Cestná doprava

Aj slnko môže znížiť emisie v doprave

Aj slnko môže znížiť emisie v doprave. Hybridný ťahač Scania s návesom so solárnymi panelmi testujú na švédskych cestách. Solárna energia získaná z fotovoltických panelov výrazne znižuje prevádzkové náklady aj emisie.

Fotovoltika na úžitkových vozidlách sa v súčasnosti využíva prevažne ako technika na výrobu solárnej energie pre klimatizáciu v kabíne či ako pomocný zdroj agregátu chladiarenského návesu. Nielen Sono Motors skúša využitie solárnej energie v autodoprave. Spoločnosť TIP Group začala testovať chladiarenské návesy s fotovoltickými panelmi. Solárne panely môžu poskytnúť 65 až 100 % energie potrebnej na prevádzku chladiacej jednotky.

Fotovoltiku skúša aj Scania. Nákladné vozidlo s návesom so solárnymi panelmi je výsledkom dvojročnej výskumnej spolupráce spoločností Scania, Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts Express, Dalakraft a švédskej univerzity v Uppsale. „V rámci tejto kooperácie slúžia solárne panely po prvýkrát na výrobu elektrickej energie pre pohon trucku. Slnko ako zdroj energie môže výrazne znížiť emisie v doprave. Je úžasné udávať smer vývoja nákladných vozidiel novej generácie,“ komentoval projekt Stas Krupenia, vedúci výskumného oddelenia v spoločnosti Scania.

Nové solárne panely

Cieľom projektu je otestovanie výkonu fotovoltiky a výroby solárnej energie a zistenie, o koľko sa môžu znížiť emisie vďaka použitiu solárnych panelov v reálnej prevádzke. V rámci projektu vyvinuli nové, účinné a ľahké solárne panely pre nákladné vozidlá. „Ide o vzrušujúci projekt, prostredníctvom ktorého sa akademická obec a zástupcovia priemyslu spoločne snažia znížiť vplyv nákladnej dopravy na životné prostredie. Výsledky tohto jedinečného vozidla budú veľmi zaujímavé,“ tvrdí Erik Johansson, vedúci projektu a profesor fyzikálnej chémie na univerzite v Uppsale.

Predĺženie dojazdu

Testovaný náves s dĺžkou 18 metrov takmer celý pokryli solárnymi panelmi, ktorých plocha a výkon zodpovedajú inštalácii na rodinnom dome. Aj v severských klimatických podmienkach solárna energia predĺži hybridnému nákladnému vozidlu dojazd až o 5000 km ročne. V krajinách, kde slnko svieti viac hodín denne, napríklad v Španielsku, Portugalsku či Taliansku, môže vozidlo zdvojnásobiť množstvo získanej solárnej energie, a teda aj dojazd na viac ako 10 000 km ročne. Elektrina vyrobená solárnymi panelmi ušetrí palivo a zníži množstvo emisií uhlíka.

Scania R-series solar-powered hybrid electric truck

Súčasťou projektu je tiež výskum nových, ľahkých tandemových solárnych článkov, ktoré sú založené na kombinácii solárnych článkov spoločnosti Midsummer a nových perovskitových fotovoltických panelov. Táto technológia by mohla zdvojnásobiť množstvo vyrobenej solárnej energie v porovnaní so súčasnými panelmi. Fotovoltické panely sú v neustálom vývoji a poskytujú stále viac solárnej energie.

Aj slnko môže znížiť emisie v doprave

Hybridný ťahač Scania s návesom začala testovať dopravná spoločnosť Ernsts Express AB v rámci prevádzky na verejných komunikáciách. „Celé odvetvie nákladnej dopravy vo všeobecnosti čelí veľkým výzvam, najmä pokiaľ ide o palivo. Budúcnosťou je pohon využívajúci energiu z obnoviteľných zdrojov elektriny. Preto je tento projekt ešte väčším prínosom pre podniky, ktorých ambíciou je ekologická preprava,“ uviedol Lars Evertsson, generálny riaditeľ Ernsts Express.

Truck využívajúci na pohonom slnečnú energiu je z hľadiska konceptu pohonnej sústavy plug-in hybrid s výkonom 560 koní. Na stenách a streche 18-metrového návesu je plocha 100 m2 pokrytá ľahkými a ohybnými solárnymi panelmi/fóliami s maximálnou výdatnosťou 13,2 kW. Odhaduje sa, že pri prevádzke vo švédskych podmienkach dodajú ročne 8000 kWh. Batérie nabíjané solárnou technológiou majú celkovú kapacitu 300 kWh, z toho 100 kWh v ťahači a 200 kWh v návese. Doterajšie testovanie spoločnosti Scania ukazuje, že táto technológia je nielen uskutočniteľná, ale aj sľubná.

Zdroj
transport.sk
Editor
VIB, Scania

Prečítajte si aj

Back to top button