Kamión je môj život
Kamión je môj život. Medzinárodný deň žien – 8. marec – sme poňali ako príležitosť vzdať hold všetkým vodičkám a ženám v ďalších logistických profesiách. Ukrajinka Oksana Romaniuk je jednou z nich.
Nemáme k dispozícii štatistiku, koľko žien jazdí v kamiónoch slovenských dopravcov. Vieme však, že napríklad v Nemecku je medzi truckermi 2,7 % žien. Ako šafranu. Takže nájsť dámu, ktorej sa splnil sen o kariére profesionálnej vodičky, nebolo celkom jednoduché. Ale podarilo sa. Nasledujúci rozhovor je s Oksanou Romaniuk, Ukrajinkou, ktorá jazdí s ťahačom MAN TGX vo farbách spoločnosti Gartner Slovakia, s. r. o.
Koľko rokov ste profesionálnou vodičkou kamióna a čo bol hlavný impulz, aby ste sa zamestnali v sektore ťažkej nákladnej dopravy? Splnil sa vám tým detský sen?
O tom, že budem šoférovať kamión, som snívala už ako dieťa. Keď sa mi naskytla príležitosť kúpiť si auto, tak som sa rozhodla pre dodávku s nosnosťou 5 ton a začala som pracovať v taxislužbe – prevážala som tovar po Ukrajine. V podstate išlo o takú istú prácu, akú robím teraz, len v menšom rozsahu. Myšlienka, že sa stanem vodičkou nákladného vozidla, ma však neopúšťala a rozhodla som sa dosiahnuť svoj cieľ stoj čo stoj.
V roku 2008 som sa prihlásila do autoškoly a úspešne som urobila skúšky na skupinu CE. Ako profesionálna vodička trucku jazdím od roku 2014. Najskôr som pracovala v Litve, momentálne už 3 roky pôsobím v slovenskej prepravnej spoločnosti Gartner Slovakia. Práca v sektore ťažkej nákladnej dopravy sa mi páči. V prvom rade sa mi tým splnil sen. A po druhé – je to neustály pohyb a pohyb znamená život. Zakaždým spoznávam nové krajiny, nových ľudí, nové úlohy.
Žena truckerka
Na Slovensku nejazdí veľa žien s truckom. Ako je to inde? Stretávate v zahraničí na parkoviskách či čerpacích staniciach kolegyne, s ktorými sa dáte do reči a vymieňate si skúsenosti? Jazdíte sama?
V posledných rokoch čoraz častejšie stretávam na cestách a parkoviskách viac a viac žien. Pracujú väčšinou s partnermi. Ja však jazdím sama. Žien „samotárok“ nie je tak veľa, ale stále ich vídam, najmä v Nemecku a Francúzsku.
Jazdiť so 40-tonovou súpravou v medzinárodnej diaľkovej doprave je náročná práca, ktorú často komplikujú objektívne príčiny – zápchy, zlé počasie, havária na ceste, obchádzky, preplnené odpočívadlá… Máte nejaký účinný recept, aby sa človek zbytočne nestresoval? A keď je pohoda za volantom, ako si ju užívate?
Áno, naozaj sa vyskytnú aj komplikácie. Najčastejšie je to večer, keď vám už končí pracovný čas a potrebujete odstaviť kamión na parkovisku, lenže neviete nájsť miesto na parkovanie. Je to stresujúca situácia, pretože nechcete porušiť režim práce a ešte k tomu zaplatiť pokutu. Najčastejšie sa do takýchto situácií dostanete v Nemecku, Rakúsku a Taliansku. V praxi to znamená, že si vopred treba naplánovať trasu a parkovanie. Na cestách, najmä na dlhé vzdialenosti, rada počúvam hudbu, rádio, užívam si cestu, hory, rieky, mosty… Veľmi rada fotím. Jedno a to isté miesto v rôznych obdobiach roka dokáže byť krásne rozmanitými spôsobmi.
Osobnosť ženy truckerky
Čo by ste poradili ženám, ktoré by tiež chceli jazdiť na kamióne, ale nevedia sa k tomu odhodlať? Stačia „len“ patričné vodičské zručnosti, aby boli v tejto profesii úspešné a spokojné? Na niekoľkotýždňových výjazdoch je zrejme dosť podstatná aj odolná psychika… Vyžaduje si táto práca aj nadpriemernú fyzickú kondíciu?
Ženám, ktoré by chceli šoférovať kamión, by som odporučila, aby sa nebáli. Nech vyskúšajú túto oblasť. Dnešné nákladné autá sú komfortné a s automatickou prevodovkou. Isteže, na začiatku budú ťažkosti. Jazyková bariéra, ohraničený životný priestor… Veď kabína slúži ako spálňa, kuchyňa, niekedy aj ako kúpeľňa, no hlavne je to pracovisko. Ale ak sa vám práca páči, toto všetko pôjde do úzadia.
Vyrovnaná osobnosť so stabilnou psychikou je v tejto profesii naozaj veľmi dôležitá. Napríklad ja bývam mimo domova niekoľko týždňov. Chýba mi komunikácia s rodinou. Niekedy mi zavolajú, lenže práve vtedy som zaneprázdnená nakladaním, vykladaním a nemôžem odpovedať. A keď už mám voľno, nemôžu hovoriť zasa príbuzní. Škoda, ani sme sa neporozprávali…
A tiež chcem povedať, že ak plánujete pracovať v tejto sfére, neotáľajte. Čím ste mladší, tým je to ľahšie. Ja robím s plachtovými návesmi. Stáva sa, že každý deň treba na nakládke a vykládke otvoriť plachtu (je dobré, keď len z jednej strany), zaistiť náklad. Takže fyzická príprava je pre túto prácu tiež veľmi dôležitá. Ale keď už získate návyky, ide to lepšie.
Kamión je môj život
Aká je dnešná komunita truckerov? Pomáhajú si, rešpektujú sa navzájom, a ak treba, povzbudia sa? Alebo sa väčšinou stará každý iba o seba?
Celkovo cítim podporu zo všetkých strán. Od svojho zamestnávateľa a výborného kolektívu, ktorý má Gartner Slovakia, a aj od neznámych vodičov, ktorí sú veľmi svorní – ako jedna veľká rodina. Prídu na pomoc, hoci sa navzájom nepoznajú a nikdy predtým sa nestretli. Stáva sa, že na parkovisku je málo miesta, začnete ho obchádzať a hľadať voľný pľac, obzeráte sa dookola a kolega už vystúpi z auta a snaží sa vám pomôcť, aby nedošlo k nepríjemnej situácii.
Čo sa vám na práci profesionálnej vodičky páči najviac? A naopak, čo vám za volantom dokáže pokaziť náladu?
Svoju prácu mám veľmi rada. Keď mám voľno, chýba mi môj kamión. Rada sa vraciam do práce. Milujem cesty, milujem ticho. Keď jazdíte sami, môžete rozmýšľať, snívať, rozjímať, užívať si výhľady. Rada dosahujem ciele, plním zadané úlohy. A práca vodiča kamióna je jednou z dobre platených – to je tiež motivácia. A čo by mi mohlo pokaziť náladu? Ani neviem… Možno nehoda, ktorú vidím na ceste, a zrazu mi preblysne hlavou, aký je život krátky. Že treba toho veľa stihnúť. Uvedomujem si, aká musím byť opatrná, pretože život a zdravie ostatných účastníkov cestnej premávky závisia aj odo mňa.
Gartner Slovakia
Od januára 2018 je Gartner Slovakia, s. r. o., so sídlom v Bratislave súčasťou skupiny Gartner. Pôsobí v intermodálnej preprave 45-stopových kontajnerov a kamiónovej preprave v západnej Európe. Gartner Slovakia má v súčasnosti 210 nákladných vozidiel a zamestnancov z rôznych krajín. To vytvára kvalitnú pracovnú atmosféru, ktorá vedie k pozitívnym výsledkom vo vysokokonkurenčnom odvetví dopravy. Väčšinu zamestnancov tvoria vodiči (cca 260), zvyšok tvorí 17 zamestnancov kancelárie, ktorí pracujú v oblasti plánovania, ľudských zdrojov a financií. Hlavnými dopravnými oblasťami sú Rakúsko, Nemecko, Taliansko a Francúzsko. Strategickým krokom skupiny Gartner by mohlo byť ďalšie posilnenie prítomnosti vo východnej Európe.