastrálnom území obce Dunajská Lužná, časť Jánošíkova,“ povedal vo videu zástupca riaditeľa Odboru kriminálnej polície KR PZ v Bratislave Milan Maškara.

Touto činnosťou podľa polície zásadným spôsobom zasiahli do životného prostredia, konkrétne do lokality chráneného územia Žitného ostrova. Znaleckým dokazovaním sa podľa Maškaru zistilo, že činnosťou obvinených bola na životnom prostredí spôsobená škoda vo výške 12,5 milióna eur. Polícia za účelom náhrady tejto škody už zaistila financie vo výške 12,2 milióna eur a rovnako aj nehnuteľnosti nachádzajúce sa na Slovensku.

V súvislosti s výstavbou bratislavského nultého obchvatu, D4 a R7, polícia podľa Maškaru momentálne vyšetruje deväť trestných vecí. Týkajú sa trestnej činnosti neoprávneného nakladania s odpadmi, ohrozovania a poškodzovania životného prostredia, ako aj majetkovej a daňovej trestnej činnosti.

Polícia v obvinení tvrdí, že činnosťou obvinených bola na životnom prostredí spôsobená škoda vo výške 12,5 milióna eur (FOTO: TASR – Jaroslav Novák)

V prípade stavby D4 a R7 sa dlhodobo hovorí o podozreniach, že sa tu vozí aj kontaminovaná zemina, nevhodný materiál či odpad z nelegálnych skládok z okolia Bratislavy. Pre tieto podozrenia zasahovala na stavbe obchvatu viackrát aj polícia, ktorá odoberala vzorky na znalecké skúmanie.

V novembri 2019 oznámil vtedajší člen predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Peter Gandl, že statické skúšky únosnosti časti násypu na stavbe diaľnice D4 pri Jarovciach nevyhovujú, čo je podľa neho pravdepodobne ešte horší problém, ako tunajší nález azbestu na stavbe. „Pri kontrole sa zistilo, že sa tam našli kusy dreva, že tam boli nejaké textílie a také materiály, ktoré jednoznačne do násypu nepatria a, samozrejme, znižujú jeho únosnosť,“ podotkol s tým, že podľa neho sa bude asi musieť násyp rozobrať a vybudovať nanovo.

D4R7 Construction obvinenia odmieta

Spoločnosť D4R7 Construction obvinenia zo strany Polície odmieta. Tvrdí, že ťažbou štrku v katastri Dunajská Lužná v okrese Senec (lokalita Jánošíkova) nevznikli škody na životnom prostredí. Opatrenia zo strany polície považuje za neprimerané a ponižujúce. Firma to uviedla vo svojom stanovisku pre TASR. Zároveň spresnila, že v prípade ťažby štrku boli zo strany polície vznesené obvinenia jednému súčasnému a jednému bývalému konateľovi, jednému zamestnancovi, ako aj spoločnosti samotnej.
      
D4R7 Construction tvrdí, že uzatvorila platné nájomné zmluvy s vlastníkmi relevantných pozemkov špecificky za účelom ťažby štrku. „Preto nemohla byť spôsobená žiadna škoda majiteľom dotknutých pozemkov. Bola im zaplatená dohodnutá odmena za využitie ich pozemkov a títo si ani neuplatňujú žiadne nároky voči firme,“ uviedla spoločnosť. Potrebné povolenia na ťažbu štrku z dotknutých pozemkov mala zabezpečiť iná slovenská firma, ktorú si D4R7 Construction najala. „Tá zabezpečila vydanie prvostupňového územného rozhodnutia Okresného úradu Bratislava, ktorým boli práce schválené,“ uviedol hlavný zhotoviteľ projektu bratislavského nultého obchvatu.

Rýchlostná cesta R7 pri obci Dunajská Lužná (okres Senec) na zjazd R7 (FOTO: TASR – Martin Baumann)

„Zabezpečili sme viacero znaleckých a odborných posudkov, ktoré použitím vedeckých metód preukazujú, že ťažba štrku v lokalite Jánošíkova nespôsobila žiadnu škodu na životnom prostredí,“ uviedla D4R7 Construction. Firma zároveň považuje vyčíslenú výšku údajne spôsobenej škody, s ktorou pracujú orgány činné v trestnom konaní, za spornú a veľmi špekulatívnu.
      
D4R7 Construction deklaruje, že plne spolupracovala pri všetkých žiadostiach o informácie a súčinnosť, ktoré jej zo strany polície boli adresované. „Keď vyšetrovateľ predvolal konateľov spoločnosti na výsluch, títo sa riadne dostavili. Spoločnosť taktiež zabezpečila dostavenie sa na výsluch jedného z jej manažérov, hoci ten už bol medzičasom vyslaný na prácu na inom projekte mimo SR,“ uviedla firma. To, ako polícia zaistila súčasného šéfa firmy M. H., považuje D4R7 Construction za nielen nepotrebné opatrenie, ale aj neprimerané a ponižujúce.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button