Železničná doprava

Pred 40 rokmi sa skončila bežná prevádzka parných rušňov na Slovensku

V sobotu 17. októbra uplynulo presne 40 rokov od momentu, kedy bola slávnostnou jazdou parného vlaku z Bratislavy cez Galantu a Trnavu do Leopoldova ťahaného parným rušňom 556.036 ukončená pravidelná prevádzka parných rušňov na Slovensku. Informovala o tom hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová.

Od toho momentu mali byť postupne administratívne zrušené a zlikvidované všetky parné rušne a nahradené motorovými a elektrickými rušňami a motorovými vozňami. Vďaka niekoľkým predstaviteľom vtedajších železníc a dobrovoľníkom však bolo zachránených niekoľko zástupcov ikony železníc, parného rušňa. „Parný rušeň 556.036, prezývaný Štoker, je jeden z tých šťastnejších, ktorý sa podarilo zachrániť pred plameňmi autogénu. Po skončení prevádzky parných rušňov sa stal súčasťou zbierok podnikového múzea železníc na Slovensku, dnešného Železničného múzea Slovenskej republiky. Vďaka šikovnosti dobrovoľníkov z občianskeho združenia Spolok Výhrevne Vrútky je rušeň stále funkčný a dokáže ťahať vlaky rovnako ako pred 40 rokmi,“ skonštatoval riaditeľ múzea Michal Tunega.

V zbierke múzea sa podľa jeho slov nachádza niečo vyše 270 historických železničných vozidiel. Z toho parných rušňov je 35, z nich niekoľko je „živých“, tzn. prevádzkyschopných, niektoré majú obnovený len vzhľad, čiže sú vo vystavovateľnom stave, ďalšie sa podrobujú náročným opravám do prevádzkyschopného stavu a zvyšné čakajú, kým na ne príde rad, a tiež budú opravené.

Pri tejto príležitosti plánovali ŽSR, Železničné múzeum Slovenskej republiky v spolupráci s občianskym združením Spolok Výhrevne Vrútky jazdu neverejného spomienkového vlaku na trati Bratislava – Pezinok – Trnava – Leopoldov. Vlak mal ťahať ten istý rušeň ako pred 40 rokmi v prípade poslednej jazdy parného vlaku. Podujatie s názvom Kráľovná železníc neodišla sa však pre aktuálnu pandemickú situáciu neuskutoční. Parný vlak na rovnakej trase by opäť odtiahol Štoker 556.036 a na výstave v Leopoldove by sa predstavili živé parné rušne, tentoraz po 40 rokoch už aj vo funkcii kultúrnej a osvetovej.

ŽSR zároveň priblížili, že prvý parný vlak prešiel územím Slovenska 20. augusta 1848. Železničná trať vychádzala z Marcheggu na krajinskej hranici medzi Rakúskom a Uhorskom. Parnému rušňu začala v 50. rokoch postupne rásť konkurencia v podobe kvalitných elektrických lokomotív. Prevádzka parných rušňov a slávnostne rozlúčenie sa s nimi na Slovensku sa uskutočnilo na bývalej Východnej dráhe 17. októbra 1980. „Zaujímavosťou je, že slávnostný vlak 17. októbra 1980 musel byť operatívne odklonený cez Galantu, keďže v ten deň skoro ráno došlo na stanici v Pezinku k vážnej nehode nákladného vlaku s nákladnými vozňami, ktoré ušli od iného vlaku a plánovaná trať Bratislava – Pezinok – Trnava – Leopoldov bola neprejazdná,“ dodala hovorkyňa železníc.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TASR, FOTO: Wiki

Prečítajte si aj

Back to top button