Motorizmus

Master bude jazdiť aj na vodík

Spoločnosť HYVIA predstavila prototyp vodíkom poháňanej dodávky Renault Master Van H2TECH aj riešenia infraštruktúry na výrobu a tankovanie vodíka, ktorú bude záujemcom o tento typ pohonu ponúkať. HYVIA je joint-venture podnikom, ktorý s rovnakým 50 % podielom v júni 2021 založili automobilka Renault a špecialista v oblasti vodíkových technológií a palivových článkov Plug Power.

Aj keď ide o komerčne menej známe meno, Plug Power pôsobí na európskom trhu už viac ako 10 rokov a opiera sa o 20-ročné skúsenosti s vývojom v tejto oblasti. Spoločný podnik HYVIA chce zákazníkom ponúkať kompletný ekosystém, od vodíkových vozidiel až po možnosti produkcie vodíka a zariadení na jeho tankovanie.

Prvý prototyp

Prototyp Renault Master Van H2-TECH je prvým z trojice úžitkových vozidiel, ktoré plánuje HYVIA ponúkať ako prvé. Okrem dodávky pracuje aj na návrhu podvozku a mestského autobusu, oba takisto poháňané vodíkom. Vozidlá majú duálnou architektúru pohonu, teda systém pozostávajúci z batérie s kapacitou 33 kWh a palivových článkov s výkonom 30 kW. Každá zo štyroch vodíkových nádrží pojme približne 1,5 kg vodíka (spolu 6 kg) pri tlaku 700 barov, čo podľa výrobcu bude stačiť na dojazd do 500 km.

Renault Master Van E-TECH H2 je prvým prototypom, ktorý poháňa vodík (FOTO: MM)

Bez obmedzení pre náklad

Prototyp Master Van H2TECH si zachováva rovnaké úžitkové vlastnosti, ako súčasné verzie dodávky Master využívajúce spaľovacie motory. Zostal zachovaný objem nákladového priestoru 12 m3 a výrazne neutrpí ani hmotnosť, celý alternatívny systém pohonu váži približne 450 kg. Vozidlá s alternatívnymi pohonmi majú navyše výnimku pre maximálnu celkovú hmotnosť vozidla, ktorá môže byť vyššia. Nádrže sú umiestnené na streche, pretože ich integrácia do podlahy by zvýšila svetlú výšku a tým sťažila nastupovanie a vystupovanie, ktoré je pre pohodlie vodiča dôležitým aspektom.

Nádrže na vodík sú umiestnené na streche (FOTO: MM)

Vodíkové čerpacie stanice

HYVIA bude okrem vozidiel poskytovať aj ďalšie produkty a služby. Vo Francúzsku ukázala vodíkovú čerpaciu stanicu, na ktorej trvá natankovanie 6 kg vodíka asi 5 minút. Proces je rovnako jednoduchý, ako tankovanie nafty a nevyžaduje si žiadne špeciálne školenia ani certifikáty, napríklad ako pri tankovaní LNG.

HYVIA bude ponúkať nielen vozidlá, ale aj kompletnú vodíkovú infraštruktúru (FOTO: MM)

Čerpacie stanice budú fungovať tak, že dodávaný vodík sa bude vyrábať na mieste, pomocou vodnej elektrolýzy, prípadne sa bude hromadne dodávať pomocou plynových trubicových prívesov. Systém vodík stlačí, uschová ho a potom ho v prípade potreby vydá do vozidla. Všetko je maximálne bezpečné, systém spĺňa všetky potrebné predpisy. Vodíkové tankovacie stanice budú k dispozícii na prenájom alebo kúpu. Prvé z nich začne HYVIA vyrábať vo francúzskej továrni Renault Flins na konci tohto roka.

Komplementárna ponuka

HYVIA a Renault Group považujú vodíkový pohon za komplementárny, má doplniť ponuku ďalších pohonov a dať tak zákazníkom na výber zvoliť si pohon, ktorý je najlepší pre ich špecifické úlohy. Master Van H2-TECH má okrem nulových emisií CO2 poskytnúť vyšší dojazd ako čisto elektrické verzie a takisto spomínané rýchlejšie tankovanie. HYVIA ním cieli na úlohy, kde vozidlo podstupuje vysoké záťaž a intenzívne sa používa. V predaji majú byť tieto tri vozidlá začiatkom roka 2022.

Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button