Master bude jazdiť aj na vodík
Spoločnosť HYVIA predstavila prototyp vodíkom poháňanej dodávky Renault Master Van H2TECH aj riešenia infraštruktúry na výrobu a tankovanie vodíka, ktorú bude záujemcom o tento typ pohonu ponúkať. HYVIA je joint-venture podnikom, ktorý s rovnakým 50 % podielom v júni 2021 založili automobilka Renault a špecialista v oblasti vodíkových technológií a palivových článkov Plug Power.
Aj keď ide o komerčne menej známe meno, Plug Power pôsobí na európskom trhu už viac ako 10 rokov a opiera sa o 20-ročné skúsenosti s vývojom v tejto oblasti. Spoločný podnik HYVIA chce zákazníkom ponúkať kompletný ekosystém, od vodíkových vozidiel až po možnosti produkcie vodíka a zariadení na jeho tankovanie.
Prvý prototyp
Prototyp Renault Master Van H2-TECH je prvým z trojice úžitkových vozidiel, ktoré plánuje HYVIA ponúkať ako prvé. Okrem dodávky pracuje aj na návrhu podvozku a mestského autobusu, oba takisto poháňané vodíkom. Vozidlá majú duálnou architektúru pohonu, teda systém pozostávajúci z batérie s kapacitou 33 kWh a palivových článkov s výkonom 30 kW. Každá zo štyroch vodíkových nádrží pojme približne 1,5 kg vodíka (spolu 6 kg) pri tlaku 700 barov, čo podľa výrobcu bude stačiť na dojazd do 500 km.
Bez obmedzení pre náklad
Prototyp Master Van H2TECH si zachováva rovnaké úžitkové vlastnosti, ako súčasné verzie dodávky Master využívajúce spaľovacie motory. Zostal zachovaný objem nákladového priestoru 12 m3 a výrazne neutrpí ani hmotnosť, celý alternatívny systém pohonu váži približne 450 kg. Vozidlá s alternatívnymi pohonmi majú navyše výnimku pre maximálnu celkovú hmotnosť vozidla, ktorá môže byť vyššia. Nádrže sú umiestnené na streche, pretože ich integrácia do podlahy by zvýšila svetlú výšku a tým sťažila nastupovanie a vystupovanie, ktoré je pre pohodlie vodiča dôležitým aspektom.
Vodíkové čerpacie stanice
HYVIA bude okrem vozidiel poskytovať aj ďalšie produkty a služby. Vo Francúzsku ukázala vodíkovú čerpaciu stanicu, na ktorej trvá natankovanie 6 kg vodíka asi 5 minút. Proces je rovnako jednoduchý, ako tankovanie nafty a nevyžaduje si žiadne špeciálne školenia ani certifikáty, napríklad ako pri tankovaní LNG.
Čerpacie stanice budú fungovať tak, že dodávaný vodík sa bude vyrábať na mieste, pomocou vodnej elektrolýzy, prípadne sa bude hromadne dodávať pomocou plynových trubicových prívesov. Systém vodík stlačí, uschová ho a potom ho v prípade potreby vydá do vozidla. Všetko je maximálne bezpečné, systém spĺňa všetky potrebné predpisy. Vodíkové tankovacie stanice budú k dispozícii na prenájom alebo kúpu. Prvé z nich začne HYVIA vyrábať vo francúzskej továrni Renault Flins na konci tohto roka.
Komplementárna ponuka
HYVIA a Renault Group považujú vodíkový pohon za komplementárny, má doplniť ponuku ďalších pohonov a dať tak zákazníkom na výber zvoliť si pohon, ktorý je najlepší pre ich špecifické úlohy. Master Van H2-TECH má okrem nulových emisií CO2 poskytnúť vyšší dojazd ako čisto elektrické verzie a takisto spomínané rýchlejšie tankovanie. HYVIA ním cieli na úlohy, kde vozidlo podstupuje vysoké záťaž a intenzívne sa používa. V predaji majú byť tieto tri vozidlá začiatkom roka 2022.