Železničná doprava

Španielske vysokorýchlostné železnice

Španielske vysokorýchlostné železnice. Koncom novembra spustila na Pyrenejskom polostrove spoločnosť Iryo dlhoočakávanú prevádzku linky na vysokorýchlostnej trase Madrid – Barcelona.

Generálny riaditeľ Simone Gorini pred tamojšími médiami netajil, že ich cieľom je stať sa zásadným hráčom na trhu, ktorý prinesie revolúciu a cestujúcim jedinečný zážitok z cestovania. Krátko po otvorení prevádzky zhodnotil uplynulé obdobie firmy ako mesiace veľmi intenzívnej práce. Úspech však podľa neho nepatrí len samotnému vedeniu, ale verejnosť je jeho svedkom najmä vďaka úsiliu všetkých zamestnancov spoločnosti Iryo spolu s partnermi firmy.

Za spustením linky je predovšetkým dodržanie termínov všetkých zúčastnených strán. Nový hráč na španielskom trhu vysokorýchlostných vlakov začína prevádzku s deviatimi vlakmi z plánovanej flotily 20 vlakov Hitachi Frecciarossa 1000. Firma pripustila, že ich výrobu síce zdržala pandémia, jedným dychom ale dodala, že nešlo o žiadnu významnú mieru.

Španielske vysokorýchlostné železnice

Udržateľné, rýchle i tiché

„Prípravy na spustenie zahŕňali komerčne nevyťažené jazdy medzi Madridom a Barcelonou, pri ktorých sa testovali všetky prvky našej služby, aby sa zabezpečila maximálna kvalita,“ konštatoval Gorini. Dodal, že dodávky koľajových vozidiel budú pokračovať tempom jeden až dva vlaky každý mesiac až do mája 2023, keď bude v prevádzke všetkých 20 vlakov. „Sme jediným železničným operátorom v Španielsku, ktorý bude prevádzkovať flotilu 20 úplne nových vlakov. Chceme urobiť revolúciu vo vysokorýchlostnej doprave, do roku 2025 by sme mali prilákať osem miliónov cestujúcich ročne,“ zdôraznil.

Flotilu Frecciarossa, na ktorú spoločnosť stavila, považujú experti i portál International Railway Journal za tie, ktoré patria medzi najudržateľnejšie, najrýchlejšie, najtichšie a dokonca aj najbezpečnejšie v Európe. Z 95 % sú totiž vyrobené z recyklovateľných materiálov. Takmer na 100 % ich poháňa obnoviteľná energia s cieľom obmedziť emisie CO2 na 28 gramov na osobokilometer. Vybavené budú všetkým komfortom domova a spoločnosti Iryo umožnia ponúknuť cestujúcim jedinečný zážitok z cestovania po železnici, založený na flexibilite, personalizácii, udržateľnosti a integrovanej doprave, s ktorou chce spoločnosť vytvoriť nový štandard pre vysokorýchlostnú dopravu.

Cestovanie s kulinárskym zážitkom

Podľa vlastných potrieb si cestujúci môžu vybrať cestovanie v štyroch rôznych triedach alebo „komfortných zónach“. Infinita ponúka „veľký komfort bez obmedzení“, Singular Only You a Singular sú zamerané najmä na obchodných cestujúcich a štvrtou možnosťou je trieda Inicial. Všetky sedadlá sú potiahnuté kožou a vo všetkých štyroch triedach majú individuálne opierky na ruky, vybavené USB a štandardnými zásuvkami.

Cestujúci majú k dispozícii aj bezplatné Wi-Fi pripojenie s možnosťou pripojenia 5G. Pasažieri, ktorí cestujú v triedach Singular, Singular Only You a Infinita, si môžu objednať aj jedlo, priamo zo sedadla, prostredníctvom webovej stránky spoločnosti Iryo, ktorá uvádza, že jej vlaky budú mať aj najlepší bar/reštauráciu v európskych vysokorýchlostných vlakoch. Aby sa spoločnosť Iryo odlíšila od konkurencie, vytvorila vlastnú značku palubného stravovania Haizea. Tá bude ponúkať širokú škálu menu pripravovaného priamo na mieste, od raňajok až po večeru, s prémiovými značkami nápojov a obmieňaným vínnym lístkom vybraným spomedzi najlepších španielskych výrobcov.

„Naším poslaním je premeniť výlet na zážitok,“
hovorí Gorini pre dopravný portál a pokračuje, „chceme sa stať preferovanou možnosťou dopravy a prilákať čoraz viac ľudí na vysokorýchlostnú železnicu ako najudržateľnejšiu možnosť v kategórii cestovania na dlhé trasy. Nie sme nízkonákladový operátor, ale budeme mať flexibilné cestovné lístky za konkurencieschopnú cenu na trhu.“

Španielske vysokorýchlostné železnice

Za hranice vysokorýchlostných koľajníc

Generálny riaditeľ spoločnosti Iryo vidí potenciálny trh v podobe 30 miliónov zákazníkov. Španielsko je podľa jeho slov v počiatočnej fáze liberalizácie osobnej železničnej dopravy a poslaním spoločnosti ako globálneho operátora je pokračovať v raste. Prvotná linka Madrid – Barcelona sa začala prevádzkovať s 12 spojmi, ktorých počet sa od septembra 2023 zvýši na maximálne 32. V každom smere bude premávať 16 vlakov a 9 vlakov bude zastavovať v Zaragoze. V júni je v pláne Alicante a Albacete. Cieľom firmy je pripraviť nové investície, ktoré rozšíria vozový park o nové jednotky, ktoré budú môcť jazdiť na celom zábere Iberského rozchodu.

Zdroj
transport.sk
Editor
AČ, foto: Railtech.com, Bombardier.com

Prečítajte si aj

Back to top button