Motorizmus

Aké výsledky vykázali automobilky za 1. polrok 2020?

Prvý polrok 2020 výrazne ovplyvnila pandémia novéhi koronavírusu. Nielen automobilový priemysel utrpel značné straty. Bližšiu predstavu o tom nakoľko koronakríza ovplyvnila jednotlivé automobilky dávajú ich výsledky hospodárenia za 1. polrok.

Volkswagen vykázal prevádzkovú stratu, zníži dividendy

Nemecká automobilka Volkswagen oznámila za 1. polrok prevádzkovú stratu, jej dodávky klesli o viac než štvrtinu. Spoločnosť zároveň oznámila, že výrazne zníži dividendy. Volkswagen vo štvrtok uviedol, že za prvých šesť mesiacov roka zaznamenal upravenú prevádzkovú stratu 800 miliónov eur. Na porovnanie, za rovnaké obdobie predchádzajúceho roka dosiahla automobilka upravený prevádzkový zisk na úrovni 10 miliárd eur.
      
Tržby spoločnosti klesli za 1. polrok v dôsledku pandémie medziročne o 23,2 % na približne 96 miliárd eur, keď predaj áut zaznamenal pokles o 27,4 %. V reakcii na výsledky vedenie Volkswagenu plánuje výrazne znížiť dividendu za rok 2019. Zatiaľ čo pôvodný návrh za kmeňovú akciu predstavoval 6,50 eura, teraz automobilka navrhuje 4,80 eura. Rozhodnúť by sa o tom malo na valnom zhromaždení akcionárov v septembri.

Daimler v strate

Nemecká automobilka Daimler vykázala za 2. štvrťrok 2020 stratu. Dôvodom bol slabý odbyt po zatvorení autosalónov. Daimler vo štvrtok oznámil, že za tri mesiace do konca júna zaznamenal čistú stratu vo výške 2 miliardy eur, čo je viac ako strata 1,33 miliardy eur v rovnakom období predchádzajúceho roka. Tržby automobilky v 2. kvartáli 2020 klesli o 29 % na 30,18 miliardy eur z vlaňajších 42,65 miliardy eur.
      
Spoločnosť predala v uplynulom štvrťroku 541.800 áut, o 34 % menej, ako 821.700 kusov pred rokom. Aj strata pred úrokmi a zdanením (EBIT) sa v 2. štvrťroku 2020 zvýšila na 1,68 miliardy eur z 1,56 miliardy eur rok predtým. Upravená strata EBIT dosiahla 708 miliónov eur. Daimler ale uviedol, že už eviduje prvé známky zotavovania sa z pandémie, najmä pokiaľ ide o osobné automobily Mercedes-Benz, kde eviduje solídny dopyt po svojich špičkových modeloch, a tiež po elektrifikovaných vozidlách.

Nemecká automobilka Daimler vykázala za 2. štvrťrok 2020 stratu. Dôvodom bol slabý odbyt po zatvorení autosalónov v dôsledku pandémie nového koronavírusu (FOTO: TASR/DPA)

Spoločnosť však za celý rok 2020 očakáva výrazný pokles predaja a domnieva sa, že pokles tržieb v súvislosti s koronavírusom sa nepodarí vo zvyšku roka vykompenzovať. Ale predpokladá, že EBIT skupiny a priemyselné peňažné toky za celý rok budú pozitívne (ak bude hospodárske oživenie pokračovať), aj keď nižšie, ako v predchádzajúcom roku.

Renault zaznamenal za 1. polrok rekordnú stratu takmer 7,3 miliardy eur

Francúzska automobilka Renault zaznamenala za 1. polrok rekordnú stratu takmer 7,3 miliardy eur, pandémia nového koronavírusu skomplikovala ozdravné plány firmy. Navyše, výsledky Renaultu čiastočne ovplyvnili aj straty partnerského Nissanu. Renault uviedol, že za prvých šesť mesiacov roka zaznamenal čistú stratu na úrovni 7,29 miliardy eur. Na porovnanie, za rovnaké obdobie minulého roka dosiahla spoločnosť zisk okolo 1 miliardy eur. Pod stratu sa okrem pandémie podpísal aj partnerský Nissan, ktorý za celý finančný rok 2020/2021 (skončí sa v marci) očakáva stratu okolo 670 miliárd jenov (5,43 miliardy eur).
      
Prevádzková strata Renaultu dosiahla v 1. polroku zhruba 2 miliardy eur, zatiaľ čo pred rokom zaznamenala firma prevádzkový zisk 1,5 miliardy eur. Predaj áut za 1. polrok, o ktorom Renault informoval pred niekoľkými dňami, dosiahol približne 1,25 milióna. Medziročne to predstavuje pokles takmer o 35 %. Najnovšie výsledky boli zároveň horšie, než sa čakalo. Analytici očakávali, že čistá strata dosiahne približne 5 miliárd eur a prevádzková strata bude predstavovať 1,8 miliardy eur.

Francúzska automobilka Renault zaznamenala za 1. polrok 2020 rekordnú stratu takmer 7,3 miliardy eur. Výsledky Renaultu čiastočne ovplyvnili aj straty partnerského Nissanu (FOTO: TASR/AP FILE)

„Situácia je síce bezprecedentná, nie je to však konečný stav,“ povedal generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo. „Nepochybujem o tom, že spoločnosť sa dokáže zotaviť,“ dodal. Pandémia nového koronavírusu zasiahla automobilky po celom svete, keďže karanténne opatrenia prijaté s cieľom obmedziť šírenie vírusu viedli k uzatvoreniu väčšiny obchodov vrátane predajní vozidiel. Aliancia Renaultu s Nissanom však na pandémiu doplatila ešte viac. Firmy mali totiž už pred nástupom pandémie ťažkosti, ktoré do veľkej miery súviseli so škandálom spojeným so zatknutím bývalého šéfa Carlosa Ghosna v roku 2018.

Strata FCA v 2. kvartáli bola nižšia, než očakával trh

Taliansko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) zaznamenala v 2. kvartáli stratu vyše 1 miliardu eur. Šéf Mike Manley však uviedol, že firme sa podarilo zvládnuť „následky koronakrízy“ a je dostatočne flexibilná a finančné silná, aby mohla realizovať svoje plány. Čistá strata z pokračujúcich operácií za tri mesiace od apríla do júna predstavovala 1,05 miliardy eur. V rovnakom období vlani koncern zaznamenal čistý zisk 793 miliónov eur. Strata z pokračujúcich operácií na akciu dosiahla 66 centov po zisku 50 centov pred rokom. Upravený EBIT bol -928 miliónov eur alebo 65 centov na akciu po zisku 1,53 miliardy eur alebo 59 centov na akciu. Analytici očakávali podstatne vyššiu upravenú stratu (1,87 miliardy eur) a akcia automobilky sa na milánskej burze posilnila.
      
Tržby medziročne padli o 56 % na 11,71 miliardy eur. Globálny odbyt áut sa znížil o 63 % na 424.000 vozidiel. Automobilke sa však podarilo, že na dôležitom trhu v USA zostala zisková a dosiahla tam malý prevádzkový zisk. Vysoké straty zaznamenala predovšetkým v Európe. V USA zarába Chrysler predajom veľkých nákladných pickupov a SUV, čo tvorí veľkú väčšinu ziskov koncernu. Fiat v Európe predáva menšie alebo stredné kompaktné autá. FCA plánuje fúziu s francúzskou skupinou PSA, ktorej patria značky Peugeot, Citroën, DS a Opel. Po zlúčení by mal vzniknúť štvrtý najväčší výrobca áut na svete.

Groupe PSA v 1. polroku so ziskom, ale o takmer 70 % menším

Francúzska automobilka Groupe PSA oznámila za 1. polrok tohto roka pokles čistého zisku o takmer 70 %, keď tržby klesli o viac než tretinu. Dôvodom bola podobne ako v prípade ďalších automobiliek pandémia nového koronavírusu, ktorá v jarných mesiacoch zredukovala ekonomickú aktivitu na minimum. Firma však v 2. polroku očakáva zlepšenie situácie. Čistý zisk Groupe PSA dosiahol za prvých šesť mesiacov tohto roka 595 miliónov eur, zatiaľ čo v rovnakom období minulého roka zaznamenala zisk 1,83 miliardy eur.

Prevádzkový zisk dosiahol 482 miliónov eur a v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka klesol o 81 %. Tržby zaznamenali pokles o viac než tretinu. Za 6-mesačné obdobie roka dosiahli 25,12 miliardy eur a oproti 1. polroku minulého roka tak klesli o 34,5 %. V podobnom rozsahu klesli aj tržby v automobilovej divízii, konkrétne o 35,5 % na 19,6 miliardy eur. V 2. polroku však automobilka očakáva zlepšenie. Ako povedal finančný riaditeľ spoločnosti Philippe de Rovira, „jún vykázal výrazné zotavenie a júl zaznamenáva podobný trend“.

Za 2. kvartál v zisku aj Tesla

Americký výrobca elektrických áut Tesla zaznamenal za 2. kvartál zisk vyše 100 miliónov USD, čo predstavuje štvrtý ziskový kvartál po sebe. Výsledky spoločnosti podporilo znižovanie nákladov a vysoké dodávky áut. To pomohlo vykompenzovať straty spôsobené pozastavením produkcie v dôsledku opatrení na zmiernenie šírenia nového koronavírusu. Tesla oznámila, že za 2. štvrťrok dosiahla čistý zisk 104 miliónov USD (89,83 milióna eur), čo na akciu predstavuje 0,50 USD.

Zisk tak zaznamenala v kritickom štvrťroku, keď sa iné firmy pre koronakrízu prepadávali do strát, a navyše dosiahla ho štvrtý kvartál po sebe. Tento fakt jej dáva šancu zaradiť sa medzi spoločnosti, ktoré sú súčasťou prestížneho akciového indexu S&P 500. Tržby síce zaznamenali pokles, keď v porovnaní so 6,35 miliardy USD pred rokom dosiahli za 2. kvartál 6,04 miliardy USD, prekonali však očakávania analytikov. Tí počítali s ich poklesom až na 5,37 miliardy USD, uviedla agentúra Reuters.     

Spoločnosť zároveň potvrdila svoj cieľ dodať zákazníkom do konca tohto roka minimálne 500.000 vozidiel. Tento cieľ chce splniť napriek takmer 6-týždňovému odstaveniu závodu v Kalifornii v dôsledku pandémie nového koronavírusu. V samotnom 2. štvrťroku dodala Tesla zákazníkom viac než 90.000 vozidiel a prekonala tak odhady analytikov. „Aj keď dosiahnutie nášho cieľa sa teraz sťažilo, plány dodať pol milióna vozidiel v roku 2020 nemeníme,“ informovala Tesla.
      
Šéf spoločnosti Elon Musk zároveň dodal, že druhý závod v USA postaví Tesla v Texase, konkrétne v okrese Travis, do ktorého spadá aj hlavné mesto Texasu Austin. O závod, ktorý by mal vytvoriť minimálne 5000 nových pracovných miest, súťažil okres Travis s mestom Tulsa v Oklahome. Nový závod bude vyrábať autá Model 3 a Model Y, ako aj ťahače Tesla Semi a futuristický Cybertruck.

Aj GM zaznamenala nižšie straty, než sa očakávalo

Koronakríza, ktorá spôsobila prepad odbytu a produkcie, stiahla v 2. kvartáli do hlbokej straty aj americký automobilový koncern General Motors (GM). Tá však bola menšia než trh očakával. Čistá strata za tri mesiace od apríla do júna predstavovala 806 miliónov USD (688 miliónov eur). Koncern v rovnakom období vlani zaznamenal čistý zisk 2,4 miliardy USD. Tržby padli o 53 % na 16,8 miliardy USD.
      
Strata na akciu očistená o jednorazové položky dosiahla 50 centov, pričom analytici počítali so stratou až 1,77 USD. Ceny niektorých novších modelov totiž sčasti vykompenzovali prepad predaja spôsobený pandémiou nového koronavírusu. Akcie GM reagovali na výsledky v predburzovom obchodovaní rastom. Koncern zdôraznil, že má dostatočný kapitálový vankúš, aby prekonal aktuálnu krízu. Na konci uplynulého štvrťroka dosiahli likvidné rezervy automobilových operácií 30,6 miliardy USD. GM sa však zaviazal, že bude dodržiavať striktný úsporný plán, aby si udržal svoje prostriedky.

Dodávky áut Škoda Auto klesli v 1. polroku o viac než 30 %

Česká automobilka Škoda Auto zaznamenala za prvých šesť mesiacov tohto roka pokles dodávok o viac než 30 %, keď do ekonomickej aktivity zasiahla pandémia nového koronavírusu. Spoločnosť však dodala, že eviduje signály zotavovania a počíta s tým, že svetové trhy sa postupne stabilizujú. Kľúčové však bude, aby sa koronakríza výraznejšie nezhoršila. Škoda oznámila, že za 1. polrok dodala 426.700 áut. To je o 31 % menej než v rovnakom období minulého roka. Tržby dosiahli 7,55 miliardy eur, čo v medziročnom porovnaní znamená pokles približne o štvrtinu a prevádzkový zisk klesol o 72 % na 228 miliónov eur.
      
Automobilka však zároveň informovala, že od júna sa situácia zlepšuje. Ako dodal člen predstavenstva Škoda Auto pre oblasť predaja a marketingu Alain Favey očakávajú, že v 3. štvrťroku zaznamenajú zotavenie a vo 4. štvrťroku odhadujú návrat na úrovne z predchádzajúceho roka. České závody automobilky boli pre pandémiu nového koronavírusu zatvorené celkovo 39 dní, uviedla agentúra Reuters. To malo výrazný vplyv na vývoj celej českej ekonomiky, ktorá je silne závislá od auutomobilového priemyslu. Ako v piatok informoval Český štatistický úrad, hrubý domáci produkt (HDP) Česka klesol v 2. štvrťroku medzikvartálne o 8,4 % a medziročne o 10,7 %, čo znamená najvýraznejší pokles ekonomiky v histórii Českej republiky.

Automobilka Mitsubishi vykázala za 1. kvartál aj za celý minulý rok stratu

Japonská automobilka Mitsubishi Motors v pondelok oznámila, že v 1. štvrťroku svojho finančného roka 2020/21 vykázala stratu. Aj hospodárenie za celý minulý rok, ktorý sa skončil 31. marca 2020, ukončila so stratou. Podľa najnovších údajov Mitsubishi vykázala za tri mesiace do konca júna 2020 stratu 176,16 miliardy jenov (1,43 miliardy eur). V rovnakom období vlani mala pritom zisk 9,31 miliardy JPY. Základná strata na akciu dosiahla 118,36 JPY po vlaňajšom zisku 6,26 JPY/akcia.
      
Automobilka zaznamenala v období apríl-jún 2020 aj prevádzkovú stratu 53,34 miliardy JPY po zisku 3,86 miliardy JPY v minulom roku. Konsolidované čisté tržby v uplynulom štvrťroku klesli o 57,2 % na 229,55 miliardy JPY. Za minulý fiškálny rok 2019/20 vykázala spoločnosť čistú stratu 25,78 miliardy JPY alebo 17,32 JPY na akciu a prevádzkový príjem 12,79 miliardy JPY.

Japonská automobilka Mitsubishi Motors v pondelok oznámila, že v 1. štvrťroku svojho finančného roka 2020/21 vykázala stratu. Aj hospodárenie za celý minulý rok, ktorý sa skončil 31. marca 2020, ukončila so stratou (FOTO: TASR/AP FILE)

Pri pohľade na aktuálny fiškálny rok 2020/21 očakáva čistú stratu 360 miliárd JPY alebo 241,88 JPY na akciu, prevádzkovú stratu 140 miliárd JPY a čisté tržby 1,48 bilióna JPY, čo predstavuje pokles o 34,8 %. V separátnej správe automobilka Mitsubishi uviedla, že jej predstavenstvo sa rozhodlo v rámci plánu reštrukturalizácie zastaviť v 1. polroku výrobu modelu SUV Pajero a zatvoriť závod v strednom Japonsku, ktorý vozidlo vyrába. A rozhodlo sa tiež pozastaviť uvádzanie nových modelov na európsky trh. Medzitým bude pokračovať predaj existujúcich modelov.

Nissan očakáva za celý finančný rok 2020/2021 prevádzkovú stratu

Japonská automobilka Nissan Motor v utorok uviedla, že za aktuálny finančný rok 2020/2021 očakáva prevádzkovú stratu, už druhý rok po sebe. Automobilka vo svojom odhade predpokladá za rok do konca marca 2021 prevádzkovú stratu 470 miliárd jenov (3,79 miliardy eur). To bude najväčšia ročná strata v histórii Nissanu, ktorá siaha do roku 1977. Tento odhad je oveľa väčší ako prognóza analytikov, ktorí očakávajú stratu 262,8 miliardy JPY.
      
Nissan ďalej predpovedá, že jeho tržby v tomto finančnom roku klesnú o 21 % na 7,8 bilióna JPY, globálny odbyt vozidiel sa zníži 16,3 % a čistá strata dosiahne 670 miliárd JPY. V 1. štvrťroku finančného roka 2020/2021 (apríl-jún) zaznamenala spoločnosť Nissan prevádzkovú stratu 153,9 miliardy JPY. Bola to jej druhá kvartálna strata po sebe po tom, ako v období január-marec zaznamenala stratu 94,8 miliardy JPY.
      
A čistá strata za tri mesiace do konca júna 2020 dosiahla 285,6 miliardy JPY po zisku 6,4 miliardy JPY za rovnaké obdobie minulého roka, pričom tržby automobilky klesli o 50,5 % na 1,17 bilióna JPY. „Spoločnosť pozastavila v uplynulom štvrťroku výrobu v závodoch po celom svete s cieľom obmedziť šírenie ochorenia COVID-19,“ uviedol Nissan vo vyhlásení. Dodal, že výroba sa už obnovila, ale len v obmedzenom rozsahu, pretože odbyt je menší. Výkon spoločnosti tak aj naďalej ovplyvňuje sťažená podnikateľská klíma, dodala spoločnosť.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button