Testy osobných vozidiel

Subaru Forester s mildhybridným pohonom e-boxer

Vyskúšali sme kompaktný SUV Subaru Forester s mildhybridným pohonom e-boxer. Aj tu Subaru ukazuje, že ide na techniku po svojom a striktne sa drží svojich technických predností.

Európske automobilky používajú pre mild hybridy batérie s napätím 48 V. Subaru chce ponúknuť dostatočnú funkciu elektrickej jazdy, a preto používa 118V Li-ion batériu. Tá má kapacitu 0,6 kWh a poháňa elektrický motor s výkonom 13,5 kW. Mild hybrid od Subaru umožňuje čisto elektrickú jazdu na vzdialenosť niekoľko sto metrov až 1,6 km do rýchlosti 40 km/h. Napriek tomu však Subaru výkon elektromotora nepričíta a udáva iba výkon samotného spaľovacieho motora, ktorý je 110 kW (150 k).

Zmysel e-boxera

Účelom tohto motora je pomôcť ekonomike prevádzky najmä v meste a zlepšiť odozvu na pridanie plynu v nízkych otáčkach. Mild hybrid ušetrí až 11% paliva oproti čisto benzínovej verzii. Asistencia elektromotora je znateľná tesne po rozjazde a v nízkych rýchlostiach. Jeho sila je veľkým prínosom pri manévrovaní v teréne so zapnutým režimom X-Mode. Pomáha urýchľovať reakcie vozidla na pohyby plynového pedála. Vo vyšších a stredných rýchlostiach je asistencia elektromotora nepoznateľná. Jednou z vlastností mildhybridného systému je, že rekuperácia nie je taká silná, aby vzala vodičovi pocit prirodzeného brzdenia.

Symetria nadovšetko

Subaru sa pýši tým, že ponúka jazdné vlastnosti podobné nízkym osobným vozidlám a zároveň terénne schopnosti vozidiel SUV. Forester e-BOXER nie je výnimkou. Princíp zostáva rovnaký ako u všetkých Subaru. Všetko pekne nadväzuje v pozdĺžnej osi za sebou, s ťažiskom nízko a uprostred vozidla. E-BOXER spája dvojlitrový „plochý“ motor s elektromotorom integrovaným v prevodovke Lineartronic, ktorý je umiestnený – ako inak – na osi kľukového hriadeľa. Hnacia sila pokračuje cez variátor, spojku, regulujúcu pohon všetkých kolies vo funkcii rozvodovky a následne ku všetkým štyrom kolesám. Za variátorom pribudla ďalšia elektronicky riadená spojka, ktorá umožňuje odpojiť oba motory a prevodovku od kolies a tým nezávisle nabíjať batériu. Tá je umiestnená aj symetricky pod podlahou vozidla. Hmotnosť celého mildhybridného systému je 110 kg a rozkladá sa na 60 kg na zadnej a 50 kg na prednej náprave.

Dynamika jazdy na ceste a schopnosti SUV

Vodič má možnosť voľby jazdných režimov z dvoch nastavení systému SI-Drive. I (Intelligent) ide na spotrebu a S (Šport) pre zábavu. V športovom režime S a pri dynamickej jazde systém SI-Drive automaticky aktivuje stratégiu radenia virtuálnych rýchlostných stupňov. Aktívne rozdeľovanie krútiaceho momentu a vektorové riadenie dynamiky poskytuje Foresteru vynikajúcu obratnosť a ochotu na zatáčanie. Ide presne tam, kam si vodič praje. Vďaka svetlej výške 220 mm je Forester veľmi dobre pripravený aj do terénu. Navyše má solídne nájazdové uhly. Terénny režim X-Mode má dvojicu módov sneh/štrk a hlboký sneh/blato. Funkcia X-Mode sa automaticky vypína a zapína na hranici 35 km/h, takže keď v teréne zrýchlite a príde náročnejšia pasáž, nemusíte ju znovu aktivovať.

Druhé oči EyeSight

Subaru sa, na rozdiel od mnohých iných značiek, môže pýšiť bezpečnostným systémom z vlastného vývoja. Volá sa EyeSight a jeho základom sú dve kamery za čelným sklom. Systém poskytuje 11 bezpečnostných funkcií, napríklad automatické núdzové riadenie, adaptívny tempomat s funkciou centrovania v jazdnom pruhu, prevenciu vybočenia z jazdného pruhu, schopnosť rozpoznať jazdný pruh nielen podľa deliacich čiar, ale napríklad podľa okraja vozovky. Predkolízny brzdový systém funguje aj na križovatkách. Subaru s týmto systémom vie pri rýchlostiach bežných v meste automaticky zastaviť pred stojacou aj idúcou prekážkou, chodcom alebo cyklistom.

Technické údaje

VozidloSubaru Forester 2.0ie-S Executive
Motorboxer/4
Zdvihový objem1995 cm3
Max. výkon110 kW (150 k)/5600 – 6000 min-1
Max. krútiaci moment194 Nm/4000 min-1
Max. rýchlosť188 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h11,8 s
PrevodovkaCVT
Kombinovaná spotreba8,1 l/100 km
Spotreba v teste8,8 l/100 km
Emisie CO2185 g/km
Objem batožinového priestoru509/1779 l
Pohotovostná hmotnosť1693 kg
Celková hmotnosť2185 kg
Rozmery d × š × v4640 × 1815 × 1730 mm
Rázvor2670 mm
Základná cena testovaného vozidla32 940 EUR bez DPH

Zdroj
transport.sk
Editor
Luděk Kortus, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button