MAN PowerLion: o 4 % úspornejšie
MAN PowerLion: o 4 % úspornejšie. Spoločnosť MAN prináša na trh novú generáciu ťahačov TGX pre modelový rok 2025. Vďaka inovatívnej pohonnej sústave PowerLion, ktorá zahŕňa nový motor D30 a prevodovku MAN TipMatic 14, sľubuje nižšiu spotrebu, vyšší výkon a priaznivejšie emisie CO2. Ťahače tiež dostali lepšiu akustickú izoláciu a nové brzdy.
MAN TGX, modelový rok 2025, bol oficiálne predstavený na veľtrhu IAA v Hannoveri. Základom úspor je úplne nový hnací reťazec PowerLion a vylepšená aerodynamika.
Nové srdce
Jadrom pohonného systému PowerLion je úplne nový motor D3066 (skrátene D30), ktorý bol vyvinutý s využitím najmodernejších technológií v rámci TRATON GROUP. Šesťvalec, nahrádzajúci predchádzajúce generácie motorov D26 a D15, ponúka šesť výkonových variantov od 380 k do 560 k, pričom maximálny krútiaci moment dosahuje hodnoty od 2 100 do 2 800 Nm.
K vysokej účinnosti motora, ktorá presahuje 50 %, prispieva technológia vstrekovania common-rail XPI s tlakom vstrekovania až 1 800 barov a optimalizované preplňovanie turbodúchadlom. Vďaka tomu dosahuje motor vynikajúcu spotrebu paliva, čo z neho robí jeden z najúspornejších motorov vo svojej triede.
Navyše, spĺňa najprísnejšie emisné normy prostredníctvom zdvojenej dodatočnej úpravy výfukových plynov SCR, čo znižuje emisie na minimum. Motor D30 je zároveň pripravený na širokú škálu aplikácií, a to vďaka možnosti pripojenia rôznych pomocných zariadení, ako sú hydraulické čerpadlá alebo kompresory. Dopravné spoločnosti tak môžu ťažiť z jeho univerzálnosti a prispôsobivosti.

MAN PowerLion: o 4 % úspornejšie
O štyri viac
S motorom spolupracuje nová prevodovka MAN TipMatic 14, ktorá nahrádza predchádzajúci model TipMatic 12. Je o 60 kilogramov ľahšia, čo prispieva k zníženiu celkovej hmotnosti vozidla a spotreby paliva, má 14 prevodových stupňov pre jazdu vpred a dva štandardné stupne pre cúvanie, ktoré možno rozšíriť až na šesť vďaka bezdrôtovej aktivácii cez platformu MAN Now. To vodičom umožňuje dosiahnuť vyššie rýchlosti aj pri jazde vzad.
Prevodovka TipMatic 14 je navrhnutá pre maximálny komfort a plynulosť jazdy. Funkcia SmartShifting zaisťuje rýchle a hladké preraďovanie s minimálnym prerušením trakcie. Režim EasyStart s funkciou „plazenia“ poskytuje vodičom väčšiu kontrolu pri rozjazde na stúpaniach, čo zvyšuje bezpečnosť a pohodlie. Nový prevodový olej MOTION (SAE 75W) nielen znižuje spotrebu paliva vďaka optimalizovaným mazacím vlastnostiam, ale taktiež predlžuje životnosť prevodovky a minimalizuje náklady na údržbu.

MAN PowerLion: o 4 % úspornejšie
Menší odpor
Aerodynamika zohráva kľúčovú úlohu pri znižovaní spotreby paliva, inžinieri MAN preto do ťahačov radu TGX pridali niekoľko aerodynamických vylepšení. Nové gumové okraje rámu a spodné obloženie ťahačov minimalizujú turbulencie a odpor vzduchu, čo znižuje spotrebu. Aerodynamické prvky pred prednou nápravou a rozšírený okraj spojlera zlepšujú prúdenie vzduchu okolo vozidla, čo prispieva k úsporám paliva najmä na dlhých trasách.
Okrem toho boli vyvinuté nové kotúčové brzdy s nižšími stratami trením. Vnútorne ventilované brzdové kotúče zaisťujú optimálny odvod tepla, čo zaručuje vysoký a dlhodobý brzdný výkon. Brzdové doštičky sú navrhnuté tak, aby sa po uvoľnení brzdy automaticky odtiahli od kotúča, čím sa znižuje opotrebenie, hluk a tiež zvyšková strata energie, ktorá by inak mohla zvyšovať spotrebu paliva.

MAN PowerLion: o 4 % úspornejšie
Viac ticha aj funkcií
MAN TGX pre modelový rok 2025 dostal nové farebné kombinácie interiéru. Ten vďaka špeciálnej medzivrstve s hrúbkou 0,81 mm v čelnom skle a vďaka zdokonalenej zvukovej izolácii hnacieho ústrojenstva ponúka aj vylepšenú akustickú izoláciu.
Digitálne prostredie s 12,3-palcovým displejom má nové funkcie, ako sú zobrazenie celkovej hmotnosti jazdnej súpravy alebo informačné sekvencie poskytujúce kľúčové údaje ešte pred zapnutím zapaľovania. Nový režim zobrazenia umožňuje zmenšenie informačného displeja, čo vodičom pomáha lepšie sa sústrediť na prevádzku.
Nové usporiadanie rámu
Od modelového roku 2025 bude k dispozícii 16 štandardizovaných základných schém pre jednotné usporiadanie komponentov na ráme. Nová kombinácia nádrží s objemom 690 litrov nafty a 165 litrov AdBlue optimálne využíva inštalačný priestor s vnútorne oddelenými zónami. Pre vozidlá s bežnou výškou a štandardným nárazníkom bude od modelového roku 2025 k dispozícii prepracovaná predná ochrana proti podbehnutiu a tiež robustné výkyvné zavesenie najnižšieho schodíka, ktoré bolo doteraz vyhradené pre terénne modely.
