Cestná doprava

Tatra aj v komunálnych službách

Tatra so svojím unikátnym podvozkom a nápravami patrí medzi špičku v offroadovom nasadení. Veľký potenciál má však aj v komunálnych službách. S produktovým radom UTILITIES – TATRA slúži v komunálnych službách v konfiguráciách pohonu 4×4, 6×6 a 8×8.

Tatra s nadstavbami na mieru splní aj tie najnáročnejšie požiadavky v členitom náročnom teréne i v rámci zimnej údržby ciest. Plnopohonné vozidlá Tatra sú nenahraditeľné v náročných klimatických i terénnych podmienkach, ako aj v kopcovitom teréne. Vďaka odpojiteľnému prednému pohonu sa znižujú aj prevádzkové náklady v menej náročných prevádzkových podmienkach. V oblasti komunálnych služieb sa najčastejšie využíva plnopohonná Tatra Phoenix v konfiguráciách 6×6 a 4×4. Sú zdatnými pomocníkmi pri zimnej údržbe ciest, v spojení so sypačom s radlicou, ako aj 4×4 v spojení s trojstranným sklápačom, nosičom kontajnerov či so smetiarskou nadstavbou.

Tatra Phoenix Euro 6 môže byť vybavená najrôznejšími konštrukčnými skupinami a prvkami, ktoré sú prispôsobené potrebám jednotlivých užívateľov. Podvozky sú k dispozícii vo verziách 4×4, 6×6, 8×8, 8×6, 10×10 alebo 10×8. Na pohon slúžia moderné motory PACCAR MX-11 a MX-13, ktoré spĺňajú najnovšie emisné normy. Okrem štandardnej manuálne ovládanej prevodovky sú k dispozícii aj automatizované a plne automatické prevodovky rôznych výrobcov. Vozidlá radu Phoenix môžu byť rôzne individualizované podľa požiadaviek zákazníka. To je jednou z devíz spoločnosti Tatra Trucks – popri sériovej výrobe je dôležitou súčasťou produkcie aj schopnosť vyhovieť špeciálnym požiadavkám prevádzkovateľov.

Na Slovensku zastupuje značku Tatra Trucks spoločnosť STABO, s. r. o., so sídlom vo Zvolene. Je aj dlhoročným dílerom značky DAF. Tatra spolupracuje práve s automobilkou DAF, patriacou do skupiny PACCAR. Prepojenie značiek DAF a Tatra je v portfóliu činnosti spoločnosti STABO logické a prospešné pre klientov.

Končíme s manuálom

„V spoločnosti Tatra Trucks nastane v súvislosti s novými európskymi predpismi General Safety Regulation v roku 2024 veľká zmena. Okrem iného už po 1. júli 2024 nebudú v ponuke manuálne ovládané prevodovky pre vozidlá Tatra Phoenix Euro 6. Autá budeme vybavovať výhradne automatizovanými a automatickými prevodovkami,“ hovorí Daniel Otáhal, obchodný riaditeľ Tatry. Zároveň dodal, že poslednou možnosťou, ako získať Tatru Phoenix s manuálnou prevodovkou, je objednať si ju do konca roka 2023. Tatra Trucks však dopĺňa, že ich automatizované a automatické prevodovky sú v mnohých prípadoch pre jazdu v ťažkých terénoch vhodnejšie. Sú efektívnejšie, zvyšujú komfort obsluhy a znižujú emisie auta.

Tatra aj v komunálnych službách. 4x4 - trojstranný sklápač.
4×4 – trojstranný sklápač

Tatra Force e-Drive s vodíkovými palivovými článkami

Koncom októbra sa v Ostrave konala konferencia H2 Fórum 2023. V rámci konferencie automobilka Tatra Trucks spoločne s partnermi vo svetovej premiére predstavila vozidlo na podvozku Tatra Force 3. generácie s pohonným systémom využívajúcim vodíkové palivové články. Tatra Trucks pracuje na niekoľkých vývojových projektoch týkajúcich sa moderných pohonných systémov pre nákladné vozidlá. Jedným z nich je aj predstavený prototyp Tatra Force e-Drive s vodíkovými palivovými článkami (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle).

„Kombináciou tradičného prevereného tatrováckeho podvozka a vodíkového pohonu na novej platforme Force vzniká unikátne bezemisné riešenie poskytujúce široké možnosti konfigurácií a využitia. Tento prototyp je prvou lastovičkou blízkej budúcnosti. Tatra tak svojim zákazníkom ponúkne účinný nástroj na naplnenie ich vlastných ESG cieľov a prispeje k zrodu a rozvoju vodíkovej ekonomiky,“

povedal k premiére vodíkového vozidla Tatra Radim Matera z vedenia Promet Group, ktorý je zodpovedný za inovačné projekty

V prototype je použitý trakčný synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi s trvalým výkonom 480 kW a s maximálnym výkonom 580 kW. Disponuje krútiacim momentom 2 300 Nm. Každý z dvoch palivových článkov má maximálny výkon 100 kW. Pričom trakčné batérie s celkovou kapacitou 171 kWh využívajú technológiu Li-NMC (lítium-nikel-mangán-kobalt oxid). Disponujú možnosťou nabíjania z externého zdroja (plug-in). Vozidlo je tiež vybavené päťstupňovou hlavnou prevodovkou Tatra s elektronickým systémom radenia.

Vodíková Tatra Force e-Drive

Zdroj
transport.sk
Editor
Viliam Bujna, zdroj: Tatra Trucks/STABO

Prečítajte si aj

Back to top button