Cestná doprava

S vodíkovým kamiónom cez Alpy

S vodíkovým kamiónom cez Alpy. Vodíkový Mercedes-Benz GenH2 dôkladne otestovali v Alpách cez Brennerský priesmyk.

Brennerský priesmyk je jednou z hlavných tepien európskej nákladnej dopravy. Len v roku 2019 sa cez štvorprúdovú tranzitnú trasu 1 370 metrov vysokého alpského prechodu na hranici medzi Rakúskom a Talianskom prepravilo nákladnými autami okolo 40 miliónov ton nákladu. To zodpovedá prejazdu takmer 2,5 milióna tranzitných kamiónov ročne, čo je veľká environmentálna záťaž.

Inžinieri spoločnosti Daimler počas týždňa testovacích jázd opakovane prešli Brennerským priesmykom na približne 120 km dlhom diaľničnom úseku medzi Bolzanom a Innsbruckom s návesom na palivové články, ktorý bol naložený typickým nákladom. Jedinou emisiou na ceste počas testu bola čistá vodná para.
Na štart testovacej jazdy poslúžilo talianske Bolzano, kde sa nachádza vodíková čerpacia stanica od H2 Südtirol. Miesto je ideálne na testovanie využitia palivových článkov na rôznych úrovniach.

Jedným z vrcholov testov bola jazda s návesom až po priesmyk Penser Joch vo výške 2 211 metrov. Zistenia z prvých výškových testovacích jázd o interakcii palivového článku a batérie v náročnej topografii, ako aj o perspektívnej prevádzkovej stratégii na Brennerskej trase sa teraz začleňujú do ďalšieho vývoja smerom k sériovému vozidlu. Ďalšie testovacie jazdy v horách sú v pláne na tento rok.

S vodíkovým kamiónom cez Alpy

Pri vývoji vodíkových pohonov uprednostňuje spoločnosť Daimler Truck kvapalný vodík. Nosič energie má v tomto skupenstve v porovnaní s plynným vodíkom výrazne vyššiu hustotu energie s ohľadom na obsah. Vďaka tomu možno prepravovať väčšie množstvo vodíka, čo významným spôsobom zvyšuje dojazd. Výsledkom čoho je porovnateľná výkonnosť vozidla s nákladným motorovým vozidlom s konvenčným dieselovým pohonom. Okrem pohonov na báze vodíka sa Daimler Truck spolieha aj na akumulátorové elektrické pohony. Mercedes-Benz GenH2 Truck vyvíjajú pre mimoriadne flexibilné a náročné aplikácie, najmä v dôležitom segmente ťažkej diaľkovej dopravy. Cieľom je dojazd 1 000 a viac kilometrov, so začiatkom sériovej výroby sa počíta v druhej polovici desaťročia.

V oblasti infraštruktúry pre vodíkové čerpacie stanice pozdĺž dôležitých dopravných trás v Európe plánuje spoločnosť Daimler Truck spolupracovať so spoločnosťami Shell, BP a TotalEnergies. Okrem toho je spoločnosť Daimler Truck akcionárom prevádzkovateľa vodíkových čerpacích staníc H2 MOBILITY Deutschland. Spoločnosti Daimler Truck, IVECO, Linde, OMV, Shell, TotalEnergies a Volvo Group sa v rámci svojej novej záujmovej skupiny H2Accelerate (H2A) zaväzujú pomôcť s celoeurópskym presadením nákladných motorových vozidiel poháňaných vodíkom.

Na ceste k CO2 neutrálnej budúcnosti si spoločnosť Daimler Truck jasne stanovila strategický smer a dôsledne presadzuje duálnu stratégiu elektrifikácie svojho portfólia: pohony založené na akumulátoroch a pohony založené na vodíku. Cieľom je do roku 2039 ponúkať na globálnych kľúčových trhoch iba také nové vozidlá, ktoré sú v jazdnom režime CO2 neutrálne.

Zdroj
transport.sk
Editor
VIB

Prečítajte si aj

Back to top button