Elektromobilita

Hľadá sa najlepší elektrický autobus

Hľadá sa najlepší elektrický autobus. Po dvojročnom odklade sa v írskom Limericku uskutočnil tradičný porovnávací test, z ktorého vzíde držiteľ titulu Bus of the Year 2023. Vôbec prvýkrát v histórii sa na teste zúčastnili výhradne elektrické autobusy.

Tohtoročný Eurotest mal množstvo špecifík. Jednak sa konal v Írsku, kde sa jazdí vľavo, no hlavne ponúkol pomerne pestrú zmes elektrických autobusov s pravo- aj ľavostranným riadením. Navyše, ostrovné špecifikácie mestského autobusu sa trochu líšia od tej rýdzo európskej. Všeobecne má bližšie k našim autobusom typu Low Entry, pretože je len čiastočne nízkopodlažný. Má obvykle len jedny dvere vpredu, druhé, núdzové sú uprostred vpravo. V tejto špecifikácii dorazili Higer Azure, Mercedes-Benz eCitaro a Volvo BZL, klasické európske mestské autobusy zastupovali Karsan e-ATA a MAN Lion´s City E.

Higer Azure

Čínsku značku Higer u nás poznáme predovšetkým ako výrobcu zájazdového autobusu na podvozku Scanie. Z diaľky má Azure pôsobivý dizajn s veľkými bočnými oknami, ktoré príjemne presvetľujú interiér. Koncepcia podlahy Azure je typu Low Entry, úplne posledný rad sedadiel má ešte jeden schod navyše, takže nad hlavou veľa miesta nie je. Jazdou po zlom povrchu sa interiér rozdrnčí ako zvonkohra, všetko sa vo vnútri otriasa, klope a mláti.

Žiadny med to nie je ani za volantom, do ktorého sa prenášajú všetky vibrácie a rázy od kolies. Otriasa sa celá prístrojová doska. Podvozok Azure je extrémne tvrdý, a to aj napriek tomu, že má vzduchové pérovanie a používa osvedčené komponenty od popredných výrobcov, ako sú ZF či Bosch. Naopak, príjemne nás prekvapil hnací reťazec. Pohon obstaráva elektromotor Prestolite s výkonom 260 kW, ktorý má plynulý záťah a nie je hlučný. Vhodne naladené sú brzdy, vďaka ktorým sa dobre spomaľuje do zastávok. Maximálna kapacita batérií môže byť až 350 kWh, je rozdelená do desiatich zväzkov, šesť z nich je v zadnej časti autobusu, štyri na streche. Konektor CCS2 môže byť na štyroch miestach, maximálny nabíjací výkon ale predstavuje len 75 kW.

Karsan e-ATA

Úplne nový model tureckého výrobcu, ktorý od počiatku vznikal ako elektrický autobus, je v dĺžkach 10, 12 aj 18 m. Ide o plne nízkopodlažný autobus európskeho strihu, navonok zaujme dizajnom, ktorý sa pozitívne premieta aj do interiéru. Veľké presklenie totiž subjektívne zväčšuje už aj tak obrovské vnútro, ktoré nemá medzi testovanou päticou konkurenciu. Slnečnému svitu tu nemáte šancu uniknúť, čo ale, samozrejme, kladie veľký nárok na klimatizáciu, resp. kúrenie v zime. Aj preto výrobca ponúka výkonnú klimatizáciu a naftové nezávislé kúrenie. Vnútri môže byť až 40 sedadiel, celková kapacita je 111 ľudí!
Karsan zvolil pre pohon portálovú hnaciu nápravu ZF AxTrax AVE s elektromotormi v nábojoch s výkonom 2x 125 kW, používa ich aj Mercedes-Benz eCitaro.

Autobus môže mať batérie s kapacitou od 149 do 449 kWh, ktoré zaistia reálny dojazd až 450 kilometrov. Nabíjanie je buď klasické cez CCS2 s výkonom 150 kW, alebo pantografom výkonom až 600 kW. Karsan bol osadený kamerovým systémom namiesto zrkadiel, škoda len, že sa displeje za jazdy dosť triasli. Vodič by si zaslúžil väčší a hrubší volant. Úplne špičkový je ale výhľad všetkými smermi, a to vďaka úzkym A-stĺpikom a veľkému preskleniu. Aj vďaka už spomínanému hnaciemu reťazcu sa s e-ATA veľmi príjemne jazdí, veľkú pochvalu dostáva aj za päťstupňovú rekuperáciu (nahradzujúcu klasický retardér). Autobus má pomerne tvrdý podvozok, nie je to však taký rebriniak ako Higer Azure.

Karsan e-ATA má najväčšiu presklenú plochu v porovnaní s plechmi

MAN Lion´s City E

Navonok naozaj krásny a moderný autobus s nemenej podareným a bohato preskleným interiérom. Počas technickej prezentácie, ktorá je súčasťou voľby, sme sa dozvedeli, že používa rovnaké nápravy aj množstvo ďalších konštrukčných dielov ako naftové či plynové autobusy, čo uľahčuje a zlacňuje opravy. Lion´s City E má všetky batérie na streche, čo citeľne zvyšuje ťažisko a náklony karosérie v zákrute, obzvlášť pokiaľ je osadený maximálnym počtom zväzkov s celkovou kapacitou 480 kWh. Nabíjací výkon predstavuje 150 kW, budúca generácia už vraj bude disponovať 375 kW.

S ostatnými porotcami sme sa zhodli, že tento autobus je najpríjemnejší tak pre cestujúcich, ako aj pre vodičov. Šoféra si doslova rozmaznáva perfektným odhlučnením, celkovým komfortom aj ergonomicky dobre vyriešeným pracoviskom. „Porotcovia cestujúci“ sa ale, a ako potvrdilo objektívne meranie, sťažovali na pomerne hlučný motor aj výkonovú elektroniku. Najmä keď sedíte vľavo vzadu v priestore nad motorom. Podvozok MAN je síce tuhší, no ponúka jednoznačne najlepší komfort zo všetkých. Dokonca ani interiér sa tak neklepe a nerezonuje ako v prípade ostatných značiek autobusov.

Mercedes-Benz eCitaro

Mnohí sa asi čudujú, čo v teste robí eCitaro. Veď na trhu operuje už od roku 2018. Lenže odvtedy sa žiadny Eurotest, zameraný na mestské autobusy, nekonal. My sme mali možnosť vyskúšať si UK verziu s pravostranným riadením a zhodou okolností to bol prvý autobus, ktorý sme v Írsku riadili v rámci jazdných testov. Boli sme za to veľmi vďační, pretože vodičsky je to naozaj skvelý autobus, okamžite padne do rúk, aj keď idete vľavo. Plynový aj brzdový pedál majú príjemnú odozvu, eCitaro ako jediné po ubratí plynu nerekuperuje (nebrzdí), ale „plachtí“.

Z karosérie v porovnaní s Higerom alebo Karsanom cítiť obrovskú tuhosť, avšak podvozok s elektronicky riadenými tlmičmi nefungoval na írskych cestách tak komfortne a plavne, ako počas tuzemského testovania. Celkovo sa tento kus správal inak, než si pamätáme. Prekvapil hlučnosťou motorov, ktorá bola dokonca väčšia ako v prípade Karsanu, ktorý má rovnakú koncepciu. eCitaro spolu s Volvom ponúka najtmavší a opticky najstiesnenejší interiér, za čo môže pomerne vysoká spodná línia okien, pri modeli eCitaro aj priestorov, kde má klasické Citaro motor, eCitaro časť batérií.

Volvo BZL

Podvozok autobusu pochádza od Volvo Bus, konkrétne z modelu 7900e, nadstavba, určená špeciálne pre UK, je od egyptskej firmy MCV Buses. Autobus je široký len 2,5 m, čo je o 5 cm menej ako ostatné. Je totiž prispôsobený úzkym ostrovným cestičkám, rovnako tak jeho predok zodpovedá regulám a bezpečnostným štandardom Transport 2024 pre Londýn – má sklon 8°, nemá žiadne vyčnievajúce diely a stierače sú uchytené zhora.

Na druhej strane je kvôli tomu kabína vodiča veľmi stiesnená, človek má pocit, akoby sedel v doubledeckeri. Prístrojová doska pochádza od Volva a svoje najlepšie roky už má za sebou. Aj interiér je oproti ostatným užší, avšak podľa merania ponúka najväčšie ticho. Teda pokiaľ sme nešli po zlom povrchu, ktorý celé vnútro rozdrnčal. Podvozok bol však vo výsledku na írske cestičky pripravený oveľa lepšie ako napríklad Higer.

Pohon obstaráva 200 kW elektromotor spojený s dvojstupňovou prevodovkou, ktorá radí v rýchlosti okolo 30 km/h. Dynamika autobusu bola z pätice určite najhoršia. Energiu pre motor dodávajú batériové zväzky, a to 3 až 5 batériových zväzkov po 94 kWh uložených na streche, maximálna kapacita je 376 kWh. Extrémne preposilňované riadenie síce filtruje všetky rázy, na druhej strane vodič vôbec nemá predstavu o tom, čo sa deje pod kolesami.

Zdroj
transport.sk
Editor
Text: Michal Štengl, foto: autor
Back to top button