Cestná doprava

TATRA TRUCKS sa vracia na Slovensko

Spoločnosť TATRA TRUCKS oznámila, že presunie časť svojej výroby na Slovensko. Bude u nás vyrábať podvozky, kabíny aj nadstavby nákladných vozidiel. Jej novovzniknutá dcérska firma Tatra Defence Slovakia bude sídliť v prenajatých priestoroch patriacich Ministerstvu obrany SR.

V týchto priestoroch historicky dlhodobo sídli štátny vojensko-opravárenský podnik. Príchodom historicky najstaršieho výrobcu nákladných vozidiel na svete sa tak môžu opäť rozvinúť, Tatra Defence Slovakia tu plánuje preinvestovať milióny eur a rozbehnúť výrobu nákladných vozidiel TATRA určených pre ozbrojené zložky. Tieto aktivity sú súčasťou spolupráce s českým holdingom Czechoslovak Group, ktorý sa so slovenským závodom podelí o cenné know-how.

Prečítajte si aj

Nové pracovné miesta

Zo začiatku má vzniknúť 50 kvalifikovaných pracovných miest s potenciálom ďalšieho rastu. Investícia však má vytvoriť aj ďalšie synergické efekty a príležitosti aj pre lokálnych výrobcov špecializovaných nadstavieb pre vozidlá. Na Považí by tak mohli vzniknúť ďalšie stovky pracovných miest. „TATRA jednoznačne patrí na Slovensko, veď práve v regióne Považia sa dlhé roky tieto nákladné vozidlá vyrábali. Sme preto radi, že sa nám podarilo vrátiť túto legendu do Trenčína,“ povedal Michal Baláž zo spoločnosti Tatra Defence Slovakia.

„Čaká nás množstvo práce, ale v horizonte piatich rokov plánujeme preinvestovať 3 milióny eur. Slovensku a zvlášť Trenčínu a jeho okoliu to prinesie nielen množstvo nových pracovných miest, ale takisto posilnenie pozície silného a prosperujúceho regiónu v oblasti strojárenskej výroby,“ doplnil Baláž.

Podpora rozvoja slovenského obranného priemyslu spolu s vytváraním pracovných príležitostí je jednou z našich priorít. Som presvedčený, že na Slovensku sú šikovní ľudia a špecialisti, ktorých odborné kapacity sú dôležitou podmienkou pre úspešný rozvoj obranného priemyslu. Túto spoluprácu preto vítam,“ povedal minister obrany SR Jaroslav Naď.

Tatra Defence Slovakia plánuje okrem výroby vybudovať aj širokú partnerskú sieť slovenských firiem vyrábajúcich špecializované nadstavby na vyrábané vozidlá alebo nadviazať spoluprácu s Fakultou špeciálnej techniky univerzity Alexandra Dubčeka v oblasti duálneho vzdelávania študentov. „Naším cieľom je maximalizovať výrobu pre silové zložky SR tak, aby boli pre slovenskú armádu a ministerstvo obrany najlepšou voľbou – či už technikou, podielom výroby na území SR, ale aj ponukou služieb,“ vysvetľuje Michal Baláž.

Príchod značky TATRA na Slovensko privítalo aj Združenie bezpečnostného a obranného priemyslu Slovenskej republiky. „Vítame návrat značky TATRA na Slovensko. Slovensku to môže priniesť okrem rastu regionálnej ekonomiky a zamestnanosti aj výraznú úsporu nákladov. Napríklad investície do lokálne vyrobeného produktu sa v prvom rade vracajú do štátneho rozpočtu. Ďalšiu úsporu vidíme aj pri následnej správe vozového parku, keď
štát môže využiť na Slovensku vyškolených špecialistov,“
vysvetľuje prezident ZBOP SR Tibor Straka.

Tender na vozidlá pre ozbrojené sily SR

Podľa ministra Naďa bude rezort obrany potrebovať viac ako 1 500 nákladných vozidiel rôznych druhov. „V priebehu tohto roka chystáme veľkú súťaž. Komunikujeme aj so spoločnosťou TATRA, ale nielen s ňou. Komunikujeme o tom, akým spôsobom zabezpečiť vozidlá, ktoré potrebujeme, a na druhej strane, aby aj štát a obyvatelia Slovenska získali benefity vo forme daní a pracovných príležitostí,“ povedal Naď s tým, že kroky rezortu budú také, aby ho nikto nemohol obviniť z netransparentnosti.

Podľa jeho slov rezort obrany s „tatrovkou“ spolupracuje niekoľko desaťročí, či však TATRA získa prípadný kontrakt na dodávku nových vozidiel, musí byť výsledkom verejného obstarávania. „V ozbrojených silách máme množstvo vozidiel. Faktom je, že mnoho z nich má už viac ako 40 rokov a potrebujeme ich nahrádzať novými. I preto sa stretávame s mnohými spoločnosťami, medzi ne patrí aj TATRA. Myslím si, že akákoľvek férová a otvorená diskusia so spoločnosťami je na mieste. Robíme to pravidelne, nie je v tom žiadny problém. Naopak, oceňujem to,“ zdôraznil Naď.

V spolupráci
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button