Cestná doprava

PRIESKUM: Straty na nemeckých hraniciach narastajú

České združenie autodopravcov ČESMAD BOHEMIA vykonalo šetrenie vplyvu nových nemeckých opatrení a kontrol na hraniciach z Českou republikou (ČR). Jeho výsledky ukázali, že len 0,65 % vodičov bolo testované pozitívne. Vodiči 354 dopravcov, ktorí odpovedali na otázky združenia, strávili v kolónach 17 500 hodín, čo je ekvivalent dvoch rokov.

Až 40 % prepráv mešká, v prvých dňoch to bolo dokonca až 70 %. Nemecko zaviedlo kontroly vodičov kamiónov vstupujúcich do Nemecka z ČR 14.2.2021 v snahe zabrániť šíreniu mutácií koronavírusu. Nemci kontrolujú, či majú vodiči predregistrácie ku každej jazde a negatívny test na koronavírus, nie starší ako 48 hodín. Kontroly spôsobili dlhé kolóny kamiónov pred hraničnými priechodmi. Dôvodom bolo predovšetkým to, že nie všetci dopravcovia a vodiči novú povinnosť vyhlásenú v piatok 12. februára stačili zaregistrovať a zabezpečiť si povinné testy. Zahraniční vodiči, ktorí už boli na ceste niekoľko dní, nemali vôbec šancu na situáciu reagovať a prichádzali k hraniciam s Nemeckom nepripravení. V rýchlom prieskume medzi členmi Združenia ČESMAD BOHEMIA sa k dôsledkom tohto opatrenia vyjadrilo 354 firiem.

Firmy počas víkendu a prvých dvoch dní v týždni otestovali 6 179 vodičov. Len 40 z nich bolo pozitívnych, čo predstavuje 0,65 %. Pri rezervovaní si časov pre vykonanie testov sa 73 % firiem stretlo s problémami, 61 % vodičov nemalo v blízkosti bydliska k dispozícii testovacie kapacity. To znamenalo ďalšie náklady spôsobené dochádzaním do miest, kde sa testuje. Podľa prieskumu 17,5 % firiem nechalo z rôznych dôvodov testovanie vodičov až na hranice, čo prispelo k dlhým kolónam a čakaniu na hraničných priechodoch. Iba 12,5 % firiem sa so žiadnymi problémami pri testovaní vodičov nestretlo.

Dodatočné náklady pre autodopravcov

Respondenti uviedli, že ich vodiči strávili od pondelka do stredy v kolónach na hraničných priechodoch dohromady 17 500 hodín, čo predstavuje 730 dní resp. 2 roky. ČESMAD Bohemia uvádza, že pri strate 2 000 Kč na hodinu, kedy kamión iba stojí a vodič čaká vo vozidle, predstavuje strata 35 mil. Kč. Keby sa do tejto sumy započítali aj české firmy, ktoré sa nezúčastnili ankety a zahraniční dopravcovia, boli by podľa združenia straty vyššie o ďalšie stovky miliónov Kč. Okrem toho nové povinnosti vyvolávajú aj zvýšené náklady na administratívu spojenú s registráciami a komunikáciou s nemeckými úradmi. Firmy odhadli, že len počas prvých dní to pre nich znamenalo 4 600 hodín administratívnej práce navyše, teda priemerne 13 hodín na firmu. Aj tieto náklady museli pokryť a zaplatiť.

Čakanie v kolónach a problémy so splnením vyžadovaných povinností sa prejavujú tiež v oneskorených prepravách a ohrozujú včasné dodávky. V pondelok zaznamenávali dopravcovia zúčastňujúci sa prieskumu meškanie až v 70 % zásielok. Priemer za prvé 3 dni je 40 % oneskorených prepráv. Iba 15 % autodopravcov v ankete uviedlo, že u nich meškanie nenastalo, niektorí z nich však prepravy mohli odložiť. Oneskorenie zásielok spôsobuje problémy najmä nemeckým odberateľom, keďže je ale Nemecko aj tranzitnou krajinou, vplyv sa prejavuje aj u zákazníkov vo Francúzsku, Španielsku a ďalších krajinách.

Účastníci prieskumu tiež potvrdili, že testovanie má veľký vplyv na ich vodičov. Niektorí sa s nevôľou podrobujú najmä testom z nosohltana a problémom je vyššia početnosť testov u vodičov, ktorí jazdia do Nemecka denne alebo dvakrát až trikrát do týždňa. „Predpokladáme, že v pondelok 22. februára sa opäť prejaví zvýšený tlak na hraničných priechodoch. Ak Nemecko neustúpi zo svojich neštandardných požiadaviek, je nutné, aby sa česká strana pripravila na zvýšené nároky na testovacie kapacity,“ uvádza vo svojej tlačovej správe ČESMAD Bohemia.

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button