Letecká doprava

Jumbo Jet Boeing 747 lieta už 50 rokov a výroba končí

Koronavírus a spomalenie svetovej ekonomiky dramaticky znížili potrebu lietadiel a doprava sa má do „normálu“ vracať tri, štyri roky. Cestujúcich ubudlo najmä na diaľkových linkách a aj najúspešnejšie aerolínie musia drasticky šetriť a veľké lietadlá skladovať na letiskách, kde je miesto, alebo odovzdať na zošrotovanie.

Holandská KLM koncom marca 2020 poslala do penzie sedem svojich posledných pasažierskych Boeingov 747 a nechala si iba tri nákladné. Posledných päť vyraďuje austrálsky Qantas – kúpil ich Rolls Royce na testy nových motorov. Rázne konali British Airways: v júli vyradili okamžite všetkých 32 Jumbo Jetov. Zmeny žiada ekonomika prevádzky. Aerolínie využívajú najmä najhospodárnejšie diaľkové typy a štvormotorové lietadlá nahrádzajú dvojmotorovými. Lufthansa zredukovala flotilu štvormotorových o šesť najväčších Airbusov A380, sedem A340-600 a päť B 747-400 a vyraďovanie má pokračovať, hoci ich stav by im umožnil ešte lietať.

Náhradou sú najmä dvojmotorové Airbusy A350-900 či A350-1000 a tri varianty Boeingu 787 Dreamliner. Kým Airbus A340 iba s 377 predanými lietadlami nemal obchodný úspech a aj A380 mal malý odbyt, Boeing 747 sa stal legendou. Koncepciou, výkonmi a hospodárnosťou totiž zásadne a na polstoročie zmenil diaľkovú dopravu. Sprístupnil ju masám cestujúcich, preto sa do júla 2020 vyrobilo 1 556 Jumbo Jetov všetkých verzií z 1 571 objednaných. U 71 spoločností ich stále lieta päťsto. Z lietajúcich pasažierskych najviac (osem) patrí spoločnosti Rossiya Airlines z ruskej skupiny Aeroflot a sedem Lufthanse. Tie, ktoré boli vyrobené v cargo verzii alebo boli na ňu prestavané, majú práce stále dosť.

Ako vznikla potreba

Iniciátorom vývoja bola spoločnosť Pan Am. Na preťažené hlavné linky chcela lietadlo až pre 500 cestujúcich a Boeing dal najlepšiu ponuku. Do civilnej podoby prepracoval projekt na obrovské transportné lietadlo, ktorý neuspel v súťaži amerického vojenského letectva. Keď Pan Am v apríli 1966 záväzne objednal 25 kusov, Boeing začal vývoj. V januári 1997 už stavali prototyp a 9. februára 1969 prototyp dlhý 70 m, s dvomi podlažiami pre 350 až 516 cestujúcich po prvý raz vzlietol. Po sérii náročných skúšok ho 21. januára 1970 Pan Am uviedol na linku New York a Londýn. Obor so vzletovou hmotnosťou 340 500 kg dostal prezývku Jumbo Jet.

Už v novembri 1970 vzlietla aj verzia 200 s väčšou vzletovou hmotnosťou, väčším množstvom paliva, väčším doletom a o tri roky sa vyrábala verzia 200B s doletom 14 000 km. Výrobca typ rýchle modernizoval, vybavoval technologickými novinkami a na civilný trh dodával ďalšie verzie a varianty na dopravu cestujúcich, nákladu a kombi s nákladom v paletách v prednej a sedadlami pre cestujúcich v zadnej časti kabíny. Jeden upravený Boeing 747 nosil aj americké raketoplány a vojenská verzia Air Force One vozí amerických prezidentov, členov vlády a v prípade jadrového konfliktu je aj lietajúcim veliteľským stanovišťom. Z Boeingu 747-400 vyrobili 694 lietadiel. Postupne štyri staršie verzie 747-400 lietali od roku 2013 ako nákladné chartery aj pod slovenskou vlajkou a názvom Air Cargo Global.

Prichádza náhrada

Najnovšou a najmodernejšou verziou je Boeing 747 8, ktorý v roku 2011 nadviazal na štvorstovku. Má však úplne nové krídlo so superkritickým profilom, nové motory General Electric GEnx-2B67 a dalšie novinky, je o 32 % hospodárnejší a 467 cestujúcich odvezie až na 14 320 km. Nákladná verzia uvezie 137 ton, o vyše 14 ton viac. Všetky verzie B 747 nalietali do 80 miliárd kilometrov, čo je viac ako 102-tisíc ciest zo Zeme na Mesiac a späť, a prepravili vyše 3,5 miliardy cestujúcich.

Posledné vyrobené Boeingy 747 budú pre UPS

Verzia B 747-200 bola síce certifikovaná iba pre 516 pasažierov, ale izraelské aerolínie EL AL v nej v roku 1991 evakuovali naraz 1 122 ohrozených etiópskych Židov z Etiópie do Izraela. Vývoj však výrazne pokročil a Boeing dostal za ostatné štyri roky už iba 48 objednávok a dnes mu zostáva vyrobiť iba 16 nákladných 787 8F, ktoré si objednala spoločnosť United Parcel Service. Aerolínie už dlhšie dávajú prednosť napríklad výrazne hospodárnejšiemu dvojmotorovému Boeingu 777, ktorý sa vyrába už 25 rokov a predalo sa ho už 1 635. Prezident spoločnosti Boeing David Calhoun oznámil, že výroba B 747 sa skončí v roku 2022. Ale Jumbo neodíde do histórie. Firma bude naďalej podporovať údržbu tohto modelu a časť vyraďovaných B 747 na dopravu cestujúcich sa naďalej uplatní v nákladnej doprave.

V spolupráci
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button