Cestná doprava

Kamióny budúcnosti: Einride

Svet sa mení závratnou rýchlosťou. Technológie posúvajú hranice možného a to platí aj pre segment nákladnej dopravy. V našom seriáli si postupne každý týždeň predstavíme nákladné vozidlá budúcnosti, na ktorých vývoji sa v súčasnosti intenzívne pracuje a v nesledujúcich rokoch by mali určovať smer cestnej nákladnej dopravy. V prvej časti sa pozrieme na priekopnícke vozidlá švédskeho startupu Einride.

Na ten ste mohli naraziť, ak ste už počuli o autonómnom vozidle na prevoz dreva T/Log 4×4. Ten je jedným z produktov, ktoré tento švédsky startup stihol predstaviť svetovej verejnosti, zďaleka však nie jediným. V polovici minulého roka predstavil Einride novú generáciu autonómneho podvozku, v Angličtine označovaného ako pod, ktorý svojou funkcionalitou a cenovou dostupnosťou podľa Einride má uplatnenie na trhu už dnes. V roku 2019 bol tento startup prvým, ktorý na verejnej ceste použil plne autonómne elektrické ťažké nákladné vozidlo a testy a prevádzku autonómnych podvozkov realizuje aj na lokáciách svojich zákazníkov vo Švédsku.

„Našu cestu sme začali v roku 2016 so snom, že s pomocou technológií vybudujeme lepšiu budúcnosť. Roky tvrdej práce a odhodlania celého tímu v Einride z nás urobili lídra v autonómnom elektrickom transporte (AET),“ hovorí CEO a zakladateľ spoločnosti Robert Falck. Posledná generácia autonómneho elektrického podvozku má prepracovaný dizajn, lepšiu aerodynamiku, lepšiu funkcionalitu a je pripravená na masovú výrobu a komercializáciu. Zákazníci si dokonca môžu zadať predobjednávky.

Podvozky Einride fungujú úplne bez vodiča (FOTO: Einride)

Autonómnu jazdu v súčasnosti upravuje norma SAE J3016, ktorá rozlišuje šesť stupňov autonómnej jazdy od asistenčných systémov (level 0) až po plne autonómne vozidlá, schopné jazdiť kdekoľvek a za akýchkoľvek podmienok (level 5). Zatiaľ čo tieto štandardy sa ale spoliehajú na určité zapojenie ľudského faktora, podvozky Einride si navrhnuté úplne bez vodiča, preto Einride vytvoril pre elektrické autonómne podvozky vlastnú metodológiu.

Pre uzavreté prevádzky sú autonómne podvozky ideálne (FOTO: Einride)

„Pod je úplne nové vozidlo a nijako sa nedá zaradiť do existujúcich štandardov, ani v prípade takých pokrokových technológií ako sú tie autonómne. Preto sme vytvorili systém klasifikácie AET, ktorá vychádza z použitia elektrických nákladných vozidiel bez vodiča. Týmto spôsobom dokážeme škálovať naše možnosti podľa najpoužívanejších a najvhodnejších prípadov použitia, s jasným cieľom automatizovať toľko z dopravnej siete, koľko sa len dá,“ hovorí technologický riaditeľ Einride Pär Degerman.

Chýbajúca kabína vodiča znamená väčší nákladový priestor (FOTO: Einride)

Klasifikácia AET zahŕňa levely 1 až 5, pričom levely 1 až 4 si už je možné predobjednať. Vozidlá triedy AET 1 sú vhodné do uzavretých prevádzok s prednastavenými trasami vhodnými pre plne autonómnu prevádzku. AET 2 zahŕňajú uzavreté prevádzky, avšak s možnosťou krátkych presunov po verejných cestách. Podvozky triedy 1 a 2 majú maximálnu rýchlosť 30 km/h, celkovú hmotnosť 26 ton, nosnosť 16 ton a dojazd 130 až 180 km na jedno nabitie. Zákazníkom budú dodávané v priebehu roka 2021.

Autonómny podvozok na prevoz dreva T/Log (FOTO: Einride)

AET 3 prináša ďalšie funkcie a umožňuje prevádzku podvozkov na vedľajších cestách alebo menej rušných hlavných cestách medzi dvoma závodmi. Maximálna rýchlosť takýchto vozidiel je 45 km/h. AET 4 budú schopné plne autonómnej prevádzky na cestách, s maximálnou rýchlosťou do 85 km/h. Podvozky tried 3 a 4 majú rovnaké úžitkové vlastnosti ako podvozky AET 1 a 2. Vyššie rady 3 a 4 by mali k zákazníkom doraziť medzi rokmi 2022 a 2023. Podvozky môžu byť ovládané operátorom, ktorý je od nich fyzicky vzdialený aj stovky kilometrov ďaleko. Jeden operátor dokáže súčasne ovládať aj niekoľko vozidiel.

Jeden operátor dokáže ovládať viacero podvozkov súčasne (FOTO: Einride)

Dizajn s novými prvkami

Najnovšia generácia podvozkov má okrem nových technológií aj nový dizajn. Ten zvyšuje funkcionalitu a umožňuje aj masovú sériovú výrobu. Hrany sú oblejšie, čo zlepšuje aerodynamiku, zmeny však neovplyvnili úžitkové vlastnosti. Predná strana podvozku dostala výkonné svetlomety, ktoré umožňujú prevádzku podvozku na verejných cestách, no prinášajú aj charakteristický svetelný podpis. Zadné svetlá boli predĺžené po celej výške nákladového priestoru, aby sa zvýraznila funkcionalita, no najmä zvýšila bezpečnosť a podvozky boli viditeľnejšie pre ostatných účastníkov cestnej premávky.

Silné značky v portfóliu

Podvozky od Einride si už stihli získať priazeň a podporu niekoľkých popredných spoločností. Objednávku na niekoľko kusov podvozkov už podpísal švédsky Lidl a svoju flotilu elektrických vozidiel doplní podvozkami Einride aj výrobca mliečnych produktov Oatly. Partnermi uvedenia podvozkov na trh sa stali tiež spoločnosť Bridgestone a švédsky výrobca batérií Northvolt. „Sme šťastní, že máme pokračujúcu podporu Lidlu a Oatly ako súčasných partnerov Einride a teraz partnerov uvedenia novej generácie podov, ako aj existujúce partnerstvo s lídrami odvetvia ako Bridgestone a Northvolt. Prechod na udržateľnú a inteligentnú nákladnú dopravu bude spoločným úsilím, preto je povzbudzujúce mať dopredu mysliacich partnerov,“ povedal obchodný riaditeľ Einride Jonas Hernlund.

Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button