Cestná doprava

Osem štátov Európskej únie je proti emisnej norme Euro 7

Osem štátov Európskej únie je proti emisnej norme Euro 7. Proti plánovanému sprísneniu noriem obmedzujúcich emisie výfukových plynov sa postavila osmička členských štátov, medzi inými Slovensko aj Česko.

Osem štátov poslalo list Európskej komisii a predsedníctvu rady Európy, v ktorom sa stavajú na stranu výrobcov. „Sme proti akýmkoľvek novým pravidlám týkajúcich sa výfukových emisií (vrátane novej metodiky testovania alebo nových emisných limitov) pre osobné aj úžitkové automobily,“ citujú médiá zo spoločného dokumentu ôsmich krajín. Podpísalo ho Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Česká republika, Maďarsko, Poľsko, Rumunsko a Slovensko.

Tieto štáty majú momentálne v Rade ministrov EÚ dostatok hlasov, aby návrh zablokovali. Vo svojom vyhlásení vecne kritizujú, že nové pravidlá by úplne zbytočne viazali investície potrebné na dosiahnutie nedávno prijatých cieľov v oblasti emisií CO2 pre automobilový priemysel. Navyše termíny (1. júl 2025 pre osobné automobily a 1. júl 2027 pre nákladné automobily) sú považované za úplne nereálne a nerealizovateľné.

Nemecko spomínaný dokument síce nepodpísalo, ale aj tamojšia automobilová scéna je proti. „Teraz je dôležité návrh vylepšiť, aby sa našlo rozumné riešenie,“ nechala sa pre Handelsblatt počuť Hildegard Müller, prezidentka Nemeckého zväzu automobilového priemyslu. Zároveň dodáva, že súčasný návrh Európskej komisie je „sčasti mimo realitu“.

Osem štátov Európskej únie je proti emisnej norme Euro 7

Podobne to vidí aj šéfka Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA), Sigrid de Vries: „Automobilový priemysel sa síce zaviazal k ďalšiemu znižovaniu emisií v prospech klímy, životného prostredia a zdravia, ale návrh Euro 7 jednoducho nie je správnou cestou, ako to dosiahnuť. Mal extrémne nízky dopad na životné prostredie a bolo by to extrémne drahé.“

Podľa štúdie, ktorú si nechala ACEA vypracovať, by návrh zdražil osobné automobily so spaľovacími motormi približne o 2000 eur. Nákladné automobily a autobusy so vznetovými motormi by podľa štúdie boli drahšie dokonca o 12 000 eur!

Navyše odhady podľa asociácie odrážajú čisto výrobné náklady. V cenách pre zákazníkov by sa to podľa ACEA odrazilo v ešte vyšších čiastkach. Európska komisia naproti tomu vo svojom hodnotení vplyvu predpokladala dodatočné náklady vo výške niekoľko sto eur pri osobných a dodávkových automobiloch a približne o 2800 eur vyššie pri nákladných automobiloch a autobusoch.

Slovensko je proti norme EURO 7

Slovensko sa postavilo na stranu nespokojných a žiada prehodnotenie novej európskej emisnej normy. Zatiaľ čo sa automobilky adaptovali na predchádzajúce normy a medzitým sa začali pripravovať na zásadný prechod na elektromobilitu, do hry vstúpil nový európsky návrh Euro 7, táto emisná norma by však v priebehu nasledujúcich dvanástich rokov len odčerpávala investície z automobilového priemyslu, ktoré sú nutné na dosiahnutie cieľov vyplývajúcich z prechodu zo spaľovacích motorov na väčší rozvoj elektromobility. Kľúčovou spoločnou požiadavkou skupiny je preto odklad navrhovaných pravidiel. V prípade osobných automobilov minimálne o tri roky, z roku 2025 na rok 2028, a v prípade nákladných vozidiel o päť rokov, čo znamená posun z plánovaného roku 2027 na rok 2032.

Zdroj
transport.sk
Editor
VIB

Prečítajte si aj

Back to top button