Elektromobilita

Na mieru elektromobilite

Na mieru elektromobilite. Vo februári odhlasoval Európsky parlament skončenie predaja vozidiel poháňaných spaľovacím motorom od roku 2035. V súčasnosti sa ako najvhodnejšia alternatíva k vozidlám so spaľovacími agregátmi javia elektromobily. A aj keď za ostatných desať rokov elektromobilita výrazným spôsobom pokročila, vždy je čo zlepšovať.

Napriek tomu, že elektromobil je vo svojej podstate jednoduchší než klasické vozidlo so spaľovacím motorom, stále ide o pomerne zložitý mechanický organizmus, na efektivitu chodu ktorého majú veľký vplyv jeho jednotlivé komponenty. Okrem aerodynamickej účinnosti má obrovský vplyv na spotrebu aj valivý odpor pneumatík (približne 20 %). No zatiaľ čo pri vozidlách so spaľovacím motorom znamenal vyšší valivý odpor „len“ vyššiu spotrebu, pri batériových elektromobiloch môže signifikantne znížiť samotný dojazd (samozrejme, práve vyššou spotrebou elektrickej energie).

No a na túto oblasť sa zameral pneumatikársky gigant Hankook, ktorý na trh uviedol pneumatiku Ventus iON Evo, prvú letnú pneumatiku z nového produktového radu, špeciálne navrhnutú pre elektromobily.
K vlastnostiam novej pneumatiky patria znížený valivý odpor, extrémne nízka hlučnosť pri odvaľovaní a vysoká nosnosť. Pre vodičov elektromobilov to znamená dlhší dojazd na jedno nabitie batérie a lepšie jazdné vlastnosti oproti bežným pneumatikám. Okrem toho sú nové produkty Hankook iON špeciálne navrhnuté pre rýchly nástup krútiaceho momentu, ktorým sa elektromobily vyznačujú.

Ďalší pokrok vo vývoji pneumatík pre elektromobily má zabezpečiť aj účasť spoločnosti Hankook na prestížnom podujatí Formula E

Na mieru elektromobilite

Množstvo technických riešení pre špecifické požiadavky elektromobilov

Nová pneumatika Hankook Ventus iON Evo spĺňa náročné požiadavky kladené na pneumatiky pre elektromobily, vďaka rozsiahlemu súboru technických riešení. Spoločnosť Hankook sa musela vysporiadať najmä s vyššou hmotnosťou elektromobilov (vzhľadom na značnú hmotnosť batérií), a to zvýšením nosnosti pneumatiky. Proti deformačným silám, spôsobeným obzvlášť vysokým krútiacim momentom elektrických vozidiel, účinne pôsobia okrem iného ultra odolné aramidové vlákna.

Mimoriadnu odolnosť a nižšie opotrebenie pneumatiky zaisťuje zmes behúňa, ktorá sa vyznačuje vysokým podielom prírodnej živice. Na mikroúrovni zvyšuje vysoký obsah oxidu kremičitého priľnavosť na mokrej vozovke tým, že pôsobí proti vytváraniu nebezpečného vodného filmu medzi povrchom vozovky a pneumatikou. Ďalšou zvláštnosťou novej zmesi je vysoký podiel prírodných olejov. Vďaka tomu sú produkty radu iON nielen celkovo udržateľnejšie, ale prírodné oleje majú taktiež pozitívny vplyv na životnosť behúňa.

To znamená, že pre trvalo udržateľnú výkonnosť pneumatiky je potrebného menej materiálu, a úspora hmotnosti až o jeden kilogram na pneumatiku zároveň znižuje valivý odpor.
Jednou z mimoriadnych vlastností modelu Ventus iON je optimalizovaná aerodynamika, ktorá umožňuje využiť potenciál pre lepšiu spotrebu a dojazd. Dezén pneumatiky je navrhnutý tak, aby sa znižoval odpor vzduchu, čo platí aj pre nápisy na bočniciach.

Ďalším cieľom vývoja bolo dosiahnuť čo najtichšiu prevádzku, najmä preto, lebo odstránenie hluku zo spaľovacieho motora pritiahlo pozornosť k hlučnosti pneumatík. Na dôležitosti tak vzrástla integrovaná technológia Hankook Sound AbsorberTM, ktorá spolu s protihlukovým dezénom pneumatiky výrazne znižuje hladinu hluku v interiéri vozidla.

Odmenou za precíznu konštrukciu nie je len certifikát od TÜV SÜD, ale aj energetický štítok EÚ s výsledkom A/A/A

Certifikát TÜV SÜD: úspešne zvládnutý konflikt cieľov

Vývojári spoločnosti Hankook skvelo vyriešili konfliktné ciele minimalizácie valivého odporu pri zachovaní rovnakej kvality v ostatných dôležitých výkonnostných kritériách. Potvrdila to aj spoločnosť TÜV SÜD v nezávislom porovnávacom teste s použitím konkurenčných výrobkov prémiového segmentu. Pneumatika Hankook Ventus iON Evo, namontovaná na bežných prémiových elektromobiloch, je jednoznačne lepšia, bez toho, aby vykazovala slabiny v iných dôležitých kritériách. Dosahuje tiež lepšie hodnoty brzdného účinku na mokrom aj suchom povrchu. Okrem toho je to tiež najtichšia pneumatika v teste.

Hmotnosť elektromobilov a rýchly nástup krútiaceho momentu si vyžadujú špecifický prístup ku konštrukcii pneumatiky. Aj preto sú Hankook iON Evo vystužené vrstvou z aramidových vlákien.

Veľký potenciál pre zníženie emisií CO2 v segmente náhradných pneumatík

Špeciálne pneumatiky pre elektromobily získavajú na význame tiež v segmente náhradných pneumatík. Podľa prognóz informačnej služby IHS Markit bude celosvetový podiel elektromobilov poháňaných batériami na celkovom predaji automobilov každoročne rásť o 36,6 %, zo súčasných 6,4 % na 29,5 % v roku 2028. Keďže pneumatiky Hankook iON umožňujú prejsť viac kilometrov na jedno nabitie batérie v porovnaní so štandardnými pneumatikami, môžu tiež význame prispieť k zníženiu emisií CO2 z cestnej dopravy. Vďaka veľkému množstvu inovatívnych technických riešení sa pneumatika Hankook iON Evo môže pochváliť aj energetickým štítkom EÚ s hodnotením A/A/A!

Na mieru elektromobilite

Prienik technológií v segmente elektromobilového športu a cestných vozidiel

Vývojári spoločnosti Hankook, ktorá je jedným z popredných svetových výrobcov originálneho vybavenia pre elektromobily prémiových značiek, už mnohokrát potvrdili svoje znalosti v tomto náročnom segmente. Pneumatiky originálneho vybavenia od spoločnosti Hankook, ktoré boli optimalizované pre elektromobilitu, už používajú automobilky Audi, BMW, Porsche, VW a ďalšie popredné značky. Od sezóny 2022/2023 bude tento výrobca prémiových pneumatík dokazovať svoju technickú odbornosť, ktorú získal v oblasti udržateľnosti a vysokovýkonnej mobility, aj ako dodávateľ pre oblasť elektromobilového športu, a to na základe poverenia od Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA).

Vysoká stabilita, nízka hlučnosť, zníženie valivého aj aerodynamického odporu, to všetko by malo zaistiť, že vďaka pneumatikám Ventus iON Evo dokážu elektromobily prejsť na jedno nabitie oveľa viac kilometrov

Zdroj
transport.sk
Editor
Hankook

Prečítajte si aj

Back to top button