Železničná doprava

Vyššie poplatky za použitie železničnej infraštruktúry

Vyššie poplatky za použitie železničnej infraštruktúry. Železničiari stále nevedia, aká bude v novom roku cena za použitie železničnej infraštruktúry.

Navyše, dotácia na zľavy z poplatku za jej použitie pre nákladných dopravcov sa vyčerpá približne v polovici decembra tohto roka. Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) preto požiadala vládu o presunutie potrebnej sumy z dotácie určenej na rok 2023 do tohto roka, aby sa zabránilo zvýšeniu poplatku za použitie železničnej infraštruktúry v posledných decembrových týždňoch, informovala vo štvrtok asociácia.

Prezident AROS Patrik Benka tiež žiada, aby bol segment dopravy v rámci základného konceptu pomoci označený za kritickú infraštruktúru. „Konkrétne, aby za veľký podnik, ktorému má byť adresovaná pomoc, boli označené Železnice SR, ktoré dodávajú elektrinu do troleja pre dopravcov,“ priblížil Benka. Upozornil, že elektrinu si železnice nemôžu zaobstarať samy. Od 1. januára budúceho roka ju pre ŽSR bude ich dodávateľ nakupovať za spotové trhové ceny a železnice ju prenesú v plnej výške vrátane svojej marže na všetkých dopravcov.

„Do konca decembra máme zazmluvnenú cenu 140 eur za megawatthodinu (MWh) za silovú časť elektriny bez distribučných poplatkov a reálne hrozí výrazný nárast. Čoho sa najviac obávame, je to, že cena bude vyššia ako v ČR, kde sa silová časť bude dodávať za 200 eur/MWh a distribučná za 20 eur/MWh, čo je spolu 220 eur,“ upozornil Benka.

Vyššie poplatky za použitie železničnej infraštruktúry

Na pomoc podnikateľom by podľa výsledku posledného rokovania medzi APZD a ministrom hospodárstva v budúcom roku mohlo ísť 1,4 miliardy eur zahrnutých v rozpočte na rok 2023 plus 600 miliónov eur, ktoré pravdepodobne zostanú ušetrené zo schém spustených do konca tohto roka.
„Ministra hospodárstva sa nám podarilo presvedčiť na základný koncept pomoci, ktorý teraz predloží koaličnej rade na schválenie. Ak prejde, všetkým podnikateľom sa od začiatku budúceho roka odpustia poplatky za TPS, TSS a straty pri prenose elektriny, ako aj poplatok za straty pri distribúcii plynu,“ uviedol generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD) Andrej Lasz.

Podľa jeho slov by tak mali platiť pravdepodobne iba cenu silovej zložky komodity a jej distribúciu. Štát by to podľa odhadov malo stáť 500 miliónov eur. TPS je možné odpustiť cez ÚRSO, úprava poplatkov za TSS a straty pri prenose by si však mala vyžiadať zmenu legislatívy.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button