Cestná doprava

Česko-slovenská EVA

Česko-slovenská EVA. Eurowag začal predregistráciu mýtneho systému EETS, ktorý bude spustený počas budúceho roka, pre Česko a Slovensko. Na to, aby ste prešli celú Európu od východu na západ, už vám bude stačiť iba OBU jednotka EVA. A ako bonus k tomu zadarmo získate aj službu Fuel Guard, ktorá zamedzí zneužitiu palivových kariet.

O mýtnom štandarde EETS už bolo napísané mnohé. Veľké očakávania, že čoskoro bude možné jazdiť s jedinou krabičkou na okne, sa však naplnili. Jednotlivé krajiny totiž nechceli do svojho systému výberu mýta pustiť nikoho iného, pretože tým, samozrejme, prichádzajú o časť peňazí. Navyše, zo strany Európskej únie neexistovala žiadna sankcia za to, keď sa štáty do systému EETS nepripoja. Ako sa ukazuje, jedinou pákou je konkurencia a snaha rôznych firiem zapojiť sa do systému. Jednou z nich je aj česká spoločnosť Eurowag.

Česko-slovenská EVA

Spoločnosť Eurowag predstavila svoju univerzálnu OBU jednotku EVA (Enhanced Vehicle Assistant) v roku 2020 a postupne do nej pridávala jednotlivé štáty. Kľúčovým sa stal predovšetkým tento rok, keď EVA umožnila platiť za mýto v Nemecku, ktoré je hlavnou tranzitnou krajinou. V súčasnej dobe možno jednotku EVA využiť na platbu mýta v Rakúsku, Poľsku (eToll, diaľnice A1 a A4), Belgicku a Maďarsku. Ďalším míľnikom sa stane rok 2023, v prvom polroku sa do systému zaradí Česko a v druhom polroku následne Slovensko.

Registrujte sa už teraz

Už teraz preto spoločnosť Eurowag spustila pre svojich stálych zákazníkov, ktorí platia palivovými kartami alebo už používajú jednotku EVA, predregistráciu česko-slovenského mýtneho systému. „Česko-slovenská EVA umožní ľahké cestovanie z východu na západ s jedinou jednotkou,“ poukazuje na obrovskú výhodu Ivana Lang, manažérka mýtneho produktu zo spoločnosti Eurowag. Navyše, zákazníka to nebude vôbec nič stáť, dokonca nebude musieť vykonávať nejakú aktualizáciu. Obe krajiny sa mu totiž do jednotky EVA nahrajú automaticky.

Ustráži krádeže paliva

Pokiaľ si predregistrujete české a slovenské mýto, dostanete k jednotke EVA zadarmo veľmi užitočnú funkciu, pomenovanú Fuel Guard. Tá dokáže eliminovať väčšinu podvodov s palivovými kartami Eurowag, a to v prípade ich straty, ako aj skopírovania. „Vďaka GPS jednotke si totiž náš platobný systém dokáže skontrolovať, či platba prebieha skutočne na čerpacej stanici, kde stojí kamión spárovaný s kartou,“ vysvetľuje Ivana Lang. Zjednodušene povedané, platobný systém spoločnosti Eurowag „siahne“ po dátach o polohe nákladného vozidla, a pokiaľ sa nezhoduje s miestom platby, nevykoná autorizáciu.

Slovenskú jednotku bude môcť nahradiť EVA v druhej polovici budúceho roka

Ďalšou veľkou prednosťou jednotky EVA je aj jej okamžitá dostupnosť, pretože Eurowag ich má na sklade dostatok. Spoločnosť Eurowag si ich vyrába sama prostredníctvom jednej zo svojich dcérskych firiem, pre ktorú navrhla aj vlastný softvér, čo prináša kvalitnú servisnú podporu.

Všetko na jednom mieste

Používanie jednotky EVA firmám prináša navyše ešte jednu výhodu, a to zjednodušenie administratívy. Faktúry za mýta si totiž budete môcť spravovať na jednom mieste prostredníctvom klientskeho portálu Eurowag. Ten má za sebou čerstvý „refresh“, v rámci ktorého dostal vylepšenú mapu akceptačnej siete, lepšie plánovanie trás s ohľadom na parametre nákladných vozidiel a pochváliť sa môže aj rýchlejšou odozvou alebo väčšou stabilitou. EVA je tiež základom pre pokročilú telematiku.

Po Európe s dvoma jednotkami

Už na konci budúceho roka by sa zákazníci spoločnosti Eurowag mali dočkať kompletného pokrytia všetkých európskych mýtnych systémov len pomocou dvoch jednotiek – EVA a malej krabičky od firmy Axxes, ktorá zaistí platbu v krajinách južnej Európy. „Rokovania s krajinami tohto regiónu o otvorení mýtneho systému sú nesmierne zdĺhavé a firma Axxes je v tejto časti Európy etablovaná,“ odpovedá Ivana Lang na otázku, prečo nie sú v jednotke EVA všetky krajiny a prečo práve Axxes.Zaradiť nejakú krajinu do systému EETS je totiž veľmi zdĺhavý proces. Napríklad zaradenie Rakúska trvalo dva roky, Nemecka „len“ tri roky.

Už na konci budúceho roka vám budú na cestovanie po Európe stačiť len dve jednotky

Tento proces zamestnáva niekoľko desiatok ľudí, ktorí súčasne pracujú na viacerých krajinách. „Celé to začína tzv. predkolom, keď dochádza k registrácii, vyjednávaniu a overovaniu validity vstupu do samotnej certifikácie. V tejto fáze sa odsúhlasuje technická dokumentácia, plnenie špecifikácií a ich implementácia,“ opisuje Ivana Lang. Súčasne sa ladia zmluvné vzťahy medzi providerom EETS (Eurowag) a správcom výberu mýta v danej krajine, riešia sa, samozrejme, aj bankové záruky. V ďalšom kroku nastupuje samotné testovanie systému, ktoré prebieha v dvoch fázach na vybranej vzorke nákladných vozidiel a autobusov rôznych emisných tried a s rôznym počtom náprav. 

Editor
Michal ŠtenglEurowag

Prečítajte si aj

Back to top button