Toyota Land Cruiser je kráľ offroadu
Toyota Land Cruiser 150 z vás urobí kráľa offroadu, aj v prípade, že s jazdou v teréne nemáte žiadne skúsenosti. Dôležité je naučiť sa správne používať pomocníkov. A to nie je vôbec zložité.
Toyota Land Cruiser 150 je v predaji s jedným štvorvalcovým turbodieslom s objemom 2,8 litra, so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a v štyroch výbavových stupňoch. Nami testovaná verzia bola v tretej výbave Invincible, to znamená so štyrmi kamerami okolo vozidla, so systémom na voľbu povrchov a poloautomatickú jazdu nielen na ceste, ale aj v teréne.
Jazda po ceste
Land Cruiser má rebrinový rám a karoséria je k nemu pripevnená cez silentbloky. Na hladkej ceste ide ako vládna limuzína, pretože silentbloky zachytávajú vibrácie od kolies a od motora. Ďalším znakom limuzíny je zamatový záťah motora, za ktorý vďačí predovšetkým šesťstupňovej prevodovke s hydrodynamickým meničom. Land Cruiser má taktiež takzvaný kinetický dynamický systém stabilizácie. V systéme spolupracuje zadné vzduchové odpruženie s odpojiteľnými stabilizátormi oboch náprav, ktoré pomáhajú na ceste znižovať náklony v zákrutách. V teréne sú potom čiastočne alebo úplne vypnuté, aby mohlo dochádzať k potrebnému kríženiu náprav.
Voľba povrchu
Keď začne byť terén ťažší a Land Cruiser tvrdší, môže vodič prepnúť z jazdného režimu pre vysoké rýchlosti H4 na redukciu L4. Po stlačení tlačidla MTS možno voliť na otočnom ovládači celkovo päť úrovní kontroly trakcie – od klzkých povrchov cez stredne klzké až po tvrdé a kamenisté. V móde MTS vodič brzdí a pridáva plyn sám. Keď auto uviazne, môže sa na záchranu použiť uzavretý medzinápravový diferenciál. V najvyššej výbave je k dispozícii aj uzávierka zadného diferenciálu, a to v prípade tých najhorších situácií v teréne.
Automatická jazda v teréne
Testovaný Cruiser bol vybavený systémom Crawl Control, ktorý robí všetko pre to, aby sa vodič nedostával do náročných situácií. Ide o poloautomatickú jazdu v teréne. Keď namiesto tlačidla MTS stlačíte Crawl, na otočnom ovládači už nevolíte povrch, ale rýchlosť v piatich stupňoch. Najrýchlejšie sa ide na najviac klzkých povrchoch (sneh, blato, piesok) a najpomalšie na veľkých kameňoch. Len točíte volantom, nohy zložíte z pedálov a systém sa sám stará o to, aby dochádzalo čo najmenej k preklzu kolies. Podobne funguje aj asistent zjazdu z kopca, ktorý môže systém Crawl úspešne suplovať.
Kamerový systém
V zložitom teréne je dôležité vidieť, kadiaľ sa auto pohybuje. Systém, založený na štyroch kamerách a ukladaní obrazu do krátkodobej pamäte, tak vodičovi dokonca umožňuje pozrieť sa, ako vyzerá terén pod autom. K dispozícii sú jednotlivé pohľady tesne okolo vozidla, pri bicykloch, prahoch a pod nárazníkmi. Vyvolať možno aj panoramatický pohľad okolo vozidla. Doplnkom tejto funkcie je sklonomer, ktorý ukazuje sklon vozidla v pozdĺžnom aj priečnom smere. Uvedené funkcie a vybavenie pomôžu pri dobrodružných jazdách ochrániť Land Cruiser pred zbytočným poškodením, aby mohol dobre plniť svoje úlohy aj v bežnom živote.
Technické údaje
Vozidlo | Toyota Land Cruiser 2.8 D4-D Invincible |
Motor | R4/vznetový preplňovaný |
Zdvihový objem | 2 755 cm3 |
Max. výkon | 150 kW (204 k)/3 400 min-1 |
Max. krútiaci moment | 500 Nm/1 600 – 2 800 min-1 |
Max. rýchlosť | 175 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,9 s |
Prevodovka | A6 |
Kombinovaná spotreba | 9,7 l/100 km |
Spotreba v teste | 10,8/100 km |
Emisie CO2 | 243 g/km |
Objem batožinového priestoru | 621/1 934 l |
Pohotovostná hmotnosť | 2 140 kg |
Celková hmotnosť | 2 990 kg |
Rozmery (d × š × v) | 4 840 × 1 885 × 1 890 mm |
Rázvor | 2 790 mm |
Základná cena test. vozidla | 64 490 eur bez DPH |